کد خبر: ۲۳۴۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳ 23 May 2016
رشد جمعیت در کل کشور 2.1 دهم است و این در حالی است که رشد جمعیت در مازندران 1.2 است و این استان تقریباً آخرین استان در کشور از نظر رشد جمعیت است.

به گزارش تابناک مازندران، ازدواج تنها راه مشروع و سالم تشکیل خانواده است و در همه مکاتب و ادیان الهی به‌ویژه دین مبین اسلام، ازدواج و تشکیل خانواده توصیه شده است.

* ازدواج پیوند و تعهدی متقابل بین زن و مرد است

چند سالی است که در کشورمان شاهد تأخیر در ازدواج و افزایش سن ازدواج در بین جوانان هستیم، به‌نظر می‌رسد عوامل متعددی در این امر دخالت دارند که از آن جمله می‌توان به تغییر در باورها و الگوهای فکری و رفتاری جوانان، شکل گرفتن تعریف جدیدی از روابط خانوادگی در ذهن آنان، تنگناهای مالی و اقتصادی، نبود شغل مناسب و نداشتن مسکن و ادامه دادن تحصیل تا مقاطع عالی در بین دختران اشاره کرد.

ازدواج پیوند و تعهدی متقابل بین زن و مرد است و هر دو طرف بایستی نقش و وظیفه خود را برای تداوم آن به نحو شایسته انجام داده و آمادگی لازم را برای برخورد با مشکلات زندگی کسب کنند.

والدین با ایجاد بستری مناسب برای ازدواج فرزندان می‌توانند سبب کاهش متوسط سن ازدواج و افزایش دوره سنی مناسب برای بارداری و فرزندآوری شوند.

نداشتن فرزند، بارداری در سن پایین یا در سن بالا، عدم فاصله‌گذاری کافی میان بارداری‌ها و بارداری ناخواسته می‌تواند سلامت زنان را به مخاطره بیاندازد.

در همین زمینه همایش پویایی، بالندگی و جوانی عصر امروز در شهرستان قائم‌شهر برگزار شد.

* طلاق توافقی با هدف دریافت مستمری پدر یا مادر فوت‌شده

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در این همایش با بیان اینکه طلاق در جامعه اسلامی بسیار نهی شده است، اظهار کرد: متأسفانه بعضی وقت‌ها دور زدن قانون موجب بالا رفتن آمار طلاق می‌شود که خلاف اخلاق است.

آیت‌الله علی معلمی افزود: عده‌ای به‌منظور دریافت حقوق و مستمری پدر و یا مادر فوت‌شده خود از همسرشان طلاق توافقی می‌گیرند تا از مزایای آن استفاده کنند و این امر هم خلاف قانون است و هم بر آمار طلاق اضافه می‌کند و ما وظیفه داریم آن را به مردم تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه طبق فتوای امام راحل، رعایت موازین و مقررات از مسائل شرعی است و متأسفانه گاهی آنقدر خلاف تکرار می‌شود که قبح و زشتی گناه از بین می‌رود.

* طلاق توافقی با هدف معاف شدن پسر خانواده از خدمت سربازی

معلمی تصریح کرد: نوعی دیگر از طلاق سوری و توافقی هم وجود دارد و آن کفالت برای مادر بی‌سرپرست است تا پسر به سربازی نرود و برای سربازی نرفتن پسر، پدر و مادر از هم طلاق می‌گیرند.

وی با بیان اینکه خداوند بلند مرتبه انسان‌ها را به ازدواج فرمان می‎دهد، اظهار کرد: آنقدر به غلط تبلیغ شد که فرزند کمتر برابر است با زندگی بهتر که متأسفانه مردان و زنان ما در امر فرزندآوری تنبل و راحت‎طلب شدند.

* فلسفه ازدواج، اولاددار شدن و ازدیاد نسل است

امام جمعه قائم‌شهر اصل فلسفه ازدواج را اولاددارشدن و ازدیاد نسل برشمرد و گفت: غریزه جنسی حکمت الهی برای تولد و تناسل است و اگر غریزه جنسی نبود کسی درد حمل و زایمان را تحمل نمی‌کرد و این بستر و زمینه‌ای است برای رسیدن به یک هدف عالی اما اصل هدف فراموش و تنها مقدمات آن چیده شده است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری افزود: انسان، آگاهانه، باشعور و تشخیص همسر خود را برای داشتن فرزند انتخاب می‌کند و روحانیون می‌توانند با استفاده از مساجد و تریبون در زمینه ازدواج و فرزندآوری آن چیزی که ارزش دین و باور دینی ماست را در بین مردم ترویج کنند.

* رشد جمعیتی بی‌حساب و کتاب مد نظر رهبری نیست

رئیس شبکه بهداشت و درمان قائم‌شهر با بیان اینکه کشور ما از بعد جمعیت شرایط خوبی ندارد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش پیروی از سیاست‎های ابلاغی مقام رهبری به وزارت بهداشت و درمان درباره افزایش جمعیت است.

محمود صفری با تأکید بر اینکه طبق این سیاست رشد جمعیتی بی‌حساب و کتاب مد نظر رهبری نیست، تصریح کرد: باید جامعه را به سمتی سوق دهیم که بالندگی و ارتقای علم به‌دنبال داشته باشد.

* رشد جمعیت در مازندران 1.2 است

وی خاطرنشان کرد: رشد جمعیت در کل کشور 2.1 درصد است و این در حالی است که رشد جمعیت در مازندران 1.2 درصد است و استان ما تقریباً آخرین استان در کشور از نظر رشد جمعیت است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان قائم‌شهر به سن ازدواج در قائم‌شهر اشاره کرد و گفت: با توجه به آمار، سن ازدواج رو به افزایش است، به‌طوری که در سال 94 سن ازدواج آقایان به 21.9 و خانمها به 24.6 رسید.

* وفات یک‌سوم از جمعیت متولدشده در قائم‌شهر طی دو سال گذشته

صفری با اشاره به اینکه طبق آمار شهرستان قائم‌شهر در سال 93، 4 هزار و 398 واقعه ولادت و یک‎هزار و 381 واقعه وفات ثبت شده است، اظهار کرد: در سال گذشته 4 هزار و 300 واقعه ولادت و یک‎هزار و 424 وفات ثبت شده و طبق این آمار تقریباً یک‌سوم از جمعیت متولدشده در قائم‌شهر فوت شده‌اند.

وی به آمار طلاق و ازدواج در شهرستان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 2 هزار و 512 واقعه ازدواج و یک‎هزار و 3 واقعه طلاق ثبت شده که طبق این آمار، تقریباً 33.3 درصد طلاق در شهرستان ثبت شده است.

* 20 درصد از جمعیتی که ازدواج می‌کنند نابارور هستند

رئیس شبکه بهداشت و درمان قائم‌شهر با بیان اینکه طلاق در شرع و اسلام بسیار زشت و ناپسند است، ادامه داد: بیشترین طلاق‌ها در سال اول ازدواج اتفاق می‌افتد که باید این مسئله را ریشه‌یابی کرد.

صفری با بیان اینکه 20 درصد از جمعیتی که ازدواج می‌کنند نابارور هستند، تصریح کرد: درصدی از جمعیت نیز در سال‌های اول تا چهارم ازدواج تمایلی به فرزندآوری ندارند و این یک زنگ خطر جدی است.

وی بیان کرد: مشکل ناباروری در دنیا حل شده اما در کشور ما به‌دلیل هزینه‌های سنگین درمان و کمک نکردن سازمان‌های بیمه‌ای خانواده‌هایی که بچه‌دار نمی‌شوند فقط توان یکبار درمان را دارند.

به گزارش فارس، ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که در این همایش مورد بررسی قرار گرفت.

----------------------------------

گزارش از: مهرآسا جانعلی‌پور/ فارس

----------------------------------
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار