گزارش آماری تحلیلی عبارت از آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران
شاخص قیمت تولیدکننده یا به اختصار PPI به متوسط قیمت کالا وخدماتی گفته می‌شود که بنگاه‌ها به ازای تولید آن کالا و خدمات دریافت می‌کنند. این شاخص در حقیقت ارتباطی مستقیم با تورم به‌عنوان بزرگترین دردسر اقتصاد ایران در 5دهه‌ی گذشته دارد
کد خبر: ۱۰۶۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴ 14 August 2022

به گزارش تابناک مازندران ، عبارت نوشت: آمارهای تازه که در زمینه‌ی شاخص قیمت تولیدکننده در بخش‌های مختلف کشور در بهار 1401 منتشر شده زنگ خطری برای اقتصاد استان مازندران است که بیش از گذشته ضرورت همکاری استانداری مازندران و ادارات صمت، کشاورزی، بازرگانی و گردشگری را گوشزد می‌کند. بدون نقشه ی راهی دقیق و غیرشعاری ترمیم این شکاف‌ها نه‌تنها غیرممکن خواهد بود، بلکه باید منتظر بدل شدن آنها به حفره‌هایی عمیق باشیم.

متاسفانه هیچ‌یک از نهادهای مورد اشاره هیچ واکنشی به آمارهای منتشر شده نشان نداده‌اند و اصولا طرحی یکپارچه برای کاهش تورم تولید و هدایت سرمایه‌درگردش بانک‌ها به سمت نهادهای مولد اقتصادی، به‌ویژه در بخش خصوصی ندارند.

شاخص قیمت تولیدکننده یا به اختصار PPI  به متوسط قیمت کالا وخدماتی گفته می‌شود که بنگاه‌ها به ازای تولید آن کالا و خدمات دریافت می‌کنند. این شاخص در حقیقت ارتباطی مستقیم با تورم به‌عنوان بزرگترین دردسر اقتصاد ایران در 5دهه‌ی گذشته دارد.

نمودار زیر به‌خوبی وضعیت بغرنج تورم تولیدکننده نسبت به بهار سال گذشته را نشان می‌دهد. بخش خدمات شاهد افزایش  13.8 درصد تورم نسبت به فصل قبل و افزایش 49.4 درصدی نسبت به فصل مشابه سال قبل ( تورم نقطه به نقطه) و افزایش 47.3 درصدی تورم سالانه بوده است که عملا کمر اقتصاد مبتنی بر خدمات در مازندران را خم کرده است، زیرا آنچنان که ذکرش رفت این استان یکی از قطب‌های اصلی کسب درآمد و هزینه‌کرد در حوزه‌ی خدمات است.

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار