اخیراً مشاهده می شود که مشکلات جدیدی در رابطه با ارسال ایمیل های جعلی برای کاربران به وجود آمده است. این کاربران چه کاربران شخصی و چه کاربران سایت های تجاری باشند، در معرض خطر ایمیل های حاوی باج افزار قرار گرفته اند.
کد خبر: ۱۱۸۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 26 October 2015

سرهنگ محمدنژاد رئيس پليس فتا استان مازندران در تشريح موضوع گفت: روند کار به این صورت است که مجرمان اینترنتی با ارسال ایمیل های حاوی باج افزار، خود را به عنوان کاربران سازمانی که ایمیل هایی از جانب ادارات و یا سازمان های دولتی یا حتی بانک ها، ارسال می کنند و متن ایمیل و عنوان آن را به گونه ای انتخاب می کنند که کاربر را تحریک به باز کردن ایمیل کنند. این ایمیل هایی که ارسال می کنند حاوی Toller locker که یک باج افزار مخرب است، می باشد. این باج افزار از خانواده Crypto ransomwareاست و برای رمز گذاری و قفل کردن تمامی فایل های یک ماشین مجازی یا سرور یا کامپیوتر طراحی شده است.
پس از اینکه کامپیوتر آلوده به باج افزار شد، از کاربر مبلغی بیت کوین (پول دیجیتال) برای باز کردن فایل های قفل شده درخواست می کنند.
وی در ادامه افزود: اخیراً کلاهبرداران برای آلوده کردن کامپیوتر ها به انواع بد افزار ها از دو روش استفاده می کنند.
فرستادن یک ایمیل از جانب اداره گاز یا برق یا بانک و ... که حاوی لینکی است که بد افزار در آن قرار دارد.
 ایمیل از سازمان مالیات که به افراد هشدار می دهد و حاوی باج افزار است.
در این گونه موارد اگر فرد لینک را باز کند، بلافاصله باج افزار دانلود می شود و سپس تمامی فایل های کاربر قفل می شود و فرد قادر نیست تا هیچ فایلی را باز کند.
سرهنگ محمد نژاد در خاتمه  در خصوص راه های پیشگیری از نفوذ باج افزارها خاطر نشان داشت: به محض اینکه ایمیلی از سازمان خاصی دریافت کردید، بدون باز کردن ایمیل، به سایت سازمان مراجعه کنید. چرا که سازمان ها اغلب اطلاعات و اخبار مهم که مربوط به افراد است را بر روی قسمت اطلاعیه های سایت خود قرار می دهند و به هیچ وجه فایل های ضمیمه این ایمیل های ناشناس را باز نکنید.
راه دیگر اینکه از طریق 118 شماره تماس روابط عمومی سازمان مربوطه را پیدا کنید و تماس بگیرید و در مورد ایمیل های ارسالی سوال کنید تا مطلع شوید.
در پايان سرهنگ محمد نژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران اظهار داشت: با توجه به افزایش این گونه کلاهبرداری ها ، اگر به هر دلیلی کامپیوتر شما آلوده به باج افزار شد، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.irبخش "گزارش وب ‌سایت ‌های متخلف"  گزارش نمایند و به هیچ وجه هزینه ای به مجرمان پرداخت نکنید.

منبع:شمال نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار