کد خبر: ۱۰۹۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴ 06 February 2023

به گزارش تابناک مازندران ، استاندار مازندران به ظرفیت های والای روستاهای مازندران اشاره کرد و گفت: برای تقویت تولید و اشتغال و توسعه اقتصادی روستاها همه توانمندی های روستایی را شناسایی کردیم و برنامه تحولی روستاها آغاز شده است. ‎

 

استاندار مازندران با بیان این که، دامداری ۲ هزار راسی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و توانمندسازی در مناطق روستایی استان با همراهی بخش خصوصی ایجاد می شود، گفت: دهیاران بی توجه به تولید در استان با مسوولیت خداحافظی کنند.

سیدمحمود حسینی‌پور عصر یکشنبه در همایش دهیاران مازندران که با حضور وزیر کشور در ساری برگزار شد، افزود: این همایش برای اولین بار در استان با حضور بیش از ۲ هزار دهیار برگزار شد که امیدواریم این اقدام شروع بسیار خوب برای همگرایی بزرگ باشد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران مفتخر آن است که براساس آموزه های دینی و ارزشی و راهبرد امام راحل به مستضعفین خدمات زیادی به روستاییان ارایه شد.

استاندار مازندران بیان کرد: سه هزار و ۶۰۰ روستا در استان داریم که قبل از انقلاب اسلامی حتی از راه ارتباطی هم برخوردار نبودند اما افتخار آن را داریم که اکنون ۹۵ درصد روستاهای استان با وجود آنکه صعب العبور هستند، صاحب نعمت گاز باشند.

حسینی پور تصریح کرد: پوشش اینترنت، تلویزیون و رادیو و همچنین خدمات بهداشتی در مناطق روستایی همانند مناطق شهری وجود دارد اما با وجود این امکانات روستاهای ما خالی از سکنه شدند.

وی افزود: یکی از دلایلی که باعث شد روستاهای ما خالی از سکنه شد، بحث اشتغال است و نتوانستیم شغل در این مناطق را نهادینه کنیم و جوانان برای شغل از روستاها به شهرها مهاجرت کردند.

استاندار مازندران گفت: روستاهای استان چه از حیث تعداد شهید و ایثارگر و هم از نظر تخصص کمتر از مناطق شهری نیستند و باید برای احیای اقتصاد و توسعه این مناطق استان اقدام کنیم.

حسینی پور اضافه کرد: باتوجه به این که ظرفیت خوبی در مناطق روستایی وجود دارد، احیای اقتصاد روستا را در دستور کار قرار دادیم و خدماتی که در یکسال گذشته به مناطق روستایی داشتیم با سال های قبل به هیچ عنوان قابل قیاس نیست.

حسینی پور ادامه داد: توسعه و تامین آب سالم در بسیاری از مناطق روستایی استان در دستور کار است و با همراهی نهادهای دولتی و حاکمیتی اقدامات خوبی در استان انجام شد.

وی گفت: به دلیل برخی از سیاست ها، تولید در روستاهای استان متوقف شده بود که با توجه به این موضوع فعال کردن اقتصاد روستا در دستور کار قرار گرفت و آسیب شناسی در حوزه روستایی را شروع کردیم و نیازمندی ها و ظرفیت های استان را شناسایی کردیم.

مقام عالی دولت در مازندران تصریح کرد: در روستاهای استان نیروی انسانی ماهر، آب کافی و خاک باکیفیت وجود دارد و با بررسی این سه مولفه با افزایش تولید می توان برای رشد اقتصادی مازندران اقدام کنیم.

استاندار مازندران بیان کرد: به لحاظ جغرافیایی روستاها بیشترین وسعت مازندران را تشکیل می دهند که متاسفانه از این ظرفیت اقتصادی برای ایجاد اشتغال پایدار و تولید توجه نشد.

حسینی پور افزود: نسبتی بین نیروی انسانی و نیازمندی ها در مناطق روستایی وجود ندارد و با وجود آنکه این استان رتبه اول تولید ۱۴ محصول کشاورزی را دارد به دلیل ناپایداری در تنوع و برند نشدن، کشاورزی مازندران با مشکلاتی مواجه شود.

وی اضافه کرد: امسال پنج میلیون تن انواع مرکبات در استان تولید شد که با توجه به تولید سنتی محصولات، کشاورزی را با آسیب مواجه کرد.

استاندار مازندران تصریح کرد: با این وجود باید با احیای کریدور شمال به جنوب و توسعه کشاورزی مدرن و افزایش صادرات برای رفع این چالش بکوشیم و به این منظور ۵۰۰ روستا را می خواهیم توانمند کنیم و براساس ظرفیت ها هر روستا به برند تبدیل شوند.

وی ادامه داد: به این منظور تصمیم گرفتیم که دهکده کشاورزی در استان ایجاد شود و این دهکده ها با نقش آفرینی مهندسین کشاورزی و پشتیبانی ها دولت و همراهی کشاورزان محقق شود.

حسینی پور اضافه کرد: راه اندازی دامپروری ۲ هزار دام سنگین در روستاهای مازندران در دستور کار است و پالایشگاه شیر در استان وجود دارد اما برای تهیه شیر باید به ۲۱ استان متوسل شویم اما روستاهای مازندران این قابلیت را برای افزایش تولید شیردارد.

وی افزود: مسوولیت راه اندازی، تضمین خرید شیر و تامین علوفه با همراهی بخش خصوصی و جهاد کشاورزی انجام خواهد شد که با تحقق این امر انقلاب در روستاهای استان ایجاد می شود.

استاندار مازندران بیان کرد: روستاهای استان ظرفیت تولید چوب را دارد و اکنون صنایع چوب و کاغذ مازندران مواد اولیه خود را از روسیه وارد می کند اما این توانایی وجود دارد تا نهال رایگان برای اجرای این طرح در اختیار روستاییان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در کنار آن باید به بومگردی توجه ویژه داشته باشیم و تک تک روستاهای استان به مقصد گردشگری تبدیل شود و روستاهای استان ظرفیت آن را دارند که با تولیدات فاخر بار دیگر جمعیت را به مناطق روستایی برگردانند.

استاندار مازندران افزود: در بحث گیاهان دارویی با تکیه بر دانش بنیان ها برای روستاهای استان برنامه داریم و ملاک ما در مناطق روستایی تولید دانش بنیانی و روستایی است و هر روستایی که بهتر در این حوزه کار کند، تسهیلات بیشتری خواهد گرفت.

حسینی پور گفت: در یکسال گذشته جوانان ما در بخش های مختلف اقتصادی پای کار آمدند و به عنوان مثال در روستای خرما کلا قائمشهر با تولید لیمو ترش محصولات خود را با برند این روستا به روسیه و دیگر کشور ها می فرستند و چند جوان خوش ذوق حدود ۹۰۰ شغل ایجاد کردند.

وی ادامه داد: ظرفیت گردشگری مازندران بی نظیر است و عید سال جاری حدود ۱۵ میلیون گردشگر به استان مازندران آمدند و ۳۲ هزار میلیارد تومان مسافران از کارت بانکی خود استفاده کردند که این رقم قابل توجهی است.

استاندار مازندران گفت: دهیاران که برای تولید تلاش می کنند ماندگار خواهند بود و اگر آنهایی که نتوانستند باید جای خود را به فرد دیگری بسپارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار