مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل با بیان اینکه کلزا گیاهی یک‌ساله است که جزو دانه‌های روغنی محسوب می‌شود، گفت: این گیاه در شرایط مختلف آب‌وهوایی و در دماهای پایین امکان رشد دارد
کد خبر: ۱۰۵۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴ 25 June 2022

به گزارش تابناک مازندران ، مدیر جهاد کشاورزی بابل از تولید 257 تن دانه روغنی کلزا در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.
 محسن علی گل زاده با اشاره به کشت کلزا در 124 هکتار اراضی کشاورزی شهرستان بابل، گفت:

امسال 257.8 تن دانه روغنی کلزا در مزارع این شهرستان تولید شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل عملکرد محصول کلزا را دو هزار و 79 کیلوگرم در هکتار اعلام کرد.

 

وی یادآور شد: امسال 49 هکتار اراضی شالیزاری و 75 هکتار اراضی خشکه زاری این شهرستان به کشت کلزا اختصاص داشت.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل با بیان اینکه کلزا گیاهی یک‌ساله است که جزو دانه‌های روغنی محسوب می‌شود، گفت: این گیاه در شرایط مختلف آب‌وهوایی و در دماهای پایین امکان رشد دارد.

 

وی تصریح کرد: کلزا در بهار و پاییز کشت می‌شود و رعایت زمان صحیح کاشت در کلزای پاییزه برای گذر از خطر یخ‌زدگی بسیار اهمیت دارد.

 

علی گل زاده با اشاره به اینکه این گیاه برای رشد و عملکرد بهینه به خاک زهکشی شده و غنی نیاز دارد و کودهای مورد نیاز کلزا شامل ازت، سولفور، فسفر و پتاسیم است، افزود: پس از استخراج روغن از کلزا، مادۀ خشک باقی‌مانده برای تغذیۀ دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

این مسوول با بیان باینکه دانه‌های روغنی کلزا در غلاف تشکیل می‌شوند و هنگامی که تغییر رنگ دادند و 10 درصد از رطوبت آن‌ها باقی‌ ماند زمان برداشت فرا رسیده‌، تصریح کرد: کشت کلزا در تناوب با غلات حاصل‌خیزی خاک را افزایش و موجب بهبود بافت آن می‌شود.

 

وی تصریح کرد: زراعت کلزا علاوه‌ بر اینکه نیاز کشور به روغن‌های نباتی را برآورده می‌کند، به‌دلیل کیفیت آن و وجود اسیدهای چرب غیر اشباع موجب سلامتی و کاهش بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌ شود. 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار