نهاد بین المللی اصحاب صلح و سازش کشور،تشکیل شده برای گسترش فرهنگ صلح و بخشایش و گذشت،با همکاری بیشتر دستگاه های دولتی و مردمی در کل کشور و استان هاست.
کد خبر: ۱۰۴۵۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱ 19 May 2022

به گزارش تابناک مازندران، دکتر احمدی مهر اعلام کرد که نهاد بین‌المللی اصحاب صلح نهاد بین المللی اصحاب صلح و سازش کشور،تشکیل شده برای گسترش فرهنگ صلح و بخشایش و گذشت،با همکاری بیشتر دستگاه های دولتی و مردمی در کل کشور و استان هاست.

 

بر اساس این گزارش، در گفتگو باخبرنگار استودیوخبرگزاری تابناک با دکترعباس احمدی مهر مطرح شد .

دکتراحمدی مهر جوانترین چهره ملی صلح و سازش ایران اعلام کرد.
گسترش فرهنگ صلح، بخشندگی و گذشت،هدف اصلی و محوری نهاد صلح و سازش کشور است.

دبیرکل نهاد بین المللی اصحاب صلح و سازش ندابخشان عدالت کشور با اشاره به هدف های محوری این نهاد،گفت:

 

نهاد بین المللی اصحاب صلح و سازش کشور،تشکیل شده برای گسترش فرهنگ صلح و بخشایش و گذشت،با همکاری بیشتر دستگاه های دولتی و مردمی در کل کشور و استان هاست.
به گزارش خبرنگار روزنامه قلم امروز،دکتر عباس احمدی مهر که در آیین دومین همایش نهاد بین المللی اصحاب صلح و سازش کشوردر استان خوزستان،شهرستان گتوند برگزار شده بود،افزود:

صلح،بخشایش و رضایت،مهم ترین شیوه ی تحقق این مهم در جامعه،پایبندی به تعالیم اصول دین اسلام،قرآن و مکتب اهل بیت (ع) است.

دستگاه قضایی،تأسیساتی را به موجب قانون،همانند شورای حل اختلاف مراکز داوری و غیره...که فعالیت های عملی همگی آن ها در راستای ایجاد صلح و سازش است،مورد پشتیبانی و برنامه های محوری خود،قرارداده است.
دکتراحمدی مهر ادامه داد:حل و فصل دعاوی و پایان خصومت ها با صلح و سازش را بسیار بهتر از ختم دعوی با حکم دادگاه می دانیم و نتیجه مثبت ختم با صلح و سازش دعاوی،رضایت طرفین و اتمام کینه ها و دشمنی هاست که به طور معمول از دنباله دار شدن پرونده،جلوگیری می کند،اما در رسیدگی به پرونده در دادگاه و ختم دعاوی باحکم قضایی در برخی موارد،رضایت اصحاب پرونده گرفته نمی شود و دشمنی ها وکینه موجب زایش پرونده و منجر به ادامه دعوی در سایر موضوعات،می شود.


این مقام عالی در نهاد صلح و سازش کشور،ترویج،تعمیق و فرهنگ سازی در زمینه ایجاد روحیه گذشت و ایثار را در جامعه خواستار شد و گفت:تلاش همه ی ما باید در مسیر ارتقاء فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل پرونده ها با رضایت و وساطت ریش سفیدان و کد خدا منشی باشد.اکنون در نهادهای شبه قضایی همچون شوراهای حل اختلاف،نهاد داوری و میانجی گیری،و مراکز مشاوره خانواده،اقدام برای صلح و سازش و مصالحه صورت می گیرد.تشکیل این نهاد هم با هدف جلب مشارکت افراد ذی نفوذ،خردمند،فرهیخته و دارای پایگاه اجتماعی در تحقق و توسعه این هدف مهم در جامعه است.
دبیرکل نهاد اصحاب صلح و سازش ندابخشان عدالت کشور یادآور شد:همه باید در این مسیر گام برداریم تا هرگونه اختلاف و خصومتی در همان ابتدای اختلاف،وارد دستگاه قضایی نشود و سعی شود با استفاده از ظرفیت های اثر گذار دیگر به صورت کد خدا منشی و گذشت و بخشش ختم به خیر گردد.و در این راه،آموزه‌های دینی و آیات و روایات دین اسلام مورد تاکید بوده و ایثارگری و از خودگذشتگی رزمندگان و شهدا در هشت سال دفاع مقدس نمونه بارزی بوده‌اند و از همین رو باید این فرهنگ حسنه در جامعه ما بیش از گذشته رواج و پیدایش یابد.
جوان ترین چهره ملی صلح و سازش کشور،افزود:در سال گذشته حدود ۴۳ پرونده در استان خوزستان
و سایر نقاط شهرهای کشور
از طرف نهاد با درخواست مردم و مراجعه به سفیران صلح و سازش و با پیگیری اعضا نهاد در خیلی از پرونده ها،رضایت اولیاء دم و شاکیان در خصوص پرونده های مختلف گرفته شد.
دبیرکل نهاد بین المللی اصحاب صلح و سازش کشور بیان کرد:

از آنجایی که بسیاری از پرونده‌های قضایی به دلایل بسیار کوچک و پیش پا افتاده تشکیل می‌شود،لزوم ترویج فرهنگ صلح و سازش و رضایت،بیش از گذشته احساس می‌شود.
احمدی مهر با اشاره به سبک زندگی اسلامی و سرمشق گرفتن از این آموزه های دینی با رهنمودهای مقام رهبری،گفت:

سبک زندگی اسلامی،یکی از موضوعات اصلی جامعه امروزی ما بوده که مقام معظم رهبری نیز در گام دوم انقلاب بدان تاکید داشته‌اند و لذا باید از ظرفیت نهاد اصحاب صلح و سازش ندابخشان عدالت کشور در راستای ترویج صلح و سازش و و ترویج فرهنگ مصالحه با کمک ریش سفیدان،معتمدین،فعالین اجتماعی،حقوقدانان و سفیران اتحاد و همبستگی اجتماعی استفاده کرد.
وی افزود:مساجد و اقشار مختلف مردم در ترویج این امر نقش بسیار مهمی را می‌توانند ایفا کنند.چرا که؛در طول سالیان گذشته همواره مشاهده شده در ایامی همچون ماه محرم و رمضان
که انس مردم با آموزه‌های دینی و قرآن افزایش می‌یابد،
میزان جرایم در جامعه کاهش چشم‌گیری دارد و خدامحوری سبب این امر،می‌شود تا اکثراً به سمت گناه و معصیت و ارتکاب جرایم گرایش پیدا نکنند.و می بينيم که نقش مساجد و روحانیت معظم در این خصوص بسیار مهم و قابل اهمیت می باشد.
دبیر کل نهاد اصحاب صلح و سازش ندابخشان عدالت کشور ترویج فرهنگ صلح و بخشش را در جامعه مهم دانست و گفت:ترویج فرهنگ صلح و سازش،یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد نیاز در جامعه امروزی بوده و نهاد استان خوزستان در این راستا،شروع به کار کرده است.و دیده بودیم که در دهه‌های اخیر،فرهنگ صلح و سازش در جامعه کمرنگ‌تر شده که باید در راستای ترویج این فرهنگ حسنه در جامعه تمام تلاش خود را انجام دهیم و در این بین نقش اقشار مختلف مردم و رسانه ها در ترویج فرهنگ صلح و سازش،بسیار تاثیرگذار است.
دکتراحمدی مهر،افزود:صلح، بخشایش و رضایت از ارکان اصلی نهاد بین المللی اصحاب صلح و سازش بوده که در استان خوزستان و سایر نقاط کشور نیز شروع به کار کرده و هدف از این نهاد حل اختلافات بین مردم و ترویج فرهنگ حسنه صلح و سازش و گذشت و مصالحه،کاهش جرایم و ورود پرونده ها به دستگاه قضایی و کاهش خشونت های اجتماعی است.
وی ادامه داد:بخشایش و ایثارگری جزو یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در آموزه‌های دینی و آیات و روایات دین اسلام نیز بدان تاکید شده و در این خصوص دست نیاز به سمت آحاد مختلف مردم دراز کرده‌ایم تا با کمک خود،مردم و اقشار مختلف جامعه،بتوانیم در ترویج این فرهنگ در قالب صلح و سازش و مصالحه و گذشت موثر،واقع شویم.
دبیرکل نهاد بین المللی صلح و سازش کشور،گفت:خوزستان در بين استان هاي كشور،بيشترين فراواني را در تعداد زندانيان دارد،به طوري كه هم اكنون حدود 13 هزار زنداني استان محكوميت خود را در زندان ها مي گذرانند و اين آمار،زيبنده خوزستان نيست.بسياري از افرادي كه در زندان هاي استان و یا کشور به سر مي برند به صورت تعمدي مرتكب اين جرايم نشده و به دلايل مشكلات اقتصادي سال ها است كه در حبس هستند.در زمان حاضر حدود 213 هزار زنداني در زندان هاي كشور به سر مي برند كه از اين ميزان شش درصد زندانيان جرايم غيرعمد بوده كه دوهزارتن از اين تعداد مربوط به محكوميت مهريه و حدود دو هزارتن نيز مربوط به زندانيان ديه و هفت هزار تن محكومان مالي هستند.
احمدی مهر تصريح كرد:خوزستان نيز در زمان حاضر حدود 478 زنداني جرايم غيرعمد در زندان هاي استان به دليل محكوميت هاي مالي،ديه و مهريه دوران محكوميت خود را سپري مي كنند.ماندگاري اين افراد هيچ تاثيري در وضعيت مالي آن ها ندارد،چرا كه اين افراد به دليل در حبس بودن يا شغل خود را از دست داده اند و يا اگر توليدي داشته اند،از فعاليت منع شدند.
وي يادآور شد:متاسفانه كشور ما در بين كشورهاي اسلامي بالاترين تعداد زنداني را دارد كه اين آمار زيبنده نظام اسلامي ما نبوده و اميد است،راهكارهايي براي جايگزيني حبس گرفته شود.
دکتر احمدی مهر دبیرکل نهاد اصحاب صلح و سازش تصریح کرد:با توجه به اقدامات انجام گرفته در سال‌های اخیر،نهاد اصحاب صلح و سازش در سال گذشته،۱۳ پرونده رضایت در پرونده‌های قتل دریافت شد و در سال جاری نیز تا به امروز در ۹ پرونده قتل،رضایت اولیای دم برای گذشت از اعدام،گرفته شده است.
دکتر احمدی مهر نیز در این نشست،بیان کرد:با توجه به بررسی‌های انجام یافته،می‌توان از ظرفیت اقشار مختلف مردم و ریش سفیدان و مساجد در ترویج فرهنگ صلح و سازش و گذشت استفاده کرد.نهاد اصحاب صلح و سازش ندابخشان عدالت از ۵۲ هدف و ۳۲وظیفه تشکیل شده در این خصوص،نیازمند بهره‌مندی از توان اقشار مختلف مردم؛ جامعه روحانیت دانشگاهیان،حقوقدانان و معتمدین،هستیم.و یکی از مهم‌ترین مسائل روز بحث آموزش و برگزاری کلاس های آموزشی حقوق شهروندی در مساجد و محلات و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در خصوص این فریضه الهی و ثمرات و برکات صلح و سازش در جامعه است.
دکتر احمدی مهر در پایان خاطرنشان کرد:سبک زندگی‌ اسلامی یکی از موضوعات مهمی است که در گام دوم انقلاب نیز توسط مقام معظم رهبری بدان تاکید شده و فرهنگ صلح و سازش،یکی از ارکان سبک زندگی اسلامی بوده و لذا باید در ترویج این فرهنگ در جامعه،نهایت تلاش خود را انجام دهیم.

  

 

 

 

معرفی نهاد بین المللی اصحاب صلح و سازش
خبرنگارخبرگزاری تابناک مازندران سلمان مهدوی 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار