کد خبر: ۱۰۹۷۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱ 21 March 2023

به گزارش تابناک مازندران ، یکم فروردین روز جهانی جنگل گرامی باد. عید نورزتان مبارکباد پیوسته در کنار عزیزانتان شاد و سلامت باشید.

مالکان حقیقی جنگل‌ها در ایران باید گرامیداشت روز جهانی جنگل را از تعارف به یک چالش تبدیل کنند، چالش بیدار باش برای متولی ثروت های عمومی ! جهت دریافت مال الجاره یا حق الارض!

جنگل‌ها در جهان منابع طبیعی و خدادادی هستند، حتی جنگل‌های انسان ساخت نیز بر روی عرصه جنگل‌های تخریب شده استقرار یافته‌اند. در هر حال جنگل‌های اولیه و بکر از شکوهی پایدار برخوردار هستند. "فون و فلور" جنگل ها علاوه بر کارکردهای ملموس، دارای مظاهر بی بدیل ناملموس برای نسل انسانی بوده و تجلی بخش مواهبت الهی هستند.

ثروت‌های عمومی مانند جنگل‌ها و مراتع به موجب اصل ۴۵ قانون اساسی در اختیار حکومت اسلامی است و حکومت اسلامی امین اموال و ثروت‌های عمومی است ! چگونه تاکنون حکومت اسلامی برای تادیه حقوق عمومی به وزارت نیرو ابلاغ نکرده‌است ، نسبت به پرداخت مال‌الاجاره یا حق الارض اقدام کند؟

این وزارتخانه بر اساس قانون شرکتی اداره می شود و درآمدهای وزارت نیرو درآمد اختصاصی محسوب می گردد، چرا متولی منابع طبیعی که دارای سمت نمایندگی مالکیت منابع طبیعی است، تاکنون در مورد تادیه حقوق عمومی اقدام نکرده‌است؟

چرا نمایندگان مجلس به عنوان ناظر بر اجرای قانون در این خصوص کوتاهی کرده‌اند؟

چرا دولت و وزارت اقتصاد دارایی که در پی مولدسازی اموال مازاد در دستگاه‌های اجرایی هستند، در خصوص تادیه حقوق عمومی  اقدام نکرده‌اند؟

به راستی دولت تا چه زمانی باید با ایده‌هایی چون کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال بدون توجه به چنین غفلت‌هایی کاشت درخت را مشارکتی اعلام کند، تا چه زمانی اجرای چنین ایده‌های بدون طرح را با مشارکت‌های یک طرفه بدون نفع به دوش مردمی می‌گذارد که به سختی معیشت گرفتار شده‌اند، چرا همانند احداث جاده‌های کشور که از طریق وضع عوارض اقدام می‌کند، به فکر سازوکار تامین منابع درآمد برای اجرای چنان ایده‌هایی نیست!

به راستی تا چه زمانی وزارت نیرو باید اراضی ملی و منافع حاصل از آن را ببلعد و یک ریال حق الارض یا مال‌الاجاره پرداخت نکند.
روز جهانی جنگل را بهانه‌ای برای بیدار باش متولیان ثروت‌های عمومی! متعلق به نسلها قرار دهید و برای تادیه حقوق عمومی وزارت نیرو را به چالش بکشید چرا مانند دیگر وزارتخانه‎ها برای جبران خسارت وارده به منابع طبیعی تمرد می‌کند.
 بهزاد انگورج

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار