دبیر کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت پویای جنگل‌های طبیعی گفت: طرح توقف جنگل به دلیل نداشتن تجربه موفق، نبود پیشینه علمی و عملی روی کاغذ ماند.
کد خبر: ۲۳۴۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸ 23 May 2016
به گزارش تابناک مازندران، اکبر نجفی بعد از ظهر امروز در کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت پویای جنگل‌های طبیعی که در دانشگاه منابع طبیعی و علوم دریایی تربیت مدرس این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: طرح توقف بهره‌برداری از جنگل به‌دلیل اینکه علمی نیست و راه حل عملی و تجربه موفقی ندارد روی کاغذ مانده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اساتید دانشگاهی مخالف اجرایی شدن طرح توقف بهره‌برداری از جنگل هستند، افزود: کشورهای اروپای غربی با سابقه 500 سال جنگل‌داری طرح توقف بهره‌برداری از جنگل را مناسب نمی‌داند در حالی که سابقه جنگل‌داری در کشور ما 60 سال است.

دبیر کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت پویای جنگل‌های طبیعی با بیان اینکه هیچ‌گونه جایگزینی برای بحث اقتصادی و جبران هزینه‌های طرح وجود ندارد، اضافه کرد: طرح توقف بهره‌برداری از جنگل می‌گوید مجریان در جنگل باشند و به‌عنوان مُسکن درخت‌های پوسیده را برداشت کنند در حالی که برای پایداری جنگل این طرح مناسب نیست.

این مسؤول با اشاره به اینکه با توقف بهره‌برداری از جنگل شاهد خروج مجریان از جنگل می‌شویم، گفت: نبود مجریان سبب افزایش قاچاق چوب، بیکاری پرسنل و زیان مجریان می‌شود.

نجفی افزود: از شروع بحث طرح توقف بهره‌برداری از جنگل بسیاری از مجریان جنگل را ترک کردند، قاچاق چوب رونق یافت و به‌زودی بحث زمین‌خواری هم مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه با مطرح شدن طرح توقف جنگل شاهد افزایش خسارت دانشگاه تربیت مدرس در حوزه صیانت از جنگل هستیم، تصریح کرد: در کلیت اجرای طرح توقف یا تنفس جنگل موافق نیستیم آنچه باید انجام شود بازنگری طرح جنگل‌بانی همگام با دانش نوین است.

دبیر کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت پویای جنگل‌های طبیعی با بیان اینکه در این همایش از طیف موافق و مخالف طرح جنگل‌بانی دعوت شده است تا تضارب افکار شود، گفت: نخستین کارگاه آموزشی در ساری و مراحل بعدی در گیلان و تهران برگزار شد تاکنون برخی موارد به صورت اصولی تثبیت شد و در بحث اشتغال‌زایی و تهدیدات که به جنگل وارد می‌شود با موافقان اجرای طرح توقف به تفاهم رسیدیم.
فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار