کد خبر: ۲۳۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳ 23 May 2016
در حالی که دانشمندان و ستاره شناسان خود را آماده یک رویارویی از نزدیک با سیاره سرخ منظومه شمسی ما میکنند، تلکسوپ قدرتمند ناسا اخیرا توانسته است یک تصویر فوق العاده دیدنی را از مریخ و از نمای نزدیک به ثبت برساند.

در حالی که دانشمندان و ستاره شناسان خود را آماده یک رویارویی از نزدیک با سیاره سرخ منظومه شمسی ما میکنند، تلکسوپ قدرتمند ناسا اخیرا توانسته است یک تصویر فوق العاده دیدنی را از مریخ و از نمای نزدیک به ثبت برساند.

به گزارش «تابناک» تلسکوپ هابل که به شکل مشترک از سوی ناسا و آژانس فضایی اروپایی (ESA) مدیریت شده و عمل میکند، این تصویر زیبا را در تاریخ 12 ماه میلادی جاری یعنی ماه می، عکاسی کرده است. ESA در بیانیه ای که منتشر کرده است اعلانم کرده که در ماه می سال 2016 دو سیاره زمین و مریخ در نزدیک ترین فاصله از یکدیگر طی ده سال گذشته قرار میگیرند.

فردا (یکشنبه) مریخ به مقابله خورشید می آید. به این معنی که این سیاره دقیقا در آسمان در نقطه مقابل خورشید منظومه ما قرار میگیرد و زمین، مریخ و خورشید هر سه در یک خط قرار میگیرند و زمین بین مریخ و خورشید قرار خواهد گرفت. همچنین فردا مریخ در نزدیک ترین فاصله خود با زمین قرار میگیرد که منجر به بزرگتر و درخشان تر دیده شدن آن در آسمان خواهد شد.

این رویداد به منجمان و علاقمندان به فضا اجازه میدهد که از طریق تلکسوپ های زمینی و فضایی جزئیات دقیق تر و بهتری را از مریخ مشاهده کنند. مقابله خورشید و مریخ راس ساعت 7 و 10 دقیقه صبح به وقت گرنویچ و 3 و 40 دقیقه بعد از ظهر به وقت تهران صورت خواهد گرفت و دیدار مریخ با زمین از نزدیک ترین فاصله نیز در تاریخ 30 می رخ خواهد داد.

در این روز فاصله مریخ با زمین به 46.78 میلیون مایل میرسد. تا کنون نزدیک ترین رویارویی زمین و مریخ در سال 2003 ثبت شده است که این سیاره سرخ به فاصله 34.65 میلیون مایلی زمین رسید. یعنی نزدیک ترین فاصله از 60 هزار سال قبل تا کنون.

اما در همین حال تلسکوپ هابل به تازگی تصویری با وضوح بسیار بالا و از نمای نزدیک از سیاره سرخ و با دوربین Wide Field Camera 3 خود به ثبت رسانده است که به دانشمندان اجازه مطالعه دقیق تغییرات گسترده در سطح مریخ را میدهد. این تصویر نمایی دقیق و با رنگ های طبیعی از مریخ را بدست میدهد و حاوی جزئیات دقیق و حساس ژئولوژیکال از این سیاره است.

تلکسوپ هابل که در تاریخ 1990 از سوی ناسا روانه فضا شده است سال گذشته جشن 25 سالگی خود را گرفت و تا کنون کمک زیادی به مطالعات نجومی ما کرده است. این تلسکوپ اخیرا به دانشمندان کمک کرد تا یکی از بزرگترین سیاه چاله های موجود در کهکشان بزرگ NGC 4889 را که 300 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد، کشف کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار