ظرفیت تولید بنزین در کشور طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به طور میانگین ۱۰۳ میلیون لیتر در روز بوده و طی سالهای اخیر میزان مصرف بنزین ۷۶ میلیون لیتر در روز و ظرفیت صادرات ۲۷ میلیون لیتر در روز بوده اما در سال جاری، تولید بنزین به ۹۳ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است
کد خبر: ۱۰۶۱۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲ 16 August 2022

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار نفت نوشت: دولت برای جبران کمبود بنزین، در حال استفاده از ذخایر استراتژیک است

بر اساس این گزارش، دکتر هاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران، نسبت به کاهش تولید بنزین در کشور و استفاده از ذخایر استراتژیک و همچنین کاهش کیفیت بنزین برای جبران کمبود در کشور هشدار داد.

در شرایطی که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، میزان تولید بنزین در کشور را ارقامی متغیر بین ۹۴ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز اعلام کرده، برخی آمارها از میزان تولید پالایشگاهها، حکایت از این دارد که تولید بنزین در کشور بیش از ۹۳ میلیون لیتر در روز نیست. دکتر هاشم اورعی استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز در یک نشست خبری که روز سه‌شنبه در پژوهشکده انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه شریف برگزار شد، آمار تولید بنزین در کشور را ۹۳ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: ظرفیت تولید بنزین در کشور طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به طور میانگین ۱۰۳ میلیون لیتر در روز بوده و طی سالهای اخیر میزان مصرف بنزین ۷۶ میلیون لیتر در روز و ظرفیت صادرات ۲۷ میلیون لیتر در روز بوده اما در سال جاری، تولید بنزین به ۹۳ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

وی دلیل کاهش تولید بنزین در کشور طی یک سال اخیر را عدم سرمایه‌گذاری کافی برای حفظ و همچنین افزایش تولید و نیز ضعف مدیریت ذکر کرد.

اما نکته مهمتر سخنان اورعی، ذکر روشهای جبران کمبود تولید بنزین در کشور بود. وی گفت: دولت برای جبران کمبود بنزین به سمت استفاده از ذخایر استراتژیک بنزین که حدود ۴ میلیارد لیتر است روی آورده تا با توجه به بالا بودن مصرف نسبت به تولید، کمبودی در کشور احساس نشود.

او راهکار دیگر جبران کمبود بنزین در کشور را اضافه کردن مواد افزودنی بعضا خطرناک همچون بنزن به بنزین تولیدی در کشور ذکر کرد تا تولید، افزایش یابد.

رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران به مشکلات خودروها در کشور هم اشاره کرد تا یکطرفه به قاضی نرفته باشد! او تولید روزانه بیش از ۸۰۰ هزار خودرو در کشور بدون اجرای برنامه جدی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را از عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور ذکر کرد و در ادامه، از کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کرد؛ خودروهایی که به گفته او به طور میانگین ۸.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کنند درحالیکه میانگین مصرف خودروها در اروپا کمتر از ۵ لیتر در صد کیلومتر است.

اورعی تنها چشم انداز کوتاه مدت برای افزایش تولید بنزین در کشور را طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان ذکر کرد که میزان تولید بنزین در کشور را به میزان زیادی افزایش نمی‌دهد. وی با بیان اینکه سایر طرح‌های پالایشگاهی کشور از جمله پتروپالایشگاه سردار سلیمانی در صورت تامین منابع مالی، کمتر از چهار تا پنج سال دیگر به بهره برداری نمی‌رسند گفت: در چنین شرایطی لازم است بیش از افزایش عرضه، روی بهبود وضعیت مصرف بنزین در کشور متمرکز کرد.

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار