”آقا پلاسید در رامسر جد شهید بهشتی است و من همراه بهشتی سالها قبل از انقلاب یک بار آمدیم رامسر و جد شهید بهشتی را زیارت کردیم
کد خبر: ۱۰۵۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱ 28 June 2022

به گزارش تابناک مازندران ، شفقنا نوشت: حجت الاسلام نیما ارزانی در نوشتاری با عنوان «رامسر وطن اجدادی شهید بهشتی» این گونه آورده است:

اواخر سال 1378 سفری همراه حاجیه زهرا شیرودی خواهر شهید شیرودی به تهران داشتیم. در اثنای سفر قرار شد توسط تعدادی از خانواده های معظم شاهد به عیادت و دیدار حاجیه خانم مدرس همسر شهید بهشتی برویم.مادری مهربان و بانویی باتقوا که آرامش و متانت را از خاندان عالمش به ارث برده بود.
بعد از احوالپرسی، ایشان به من گفتند که:”ما با شما رامسری ها فامیل هستیم”. عرض کردم چه طور؟ فرمودند:”آقا پلاسید در رامسر جد شهید بهشتی است و من همراه بهشتی سالها قبل از انقلاب یک بار آمدیم رامسر و جد شهید بهشتی را زیارت کردیم”.این خاطره شد دریچه نگاهی متفاوت به زندگی شهید بهشتی، کسی که شاید به عدالت و قضا معروف است اما کمتر کسی از احوالات شجره ای او مطلع است.
این خاطره در ذهنم بود که بین شهید بهشتی و رامسر چه ارتباطی بوده؟ پلاسیدی که جد شهید بهشتی بوده، با سی پشت به امام زین العابدین(ع) می رسد و در هنگامه مهاجرت به شمال مجروح و گویا شهید می شود و در محلی به نام کتالم رامسر مدفون می گردد.از پلا سیدی، عبدالمطلب می ماند که اجداد حسینی های تنکابن و رامسر هست و میر محمد مهدی که اجداد خاندان بهشتی اصفهان، شهید بهشتی هم با هفت پشت به پلا سیدی می رسد.
در تمام این سالها هرگز نمی دانستم که از دامن این امامزاده مظلوم فرزندانی همچون بسمل و سید محمد تنکابنی و شهید بهشتی به میدان آمده است. شاید بی حق نیست که شهید بهشتی به فرموده امام زیستی مظلوم داشته است. این نوع رفتار متواضعانه و مسلک عارفانه را وی از جدش پلا سیدی به ارث برده است. عمو زاده شهید بهشتی میر محمد آقا که متخلص به بسمل می باشد در کتالم خودش مضجع و آرامگاهی دارد و صاحب کرامات عدیده است ،شخصی که به عزلت نشینی عارفانه در منطقه شهره است. عمو زاده دیگر شهید، سید محمد تنکابنی صاحب کتاب شریف ایضاح الفرائد که جز تدریس و تالیف کاری انجام نمی داد و مسلک عارفانه جد خویش را تا پایان عمر حفظ نمود.یا به عموزاده دیگر شهید بهشتی، مرحوم سید عبدالغفور حسینی تنکابنی باید اشاره کرد که هم درس علامه میرزا محمد تنکابنی صاحب کتاب شریف قصص العلما بود. او نیز در موطن خویش سادات محله رامسر مسجدی بنا نمود و به نماز و قرائت قرآن اشتغال می ورزید و طریقت سکوت و تنهایی در پیش داشت. در شجره خاندان پلاسیدی رامسر که کنکاش کنی همچون این افاضل زیاده می بینی، لذا اینکه مقام معظم رهبری در وصف شهید بهشتی تاکید می کنند که :”از جمله خصوصیات ایشان، فکرش و قدرت درکش بود که جزو ذاتیات او بود”. گواه و گویای خصلتی است که این شهید عزیز از اجداد عالمش به ارث برده است که در عموزاده های وی نیز کاملا مشهود است. این خاندان از بهشتی های اصفهان تا حسینی های رامسر همگی اهل علم تقوا و ایمان بودند که در طول دوران زندگی مورد تکریم مرد منطقه خویش قرار داشتند. در این بین شهید بهشتی با این حجم از علم و تقوا که در جمله معروف امام (ره) پس از دریافت خبر رحلت ایشان بیان داشتند که: “مراتب فضل ایشان و مراتب تفکر ایشان و مراتب تعهد ایشان بر من معلوم بود”.اوج نمود آن است،و خود سندی بر اثبات کلی از فرضیات تاریخی این خاندان اهل علم است ، که همچون جد اعلایشان امام زین العابدین(ع) مشعل هدایتی برای مردمان خود بوده اند. راه و یادشان گرامی. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار