نکوداشتی به مناسبت نیم قرن فعالیت استاد حجت الله حیدری نفت چالی در عرصه شعر تبری مازندران برگزار شد، دستاوردی چون معرفی یک بانوی ناشناخته سوادکوهی داشت.
کد خبر: ۱۲۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳ 06 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، در مراسم نکوداشت استاد حجت‌الله حیدری به مناسبت تیرماه سیزده شو روز مازندران در سالن حر قائم‌شهر با حضور مسئولان برگزار شد.
در این نکوداشت حسین اسلامی ساروی رئیس شورای سیاستگذاری روز مازندران به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی درباره علت و انتخاب نامگذاری این روز به نام روز ملی مازندران گفت: ده سال پیش باتفاق استادان مختلف برای نامگذاری این روز تلاش زیادی انجام دادیم تا اینکه این روز را انتخاب کردیم، روزی که حکومت علویان در مازندران تاسیس شد.
اسلامی با اشاره به اینکه که ما مازندران را تمام قد با زبان، لباس، فرهنگ و با تمام آداب و رسوم ویژه به ایران معرفی کنیم، عنوان کرد: 14 آبان روز ملی مازندران مانند یک سرمشق و تابلو و به عنوان یک الگو به دیگر اقوام ایرانی معرفی می‌کنیم و می‌گوییم ما همه چیز مازندران را فقط زیر پرچم ایران می‌خواهیم.
وی با تأکید بر اینکه روز 14 آبان اسطوره‌ای نبود، یک جریان خیالی  و آرزو و آمال یک ملّت در قالب اساطیری نبود، تصریح کرد: 14 آبان روز ملّی مازندران واقعیتی است اسطوره‌ای که بیش از هزار سال، یکی از عوامل مهم وحدت مازندران است.
مدیر موزه خانه هنر ریخانه کوتنا که مسئول برگزاری این نکوداشت بود در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره هدف از این نکوداشت، ابراز کرد: این نکوداشت برای تجلیل از مقام شاعر محقق استاد حجت‌الله حیدری که سالیان عمر خود را برای ادب و فرهنگ تبری گذاشت برگزار شد.
محسن عزیزی با بیان اینکه انسانی که به رویایی بزرگ فکر می‌کند برای خوشی زندگی نمی‌کند، افزود: استاد حیدری برای قومش زندگی می‌کرد به جای کسانی حرف می‌زند که نمی‌توانستند سخن گویند.
وی با اشاره به اینکه استاد حجت‌الله حیدری آموزگار و شاعر تبری‌سرا و فارسی‌سرا و محقق در زمینه ادبیات تبری بود، تصریح کرد: حیدری جزء اولین افرادی بود که غزل، مثنوی مازندرانی  و غالب ترجیع بند را سرود.
عزیزی اضافه کرد: از شعرهای استاد حیدری می‌توان به "پچیک سوت" اشاره کرد و استاد در حال حاضر عضو مؤسسه انجمن مرزبان مازندران است.
وی یادآور شد: در جشن تجلیلی که در شهریور ماه از هفت هنرمند شعر و موسیقی مازندران در سالن هلال‌احمر قائم‌شهر با حمایت حوزه خانه هنر ریحانه برگزار شد بنا بر این شد که از پیشکسوتان در عرصه هنر که هنر آموخته و و شاگردان این اساتید هستیم این راه را ادامه دهیم.
به گزارش ایسنا، یکی از بخش‌های جالب برنامه تجلیل از خانم طاهره رد، بانویی ناشناخته و اهل شهرستان سوادکوه بود که این بانو که چند منظومه مازندرانی از جمله منظومه هژبر سلطان و زینب را حفظ کرد.
این بانو اهل روستای پیت‌سره سوادکوه فرزند محمدعلی رد معروف به ممدعلی شعر‌خوان است؛ پدرش اولین کسی بود که منظومه هژبر سلطان را سرود.
در این مراسم از کتاب سوادکوه میراث‌دار تبار کهن که اثر احمد باوند سوادکوهی و کتاب قائم‌شهر باستان‌شناسی و تاریخ اثر مهدی خلیلی رونمایی شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار