شهردار شهرستان نکا خبر داد:
شهردار نکا گفت: ۶۰ هزار نفر در مدت دو ماه در منطقه شرق مازندران مشغول به کار میشوند که سالانه هزار تن تمشک جنگلی را در شهرستان نکا برداشت می‌کنند و درآمدزایی به وجود آمده از طریق برداشت تمشک جنگلی برای استان مازندران، مبلغی بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌باشد
کد خبر: ۱۰۵۲۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰ 23 June 2022

به  گزارش تابناک مازندران، موسی خلیلی در گفتگو با ما، با اشاره به آغاز به کار سومین جشنواره ملی تمشک جنگلی و گیاهان دارویی در پارک تفریحی توریستی قرمرض شهرستان نکا، اظهار کرد: با توجه به این که در این دوسال بیماری کرونا سد راه برگزاری این جشنواره شد، امسال شهرداری نکا با هماهنگی تمامی دستگاه‌ها سعی در برگزاری هر چه بهتر این جشنواره دارد. 

سالانه هزار تن تمشک در شهرستان نکا برداشت میشود
سالانه هزار تن تمشک در شهرستان نکا برداشت میشود
سالانه هزار تن تمشک در شهرستان نکا برداشت میشود
 

 

وی افزود: سالانه هزار تن تمشک جنگلی در شهرستان نکا برداشت می‌شود که درآمدزایی به وجود آمده از طریق برداشت تمشک جنگلی برای استان مازندران، مبلغی بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌باشد و تعداد نفراتی که از طریق برداشت تمشک جنگلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند حدود ۶۰ هزار نفر در دو ماه از سال می‌باشد. 

سالانه هزار تن تمشک در شهرستان نکا برداشت میشود
سالانه هزار تن تمشک در شهرستان نکا برداشت میشود
سالانه هزار تن تمشک در شهرستان نکا برداشت میشود
 

شهردار نکا عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم که این جشنواره به گونه‌ای برگزار شود که صنایع دستی و گردشگری به خصوص صنعت گردشگری در حوزه کشاورزی و باغداری توسعه پیدا کند و باید به سمتی برود که موارد فوق صنعتی و نیمه صنعتی شود تا به اشتغال‌زایی و درآمد بیشتر کمک کند.

خلیلی اشاره کرد: یکی از دلایل برگزاری این جشنواره، شناساندن خود منطقه، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان نکا و شرق مازندران به جاهای دیگر می‌باشد و در کنار همه موارد از جمله تولید تمشک در این فصل، با برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها باعث افزایش نشاط اجتماعی می‌شود.

وی گفت: از جمله اقداماتی که می‌توان جهت افزایش گردشگر از شهرستان نکا انجام داد، برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها است که مناطقی مانند قرمرض را به تمامی مردم نشان داده که با توجه به دور بودن این منطقه از خود شهر نکا این‌گونه جشنواره‌ها باعث رشد حضور توریست در این مناطق خواهد شد.

فرماندار نکا نیز گفت: شهرستان نکا در حوزه بهره‌مندی از مواهب طبیعی یکی از مناطق ویژه و خاص استان مازندران است، گیاهان دارویی و تشمک در شهرستان نکا به‌ویژه در منطقه هزارجریب سالانه اشتغال‌زایی قابل توجهی را برای اهالی این منطقه فراهم می‌کند اما یکی از مشکلاتی که کم‌تر به آن توجه می‌شد حوزه صنایع تبدیلی است.

عبدالرضا بابایی اظهار کرد: سومین جشنواره ملی تمشک با همت شهردار و اعضای شورا اسلامی در شهر نکا در حال برگزاری است، این جشنواره در واقع یک ظرفیت بسیار مناسب به منظور معرفی پتانسیل‌ها شهرستان نکا در حوزه‌های مختلف اعم از کشاورزی، منابع طبیعی و گردشگری است.

وی افزود: شهرستان نکا در حوزه بهره‌مندی از مواهب طبیعی یکی از مناطق ویژه و خاص استان مازندران است، گیاهان دارویی و تشمک در شهرستان نکا به‌ویژه در منطقه هزارجریب سالانه اشتغال‌زایی قابل توجهی را برای اهالی این منطقه فراهم می‌کند.

فرماندار شهرستان نکا عنوان کرد: ما در مدیریت شهرستان نکا حامی و پشتیبان هستیم که بتوانیم به توسعه این جشنواره با دعوت مهمانان منطقه‌ای و ملی ظرفیت شهرستان را معرفی کنیم، تاکنون چند جشنواره برگزار شده که هر چه تعداد این جشنواره‌ها بیشتر شود، معرفی محصولات این منطقه هم به معرض نمایش در خواهد آمد که باعث اشتغال‌زایی خواهد شد.

بابایی یکی از مشکلاتی که کم‌تر به آن توجه می‌شد حوزه صنایع تبدیلی است، اخیراً همایشی را که در سطح ملی در یکی از دانشگاه‌های کشور برگزار شد را بررسی و آنجا مشاهده کردم که حتی برگ‌های بوته تمشک را هم به منظور صادرات به کشورهای مختلف در راستای استفاده در حوزه مصرف گیاهان دارویی صادر می‌کنند.

وی در پایان افزود: با توجه به این موضوع، با داشتن این‌گونه مواهب در شهرستان نکا از تمشک و بوته تمشک می‌توان استفاده کرد، ضمناً این منطقه، منطقه بسیار حاصل‌خیزی است و حوزه کشت گیاهان دارویی که باید به آن توجه شود در این سال‌ها با استقبالی که مردم داشتند، شاهد رشد کشت در این حوزه‌ هستیم.

گفتنیست این جشنواره از یکم تیرماه1401 ساعت 10 صبح تا 11 شب به مدت 5 روز دایر است. علاقه مندان میتوانند با شرکت در این جشنواره از تمشک و محصولات آن و همچنین فضای زیبا و جذاب و دل انگیز پارک جنگلی قرمرض هم لذت برده و ساعات خوشی را برای خانواده خود رقم بزنند.

خبر: الهام زارعی. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار