رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماری های غیرواگیر در کشور رو به افزایش است و این بیماری ها زندگی جوانان و میانسالان را تهدید می کند.
کد خبر: ۲۳۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱ 19 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، دکتر قاسم جان بابایی در همایش پویایی و بالندگی جمعیت جوان در مازندران این بیماری های غیرواگیر و کشنده را فشارخون، دیابت و سرطان کنترل نشده اعلام کرد که مردان و زنان بین 15 تا 60 سال را تهدید می کند.

وی افزود : سن مبتلاشدگان به این بیماری های غیرواگیر کشنده در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، 10 سال پایین تر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران علت اصلی ابتلاء ایرانیان به این بیماری های کشنده را در سنین پایین ناشی از استرس دانست.
جان بابایی با ابراز نگرانی از افزایش سکته مغزی و قلبی در ایران و پایین آمدن سن ابتلاء خواهان همکاری تمام دستگاه های و سازمان های مرتبط در حوزه امنیت غذایی در این حوزه شد.
وی مهمترین راهکار برای کاهش ابتلاء به بیماری های غیرواگیر را در کشور اصلاح الگوی رفتاری، کاهش استرس و وزن و تحرک بیشتر دانست.
دبیر شورای سلامت مازندران با اشاره به افزایش سن ازدواج در کشور و استان و کاهش تمایل به فرزند آوری در زوج های جوان را از دیگر عوامل تهدید کننده رشد جمیتی دانست.
جان بابایی مرگ سالانه 20 هزار نفر در حوادث جاده و طلاق را از دیگر عوامل تهدید کننده رشد جمعیت اعلام کرد.
براساس آمار سالانه 38 درصد از مرگ و میر در ایران براثر بیماری سرطان و 30 درصد نیز براثر بیماری قلبی است و آمار جمعیت مبتلا به دیابت نیز در کشور حدود دو میلیون نفر برآورد شده است.
همچنین طبق آمار استان مازندران رتبه نخست کشور را در ابتلاء به بیماری سرطان گوارش و سینه در زنان و رتبه نخست مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و عروقی داراست به طوری که 43 درصد از مرگ و میر سالانه استان براثر این بیماری است.
همایش پویایی و بالندگی جمعیت جوان به مناسب روز ملی جمعیت صبح امروز پنج شنبه در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری برگزار شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار