کد خبر: ۲۳۰۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲ 16 May 2016

بیش از شش ماه از دستور رئیس جمهور مبنی بر پرداخت سریع خسارت کشاورازن مازندرانی گذشته است اما به نظر می رسد پرداخت خسارت کشاورزان مازندرانی به وقتی دیگر موکول شده است و در میان هزاران مشکل استان مازندران حل نشده باقی مانده است.

به گزارش تابناک مازندران، در حداقل سه سال اخیر، کشاورزان و باغداران مازندرانی با مشکلاتی مانند برف سنگین سال 92 به ویژه در غرب مازندران و خسارت سیل روبه رو بوده اند.

با توجه به اینکه شغل عمده مردم این مناطق کشاورزی و متکی بر زمین و محصول است آسیب رسیدن به محصول در زمستان و در تابستان های پشت سر هم بخش مهمی از اقتصاد این مناطق را از میان برده است.

در میان بحران های برفو سرما و خسارت سیل؛ وعده های مسئولان برای پرداخت خسارت به کشاورزان می توانست بخش مهمی از آلام این کشاورزان را تسکین دهد اما در طی سال ها این امر به صورت کامل به وقوع نپیوست تا اینکه در پاییز سال گذشته و در سفر رئیس جمهور به مازندران، بخش مهمی از مطالبات مردم و رسانه ها از دکتر روحانی به این امر اختصاص یافت.

رئیس جمهور در جمع خبرنگاران مازندرانی از دستور پرداخت سریع خسارت کشاورزان استان خبرداد و تاکید کرد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی به صورت ویژه این امر را پیگیری و خسارت ها را پرداخت کند.

اگرچه بیش از شش ماه از دستور رئیس جمهور گذشته است اما به نظر می رسد پرداخت خسارت کشاورزان مازندرانی به وقتی دیگر موکول شده است و در میان هزاران مشکل استان مازندران حل نشده باقی مانده است.

پرداخت خسارت کشاورزان در قالب تسهیلات

علی‌اصغر احمدی‌بخشی اظهار کرد: برای کاهش مشکل افرادی که در بحران برف سال 92 آسیب‌های فراوانی دیدند بخشی از خسارت‌ها را در قالب تسهیلات و قسمتی دیگر را از اختیار تملک پرداخت کردیم.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از تولیدکنندگان بخشی از تسهیلات نیز استمهال شده است، گفت: این موضوع در شهرستان‌های مختلف، با یکدیگر تفاوت دارد و به تناسب میزان خسارت، مبلغی را با هماهنگی فرمانداران شهرستان‌ها توزیع کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه خسارت‌ها بیش از 300 میلیارد تومان برآورد شده است، خاطرنشان کرد: شهرستان‌های نور، سوادکوه، نوشهر، چالوس، ساری و جویبار در بارش برف سال 92 خسارت‌هایی داشتند که بیش از 40 درصد اعتبارها به آنها پرداخت شده است.

بانک ها تمکین نمی کنند

حسین شعبان سروری فرماندار رامسر نیز با اشاره به اینکه وضعیت بودجه در کشور مشخص است، گفت: با توجه به سختی‌هایی که دولت داشت توجه ویژه‌ای به این بخش صورت گرفت و با این وجود مبالغی برای این بحران پرداخت شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از تسهیلات کشاورزی و خدمات استمهال شد، تصریح کرد: با وجود مصوبه‌های هیئت دولت و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، بسیاری از بانک‌ها برای تحقق این امر مقاومت می‌کنند.

فرماندار رامسر با ابراز تاسف از اینکه برخی از بانک‌ها ناهماهنگی‌هایی دارند که امیدواریم هر چه زودتر برطرف شود، یادآور شد: اعتبارهای دولتی به مقدار تخصیص یافته محقق شد اما در بخش استمهال با وجود اقدام‌های خوب دولت، بانک‌ها مقاومت می‌کنند.

سروری با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید در برابر قوانین مصوب تمکین کنند تا مشکل کشاورزان برطرف شود، گفت: مهم‌ترین مشکلی که از بحران سال 92 باقیمانده مقاومت بانک‌ها است در حالی که تمام خسارت‌های ناشی از برف سنگین به واحدهای مسکونی و تجاری، انبارها و رانش‌ها را در سال 93 پرداخت کردیم.

بانک ها به مردم فشار می آورند

الیاس لاریجانی نائب‌رئیس اتحادیه گلخانه‌داران مازندران نیز  اظهار کرد: بر اساس برآورد کارشناسان 226 میلیارد تومان خسارت به بخش گل و گیاه از بحران برف سال 92 وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان برای جبران این خسارت در دو بند مصوبه‌ای را تنظیم کردند، گفت: تصمیم بر آن شد تا به بهره‌برداران خسارت دیده با تائید کارگروه شهرستانی برای معرفی به بانک، تسهیلاتی با بهره 5 درصد، با مصوبه شورای عالی پول و اعتبار در آن بخش داده شود.

نائب‌رئیس اتحادیه گلخانه‌داران مازندران با بیان اینکه این امر صورت نپذیرفت، خاطرنشان کرد: بانک‌ها تسهیلاتی با بهره 12 و 17 درصد را به خسارت‌دیدگان پرداخت کردند.

لاریجانی با اشاره به بند دوم این مصوبه، اظهار کرد: استمهال سه ساله تسهیلات معوق مورد تائید کارگروه قرار گرفته بود که حتی 10 درصد نیز انجام نشد.

وی با ابراز تاسف از اینکه خسارت‌دیدگان مجبور به دریافت ربا با درصدهای فراوان در خارج از بانک‌ها شدند تا آبروی خود را حفظ کنند، گفت: بسیاری از آنها نیز زمین‌های خود را به فروش رساندند.

نائب‌رئیس اتحادیه گلخانه‌داران مازندران افزود: با وجود اینکه دولت دستور به استمهال تسهیلات داده بود اما بانک‌ها به جای آن، فشار را بر روی مردم بیشتر کردند.

لاریجانی یادآور شد: در مازندران بیش از 6 هزار بهره‌بردار وجود دارد که از نظر میزان و سطح تولید در کشور در رتبه نخست قرار دارد.

وی گفت: در مازندران بدون ایجاد گلخانه در هر فضایی به آسانی و بدون ایجاد سازه نیز می‌توانیم تولید گل داشته باشیم و بیشتر صادرات گل و گیاه ایران مربوط به این استان است.

بانک ها پاسخگو باشند

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران نیز اظهار کرد: برای جبران خسارت برف در سال 92 که 123 میلیارد تومان تسهیلات بوده پرداخت‌ها صورت گرفت و در خصوص عدم تعامل بانک‌ها، آنها باید پاسخگو باشند.

قرارداد میان دولت و بانک مرکزی شفاف‌تر شود

سيدامير حسيني‌جو فرماندار تنکابن نیز گفت: بسیاری از کشاورزان و واحدهای تجاری و تولیدی در بارش برف 92 آسیب دیدند که نیاز به حمایت دولت داشت.

وی تصریح کرد: در این راستا دولت با انعقاد قراردادی با بانک مرکزی خواستار استمهال سررسید برخی از تسهیلات افراد آسیب دیده شد که برخی از بانک‌ها مانند ملت و تجارت همچنان همکاری لازم با دولت را ندارند.

وی با اشاره به اینکه کسانی هستند که از بهمن ماه 92 به بعد، سررسید تسهیلات آنها بوده است و گرفتار بحران برف شدند، خاطرنشان کرد: در سالی که گذشت بانک کشاورزی با همکاری جهاد کشاورزی برای حدود 650 نفر در عباس آباد استمهال را صورت داد و در سه سال گذشته نیز حدود 80 درصد از این خسارت دیده‌ها به بانک معرفی شدند.

حسيني‌جو افزود: برای رفع کامل این موضوع بهتر است میان دولت و بانک مرکزی قراردادی شفاف‌تر منعقد شود تا بانک‌ها احساس خسارت نکنند.

به نظر می رسد رسیدگی به وضعیت کشاورزان مازندرانی که پایه بخش مهمی از اقتصاد کشور بر زمین های این افراد بنا شده است نیاز به امری ویژه دارد و مسئولان ارشد استانی باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

عدم توجه به این قشر ضربه مهلکی به بخش کشاورزی مازندران خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار