کد خبر: ۱۳۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰ 27 November 2015

مدیر اداره تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: در حال حاضر برای رسیدن ایده‌های مردم به دولت راهکار نظام‌مندی وجود ندارد و این باعث می‌شود که بسیاری از ایده‌ها از بین برود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، ابوالحسن قاسم‌پور در دومین جلسه اتاق فکر «راهکارهای عملیاتی شدن ایده‌های خوب در جامعه» که صبح امروز چهارشنبه(چهارم آذر) از سوی جهاد دانشگاهی استان البرز در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، گفت: در جلسه اول این اتاق فکر، بخشی از نظرات، مفاهیم و مضامین مطرح شد و به این نتیجه رسیدیم که در جامعه ایده‌های خوبی وجود دارد اما عدم وجود ساختاری برای جذب این ایده‌ها منجر به از بین رفتن این ایده‌ها می‌شود.

قاسم‌پور در ادامه گفت: تشکیل این اتاق فکر، مأموریتی است که از طرف شورای فرهنگی عمومی به جهاد دانشگاهی واگذار شده است تا با همفکری دیگر سازمان‌ها بتوان ایده‌ها و دستاوردهای مختلف را جمع‌بندی و عملیاتی کرد.

وی به دستور جلسه دوم اتاق فکر «راهکارهای عملیاتی شدن ایده‌های خوب در جامعه» اشاره کرد و گفت: در این جلسه مبنای کار بر چگونگی شناسایی ایده‌های مطلوب در جامعه و جذب ایده‌هایی است که قابلیت اجرا شدن را دارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر خلأ واقعی که وجود دارد، نرسیدن ایده‌های مردم به دولت است و همه ما در این اتاق فکر جمع شده‌ایم تا راهکاری را برای رفع این مانع ایجاد کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از راهکارهایی که برای رفع این مانع می‌توان در نظر گرفت، تعریف مرکزی است که بتواند پس از جذب ایده‌های اولیه این ایده‌ها را پالایش کند.

قاسم‌پور به اهمیت اطلاع‌رسانی در روند جذب ایده‌های مطلوب جامعه اشاره کرد و گفت: بخش اطلاع رسانی این کار می‌تواند بر عهده صدا و سیما قرار گیرد و لازم است که این نهاد تلاش زیادی را در این خصوص انجام دهد؛ علاوه بر این، از طریق رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های مکتوب نیز می‌توان بر امر تبلیغات این طرح تاکید کرد.

وی در پایان دستور کار جلسه سوم را مطرح و بیان کرد: در جلسه بعد، تشکیل سه کارگروه در زمینه‌های ایده‌های تجاری، ایده‌های فرهنگی و کارگروه مشاوره و پالایش ایده‌های ارائه شده پی گرفته می‌شود.

سامانه ثبت ایده‌ها در کشور طراحی شود

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز نیز گفت: ضروری است سامانه ثبت ایده‌ها به صورت فراگیر در استان‌ها و یا در گستره ملی طراحی شود.

احمدرضا فیروزی در ادامه دومین جلسه این اتاق فکر گفت: کلیات مطرح شده در اولین جلسه اتاق فکر «راهکارهای عملیاتی شدن ایده‌های خوب در جامعه» در یک صورت‌جلسه تنظیم شده است.

وی افزود: در این اتاق فکر سعی شده است که نگاه کاملا فرهنگی نباشد؛ اما مطلوب آن است که حتی‌المقدور نگاه فرهنگی بر سایر حوزه‌ها ارجح باشد.

فیروزی با ارائه راهکاری برای ایجاد ساختار جذب و عملیاتی کردن ایده‌ها در جامعه تصریح کرد: یکی از راهکارها می‌تواند ایجاد کارگروهی برای تبیین و مدیریت ایده‌ها در سطح مسئولان ارشد و خبرگان استانی باشد که ایده‌های دریافت شده را بررسی، پالایش و مدیریت نمایند.

وی ادامه داد: در کنار این کارگروه و قبل از آن، ضروری است سامانه ثبت ایده‌ها به صورت فراگیر در استان‌ها و یا در گستره ملی طراحی گردد تا افراد جامعه بتوانند ایده‌های خود را در این سامانه ثبت و کد رهگیری برای پیگیری ایده‌های خود دریافت نمایند.

این مسئول در ادامه با اشاره به برخی پیشنهادها و ایده‌های مطرح شده در جلسه نخست اتاق فکر گفت: گسترش مراکز رشد به ویژه مراکز رشد فرهنگی، ایجاد مراکز شتابدهی، توسعه رویدادهای کارآفرینی، ضرورت برگزاری استارت‌آپ‌های تخصصی، تشکیل بانک ایده در سازمان‌ها و ادارات ، راه اندازی بورس نیاز، برگزاری جشنواره‌های تخصصی توسط دستگاه‌ها، شبیه‌سازی فرآیند تبدیل ایده به محصول در قالب نمایشگاه/جشنواره پرمخاطب و مشاوره و آموزش ایده پردازان به صورت مرحله به مرحله برای تجاری کردن ایده‌ها، از جمله راهکارهای مطرح شده این نشست بود.

فیروزی خاطرنشان کرد: آموزش مدیریت ایده‌پردازی و فرآیند پیاده کردن ایده‌ها در جامعه، شناسایی نیازهای استان و سپس جذب ایده‌هایی در جهت رفع نیازها و تبدیل آنها به فرصت، نیازسازی برای ایده ها، اختصاص یک روز نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری به ایده‌های نو، راه‌اندازی بورس ایده در سطح استانی، فعال کردن نظام پیشنهادها در سازمان‌ها و ادارات، و آموزش خلاقیت و کارآفرینی به کودکان از دیگر راهکارها و پیشنهادهایی است که در جلسه گذشته احصا شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: یکی از تجربه هایی که جهاد دانشگاهی در شناسایی و جذب ایده‌ها و نوآوری فرهنگی داشته است، برگزاری جشنواره ملی نوآوری‌های فرهنگی دانشجویان سراسر کشور بود که در پنج محور برگزار گردیده است.

فیروزی در پایان افزود: در این جشنواره 120 ایده و 280 فعالیت و ساختار نوآورانه از دانشجویان سراسر کشور جمع‌آوری شد و در محور ایده‌ها نیز از 9 ایده برتر تقدیر به عمل آمد.

عدم سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین مشکل عملیاتی کردن ایده‌هاست

مدیرعامل مرکز مشاوره، اطلاع‌رسانی و خدمات کارآفرینی البرز گفت: در کشور ایده‌های مطلوب زیادی وجود دارد اما سرمایه‌گذاری برای عملیاتی شدن این ایده‌ها وجود ندارد.

محمدعلی نبی‌زاده در ادامه دومین جلسه اتاق فکر «راهکارهای عملیاتی شدن ایده‌های خوب در جامعه» اظهار کرد: هر فرآیندی برای پیشرفت در ابتدا به برنامه‌ریزی و تشکیل ساختار برای اجرا نیازمند است.

نبی‌زاده افزود: یکی از پیشنهادهایی که برای تدوین ساختار این اتاق فکر وجود دارد ایجاد کارگروه‌های تخصصی برای بررسی و احصای ایده‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه جلسه اتاق فکر نمی‌تواند مکان مناسبی برای احصای ایده‌های مطلوب باشد گفت: پیشنهاد من این است که سه کارگروه تخصصی مرتبط با صنعت، خدمات و کشاورزی برای احصای ایده‌ها و در نهایت یک کارگروه نیز برای بررسی نحوه اجرای ایده‌ها تشکیل شود.

نبی‌زاده خاطرنشان کرد: در ایران ایده‌های مطلوب زیادی یافت می‌شود اما سرمایه‌گذاری برای اجرایی کردن این ایده‌ها وجود ندارد؛ به عنوان مثال فلسفه وجود استارت‌آپ‌ها این است که ایده‌های کوچک را با سرمایه‌های کوچک اجرایی کند اما پس از اتمام استارت‌آپ، کسی حاضر به سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های برتر نیست.

وی در پایان اظهار داشت: پس بهتر است که این کارگروه‌ها شکل بگیرد و هر سازمان حاضر در اتاق فکر در ارتباط موضوعی با اتاق فکر همکاری کند و به بررسی احصای ایده‌های مطلوب بپردازد.

ارتقای فرهنگ مشارکت‌پذیری؛ تنها راه جذب ایده‌های مطلوب

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز گفت: برای احصاء ایده‌های مطلوب جامعه، راهی به جز ارتقای فرهنگ مشارکت‌پذیری وجود ندارد.

دکتر مهشید منزوی در ادامه دومین جلسه این اتاق فکر اظهار کرد: قصد ما در این جلسه جمع آوری ایده‌های مطلوب نیست بلکه ما به دنبال شیوه‌های جمع‌آوری ایده‌های مطلوب و اجرایی کردن آنها هستیم.

منزوی خاطرنشان کرد: در دنیا ثابت شده است که با یک شیوه نمی‌توان ایده‌های مطلوب یک جامعه را جمع‌آوری کرد، به همین دلیل تا کنون شیوه‌های مختلفی همچون استارت‌آپ‌ها ابداع شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: نکته مهمی که در بحث احصاء و جذب ایده‌های مطلوب وجود دارد این است که ما هرگز بدون ارتقای فرهنگ مشارکت‌پذیری در جامعه قادر به این کار نخواهیم بود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز ضمن تاکید بر ایجاد حس موثر بودن در مردم تصریح کرد: هدف این اتاق فکر ایجاد یک ساختار بالا به پایین است تا مردم قادر باشد ایده‌های خود را ارائه کنند اما در کنار ایجاد این ساختار باید حس قابلیت تاثیرگذاری را نیز در مردم ایجاد کنیم.

وی به ایجاد فضایی امن از نظر مالکیت معنوی برای ارائه ایده‌ها اشاره کرد و گفت: بدون وجود فضای امن مالکیت معنوی، نمی‌توان ایده‌های مطلوب جامعه را جذب کرد؛ پس باید در صدد ایجاد این فضا نیز باشیم.

منزوی در پایان گفت: پس به عنوان نخستین گام در احصاء ایده‌های مطلوب، باید انگیزه ایجاد کنیم و در کنار آن فضایی امن را از نظر مالکیت ایده‌ها فراهم آوریم.

ضمانت اجرایی برای پیگیری و عملیاتی کردن ایده‌ها مهم است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان البرز نیز گفت: یکی از مهمترین نکاتی که باید در فرآیند جذب ایده‌ها مد نظر قرار داد، ضمانت اجرایی برای پیگیری و عملیاتی کردن ایده‌ها است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد هاشمی افزود: این که سرمایه‌گذار از بخش خصوصی باشد یا این که دولت متولی آن باشد نیازمند بررسی بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: در کارگروه یا سامانه‌ای که برای جذب ایده‌ها مد نظر قرار می‌گیرد ضروری است ارتباطات منظمی با تجارت‌خانه‌ها و مراکز و نهاد‌های اقتصادی داشته باشند تا این کارگروه بازدهی مناسبی داشته باشد.

آمادگی صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی سامانه ثبت ایده‌ها

در ادامه این جلسه، مدیر پژوهش صدا و سیمای استان البرز نیز گفت: بهتر است کارگروهی با تولیت یکی از دستگاه‌های فرهنگی برای جذب ایده‌های فرهنگی اجتماعی تشکیل گردد.

حسن خودروان افزود: صدا و سیمای استان البرز آمادگی دارد فرآیند اطلاع‌رسانی و تبلیغات سامانه ثبت ایده‌ها را در گستره وسیع بر عهده بگیرد.

وی تأکید کرد: ضروری است در اجرایی کردن ایده‌ها، پیوست‌های فرهنگی نیز مد نظر قرار گیرد.

گفتنی است در ادامه این جلسه اتاق فکر، سایر اعضای حاضر، به بیان پیشنهادها و راهکارهای خود در زمینه موضوعی اتاق فکر پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار