چند سالی است که از سوی مسئولان فرهنگی مازندران روز 14 آبان، به‎نام روز ملی مازندران معرفی می‌شود و برنامه‌هایی را از چند روز قبل ستاد بزرگداشت این روز در سطح استان اجرا می‌کند.
کد خبر: ۱۲۴۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷ 06 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، چهاردهم آبان‌ماه روز ملی مازندران نامیده شد، بزرگداشت این روز با آغاز حکومت علویان در مازندران هم‌زمانی دارد.

زمانی که در سال 243 هجری شمسی برابر با 25 رمضان سال 250 هجری قمری، مصادف با 15 تیرماه تبری مردم مازندران تصمیم گرفتند استقلال یابند و نوع حکومت‌شان را خود تعیین کنند.

در این روز مردم مازندران با حسن‌بن زیدعلوی بیعت کردند و حکومت شیعه را برگزیدند و این روز روز مازندران نام‌گذاری شد.

به همین مناسبت چند سالی است که از سوی مسئولان فرهنگی مازندران روز 14 آبان، به‎نام روز ملی مازندران معرفی می‌شود و برنامه‌هایی را از چند روز قبل ستاد بزرگداشت این روز در سطح استان اجرا می‌کند.

امسال هم طبق سنوات گذشته برنامه‌هایی تدارک دیده شده بود، در شبانگاه 14 آبان امسال و پس از یک هفته برپایی نمایشگاه، ویژه‌برنامه‌ای تحت همین عنوان در سالن سلمان هراتی اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد.

* روز مازندران با محوریت تشکل‌های مردمی برگزار شد

در حاشیه این بزرگداشت، دبیر اجرایی شورای سیاست‌گذاری ستاد بزرگداشت روز ملی مازندران در گفت‌وگو با فارس، گفت: به‌منظور برپایی روز مازندران تلاش کردیم از توان و ظرفیت تشکل‌های مردمی بهره‌گیری کنیم و به‌منظور ایجاد تنوع در برنامه‌ها و هدفمند بودن آن، تشکل‌ها را براساس تخصص و توانمندی‌هایی که برخوردارند، دسته‌بندی کردیم.

محمدرضا حسن‌پور با بیان اینکه این تشکل‌ها شامل محیط‌زیست، میراث فرهنگی و گردشگری، فرهنگ و هنری، ورزش و سلامت برشمرد و افزود: به‌منظور متفاوت و متنوع بودن برنامه‌ها و داشتن خروجی مناسب برای برنامه‌ریزی توسعه پایدار، نشست‌ها را هدفمند به اجرا درآوردیم.

وی اضافه کرد: در نشست تخصصی زیست‌محیطی، کارشناسان در سطوح ملی و استانی به همراه مسئولان سازمان مربوطه به بررسی معضلات و ارائه راهکاری مناسب پرداختند که در روز پایانی نیز نشست دیگری برای جمع‌بندی نهایی موارد مطرح شده و در نشست‌های تخصصی پیش از آن برگزار شد.

دبیر اجرایی شورای سیاست‌گذاری بزرگداشت روز ملی مازندران به برپایی نشست تخصصی با عنوان مردم برای مسئولان سخنرانی می‌کنند، اشاره کرد و گفت: نمایندگان تشکل‌های زیست‌محیطی، میراث فرهنگی، و گردشگری و فرهنگ و هنر در حضور مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی درباره فعالیت‌های تشکل خود توضیح دادند و انتظارات و خواسته‌های خود را مطرح کردند و مسئولان بخش‌های یادشده به بیان پاسخ خود و رفع ابهامات پرداختند.

دبیر بنیاد هم‌اندیشان تبری درباره کافی نبودن تبلیغات، گفت: به‌دلیل سفر رئیس قوه‌قضائیه و اولویت آن در نصب بنر در فضای سطح شهر، بنرهای مربوط به نمایشگاه و بزرگداشت روز مازندران امکان نصب پیدا نکردند.

وی افزود: نسبت به درخواست از دستگاهای اجرایی و دریافت کمک‌های مالی از آنها خودداری کردیم و هزینه‌های مراسم توسط مازندرانی‌های مقیم تهران تأمین شد.

دبیر اجرایی شورای سیاست‌گذاری ستاد بزرگداشت روز مازندران از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی روز مازندران به‌منظور اجرایی شدن تمامی برنامه‌هایی که در بخش‌های گوناگون مربوط به مازندران است، خبر داد.

حسن‌پور تشکل‌ها را حلقه‌های اتصال مردم با دست‌اندرکاران و انتقال‌دهنده مسائل مردم به آنان دانست و بیان کرد: بی‌تردید بسیاری از مسئولان هم خواهان ایجاد وفاق، دوستی، نزدیکی و هم‌یاری با تشکل‌های مردمی هستند که امیدواریم این امر با توجه به اهمیت فراوانی که دارد، تحقق یابد.

وی ایجاد دبیرخانه دائمی روز بزرگداشت مازندران را که مکانی مناسب برای بهبود فرایندها و گردآورندگان تمامی افرادی که دل در گرو مازندران بسته‎اند، توصیف کرد.

دبیر بنیاد هم‌اندیشی تبری با بیان اینکه در سالیان گذشته تشکل‌های مازندرانی‌های مقیم پایتخت، آیین‌هایی را در این روز برپا می‌کردند و تحت لوای بنیاد هم‌اندیشی گرد آمده بودند، از پیوستن و پای کار آمدن تشکل‌های مقیم مازندران ابراز خشنودی کردند.

رئیس پژوهشکده ساری‌شناسی نیز در این همایش، گفت: مردم مازندران از روی آگاهی اسلام را پذیرفتند و این در حالی است که در دوره‌های دیگر تاریخی حاکمان با سلطه و  زور حاکمیت خود را در مناطق تثبیت کردند.

حسین اسلامی‌ساروی افزود: مردم مازندران یک‌هزار و 200 سال پیش رژیم خود را انتخاب کردند و این مردم بودند که با حضور در صحنه به احترام آبروی امام علی (ع) به‌دنبال علویان رفتند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ستاد بزرگداشت روز مازندران اضافه کرد: ثبت این روز مهم فهم، شعور و آگاهی معرفت بود؛ زبان مازندرانی 2 هزار و 600 لهجه و گویش دارد، شایسته است آیین و آداب گذشتگان را در جشن‌ها و عزاداری‌ها حفظ و مراقبت کنیم.

این پژوهشگر تاکید کرد: جغرافیای مازندران از تجریش تا دیوار سمنان و الموت را در خود جای داده بود.

شاعر و نویسنده مازندرانی نیز در ادامه آیین افتتاحیه این روز گفت: مازندران شاعران تبری‌سرای زیادی دارد و این زبان زنده است و باقی می‌ماند.

اسدالله عمادی اضافه کرد: مردم مازندران به‌دلیل زیبایی شگفت‌انگیز مازندران و حاصل‌خیزی آن مردمانی زنده و پویا هستند.

وی با خواندن شعر دماوند تصریح کرد: مبادا روزی را شاهد باشیم که مازندرانی که 40 چشمه و رود جوشان را در خود جای داده بود به کویر تبدیل شود.

از زیبایی‌های این مراسم اجرای شعر شهرک الفبا توسط فردوس حاجیان و نیز اهدای سه ویلچر به معلولان توسط گروه رفتگران طبیعت بود که با فروش درب قوطی‌های آب معدنی و نوشابه‌های رهاشده در طبیعت خریداری شد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار