در سیل اخیر جریان بیش از ۲۰۰ متر مکعب در ثانیه آب در این ایستگاه ثبت شد که نشان می‌دهد سیل هفتم مرداد ۳.۵ تا ۴ برابر بزرگ‌ترین سیل ثبت شده در این شاخه از رودخانه بود
کد خبر: ۱۰۵۹۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱ 01 August 2022

به گزارش تابناک مازندران از خبرگزاری صداوسیمای مازندران، محمدابراهیم یخکشی با بیان اینکه سیل هفتم مرداد یکی از سیل‌های بی‌سابقه در این منطقه محسوب میشود، گفت: در ۲۷ سال اخیر که ایستگاه هیدرومتری در روستای واسپول راه‌اندازی شد تا پیش از سیل هفتم مرداد، بزرگ‌ترین سیل ثبت شده در این رودخانه ۶۰ متر مکعب در ثانیه آورد آب داشت.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران افزود: در سیل اخیر جریان بیش از ۲۰۰ متر مکعب در ثانیه آب در این ایستگاه ثبت شد که نشان می‌دهد سیل هفتم مرداد ۳.۵ تا ۴ برابر بزرگ‌ترین سیل ثبت شده در این شاخه از رودخانه بود.

او گفت: حجم مصالح آورده شده توسط سیلاب به پایین‌دست آن‌قدر زیاد است که در بسیاری از نقاط، مسیر طبیعی رودخانه مدفون شده و به تخلیه لای و سنگ از بستر نیاز است.

یخکشی افزود: حجم زیادی از رسوبات و سنگ‌های آورده شده در پهنه گسترده‌ای از رودخانه و اطراف آن نهشته شده و با توجه به حجم بالای آورد ناشی از سیل، برای پاک‌سازی رودخانه چند ماه زمان لازم است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران سیل اخیر رودخانه چالوس را سیلاب با منشأ بارانی-یخچالی عنوان کرد و ادامه داد: گرمای زیاد هوا در دو هفته گذشته ذخایر برفی موجود در یخچال‌های طبیعی را به برف‌آب تبدیل کرد.

او گفت: بارندگی شدید سبب شسته شدن برف سست‌شده یخچال‌ها شد و با به حرکت در آوردن برف در ارتفاعات این سیل عظیم را ایجاد کرد 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار