مدیر مؤسسه بازیافت مازندران
مدیر مؤسسه بازیافت و مدیریت مواد زائد جامد مازندران ایجاد سازمان مدیریت پسماند را ضرورت کاهش مشکلات زباله مازندران توصیف کرد.
کد خبر: ۲۳۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲ 16 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، شید‌الله مهدوی با اشاره به اینکه مدیریت مواد زائد از مهم‌تر‌ین دغدغه‌های جوامع بشری است و افزایش حجم زباله و تنوع آن نیز مطرح است، گفت: سیستم‌های دفع سنتی زباله جوابگوی آلودگی‌های زیست‌محیطی نیست.

وی با بیان اینکه تصویب قانون مدیریت پسماند در سال 83 با وجود اشکالات آن می‌توانست برای ارتقای وضعیت مدیریت مواد زائد جامد در کشور و استان مثمر‌ثمر باشد، افزود: قانون مدیریت پسماند، طرحی جامع شامل مقررات کوتاه و بلند‌مدت است که مهم‌ترین مشکل آن نبود ساختار واحد است.

* خلاء قانونی نبود ساختار واحد مدیریت مواد زائد مازندران

مدیر مؤسسه بازیافت و مدیریت مواد زائد جامد مازندران بیان کرد: مدیریت زباله شهر‌ها به شهرداری‌ها، در روستا‌ها به دهیاری‌ها و در خارج از حوزه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به بخشداری‌ها واگذار شد که خلا قانونی نبود ساختار واحد از مهم‌ترین مشکلات این قانون است.

این مسؤول با اشاره به ویژگی‌های اقلیمی و اکو‌لوژی، تراکم جمعیتی، مجاورت شهر‌ها و روستا‌ها، بالا بودن سطح آب‌های زیر‌زمینی، وجود آب‌های سطحی و پوشش گیاهی و جنگلی و دریا در مازندران و ایجاد محدودیت‌های گسترده برای پیش‌بینی محل دفن زباله با وجود تدوین و تصویب قانون مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرایی آن، خاطر‌نشان کرد: عدم ایجاد سازمان مدیریت پسماند استانی و ضعف ساختاری، از دغدغه‌های همیشگی مدیران ارشد است.

مهدوی به چالش‌های حوزه پسماند اشاره و اظهار کرد: اولویت نبودن موضوع پسماند، فقدان برنامه جامع و عدم فرهنگ‌سازی، ساماندهی و برنامه‌ریزی حوزه پسماند به‎دلیل فقدان برنامه جامع، عدم فرهنگ‌سازی و آموزش مناسب از مهم‌ترین دغدغه‌های حوزه پسماند است.

* راه‌کار‌های خروج از مشکلات حوزه پسماند مازندران

وی به ارائه راه‌کار‌های خروج از مشکلات حوزه پسماند مازندران اشاره کرد و افزود: ایجاد مدیریت یکپارچه برای ساماندهی مدیریت پسماند‌های شهری، روستایی و بین‌شهری، تهیه نقشه جامع و تعیین راهبرد بازیافت مواد برای تولیدکنندگان و مصرف‎کنندگان بخشی از راه‌کار‌های خروج از مشکلات حوزه پسماند مازندران است.

مهدوی اضافه کرد: تشویق برای مشارکت سازمان‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد، شهروندان و بخش خصوصی، فرهنگ‌سازی و آموزش طرح تفکیک زباله از مبدأ با هدف برنامه‌ریزی اقتصادی و امکانات تشویقی برای درآمد‌زایی و گسترش کارخانه کمپوست برای تولید کود کمپوست از زباله و دستگاه زباله‌سوز تولید نیروی برق از زباله از مهم‌ترین راه‌کار‌های خروج از مشکلات حوزه پسماند مازندران با همکاری بخش خصوصی و تخصیص مناسب و به موقع اعتبارات پسماند است.

مدیر مؤسسه بازیافت و مدیریت مواد زائد جامد مازندران از تولید روزانه 3 هزار و 100 تن زباله در استان خبر داد و با بیان اینکه 75 درصد زباله‌های استان تر و بقیه خشک است، گفت: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ به‌عنوان یکی از اصولی‌ترین روش‌هایی است که حدود 10 درصد در کشور و استان اجرایی شده که با اجرای طرح تفکیک از مبدأ شاهد کاهش تولید زباله، بازیافت مواد و دفن زباله همراه با آموزش و فرهنگ‌سازی با همکاری صدا و سیما و رسانه‌ها باشیم.

* زباله از مهم‌تر‌ین معضلات آینده جوامع بشری

این مسؤول با بیان اینکه زباله از مهم‌تر‌ین معضلات آینده جوامع بشری است ولی در اولویت آخر به آن نگاه می‌شود، خاطر‌نشان کرد: ساماندهی پسماند مازندران و مدیریت یک‌پارچه و واحد در اولویت قرار گیرد تا با سیاست‌گذاری متمرکز به سلامت و بهداشت عمومی کمک شود.

مهدوی با اظهار امیدواری از راه‌اندازی کامل کارخانه کمپوست 250 تنی شرق مازندران در بهشهر، تکمیل و افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست بابل به 400 تن در روز، راه‌اندازی نیرو‌گاه‌های زباله‌سوز ساری با افزایش 450 تن و نوشهر با ظرفیت 200 تن و حل مشکلات کارخانجات کمپوست شهرستان‌های نور، تنکابن و قائم‌شهر با اجرای طرح جامع پسماند در 9 منطقه با ساماندهی حدود 2 هزار و 500 تن اجرایی شود، گفت: مدیران ارشد مازندران نگاه تقویت فعالیت‌های مرتبط با پسماند دارند و کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران در حال فعالیت است و انتظار آن است که سیاست‌گذاری‌ها و پیگیری‌ها در این کار گروه متمرکز شود و مؤسسه بازیافت و مدیریت مواد زائد جامد مازندران برای ارائه خدمات فنی، مهندسی و نظارتی در قالب کار گروه، آمادگی دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
خبر دزدی کار خوبی نیست اگر ادامه دهید افشاگری میکنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
عینکت ایراد داره
یا نمره چشمت رفته بالا
ببین نوشتن مبنع خبرو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار