رئیس کل دادگستری مازندران
چرا باید در استان مومن و شهید پرور مازندران شاهد آمار بالای قتل باشیم؟ باید در این خصوص آسیب‌شناسی شود چرا که علت بسیاری از قتل‌ها، گرفتن تصمیمات حین عصبانیت است، باید خشم و غضب کنترل و مهارت‌های زندگی به نحو مطلوب، موثر و درستی آموزش داده شود
کد خبر: ۱۰۵۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲ 25 June 2022

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی دادگستری مازندران ، رئیس کل دادگستری مازندران ضمن انتقاد از آمار بالای قتل در استان گفت:

چرا باید در استان مومن و شهید پرور مازندران شاهد آمار بالای قتل باشیم؟ باید در این خصوص آسیب‌شناسی شود .

آمار بالای قتل در مازندران نگران کننده است
 

چرا که علت بسیاری از قتل‌ها، گرفتن تصمیمات حین عصبانیت است، باید خشم و غضب کنترل و مهارت‌های زندگی به نحو مطلوب، موثر و درستی آموزش داده شود.

حجت‌الاسلام اکبری افزود: سیاست قضایی در خصوص مرتکبین قتل‌های فجیع برقراری صلح و سازش نیست و در اینگونه موارد با قاطعیت و بر اساس موازین حقوقی رسیدگی خواهیم داشت.

شایان ذکر است در ابتدای همایش فعالان صلح و سازش، علی استادی مدیر کل زندان‌های استان مازندران گزارشی از اقدامات یکساله ارائه کرد، علیزاده نیکو سرپرست شوراهای حل اختلاف استان نیز در سخنانی به بیان اقدامات این شورا در خصوص برقراری صلح و سازش پرداخت. در پایان همایش، رئیس کل دادگستری مازندران از جمعی از قضات و فعالان صلح و سازش و همچنین خانواده‌هایی که با گذشت و اعلام رضایت موجب رهایی محکومان به قصاص شدند تقدیر کرد.

 

‍ رئیس کل دادگستری مازندران در همایش فعالان صلح و سازش تاکید کرد: حل‌وفصل دعاوی با روش غیرقضایی بسیار سودمندتر و کم هزینه‌تر است

رئیس کل دادگستری مازندران در همایش فعالان صلح‌وسازش گفت: سیاست قوه قضائیه در سنوات گذشته و سال جاری، این است که روش غیر قضایی را به نحو مطلوبی جایگزین روش قضایی در رسیدگی‌ها و گسترش صلح‌وسازش کند.

به گزارش روابط عمومی دادگستری مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری با تاکید بر گسترش فرهنگ صلح‌وسازش اظهار داشت: در سند تحول قضایی آمده است از تمام ظرفیت‌ها برای روش‌های غیرقضایی استفاده شود. البته این مهم نیازمند مقدمات و امکانات و همچنین نیروی انسانی ماهر و با انگیزه است تا به نحو مطلوبی اجرایی شود.

عالی ترین مقام قضایی استان افزود: نباید تنها از اعضای شورای حل اختلاف توقع برقراری صلح‌وسازش داشت بلکه هر کسی به هر نحوی می‌تواند نقش آفرین باشد، قضات محترم قبل از شروع محاکمه یا در حین رسیدگی باید همه تلاش خود را در برقراری صلح‌وسازش بین طرفین داشته باشند. در دادسراها، دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر و اجرای احکام موضوع صلح‌وسازش باید به صورت ویژه پیگیری و اجرا شود.

وی همچنین بر استفاده از ظرفیت واحدهای مشاوره تاکید کرد و گفت: به جای تحمیل روش‌های قضایی و طی پروسه‌های طولانی مدت رسیدگی، بسیاری از موضوعات که امکان صلح و سازش بین طرفین وجود دارد می‌تواند در مراکز مشاوره حل و فصل شود و این موجب تقویت همگرایی و علقه بین اصحاب دعوی و مانع استمرار آن خواهد شد.

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: در سال گذشته مراکز مشاوره توانستند با روش‌های خود 5/22 درصد صلح وسازش ایجاد کنند که امیدواریم در سال جاری به 50 درصد برسد. حجت الاسلام والمسلمین اکبری همچنین به نقش کلانتری‌ها وپاسگاه‌ها در برقراری صلح‌وسازش اشاره کرد و گفت:

پاسگاه‌ها و کلانتری با اصلاح ذات البین می‌توانند به کاهش پرونده‌های کیفری و رفع اختلاف‌ها، نزاع‌ها، کدورت‌ها کمک کنند و مانع وقوع جرم و تکرار آن شوند.

این مقام عالی قضایی خاطرنشان کرد: هم‌وغم و وقت قضات باید معطوف پرونده‌های مهم و سنگین باشد و پرونده‌های سبک که قابلیت صلح‌وسازش دارند تا جایی که ممکن است با روش‌های جایگزین و غیرقضایی حل‌وفصل شود و اوقات رسیدگی صرف پرونده‌هایی با موضوعات سبک‌وقابل حل از طریق صلح‌وسازش نشود. 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار