کد خبر: ۲۳۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱ 24 May 2016
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران گفت: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90 مازندران 17 هزار و 805 بی‌سواد دارد که امسال 10 هزار نفر زیرپوشش سوادآموزی قرار می‌گیرند.

به گزارش تابناک مازندران، داود تقی‌نیا بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فرصت آموزشی تا قبل از سن 10 سالگی است، اظهار کرد: برای آموزش گروه سنی 6 تا 9 سال باید با برنامه‌ریزی انجام شود.

وی با تأکید براینکه هدف ما جلوگیری از مبادی و انسداد بی‌سوادی است، افزود: گروه مخاطبان ما در سوادآموزی 10 تا 49 سال است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه سوادآموز باید مراحل سوادآموزی مقدماتی، تحکیم سواد و انتقال را بگذراند، اضافه کرد: در مازندران 83 درصد از سوادآموزان زیرپوشش در این سه مرحله قرار دارند.

این مسؤول با بیان اینکه برای جلوگیری از مبادی ورودی بی‌سوادی در کشور 111 مدرسه تک دانش‌آموزی فعال است، گفت: در مازندران 9 مدرسه تک دانش‌آموزی وجود دارد‌ تا رجعت به بی‌سوادی از بین برود.

تقی‌نیا حجم ابلاغی سال گذشته سازمان سوادآموزی کشور به مازندران را در دوره مقدماتی سوادآموزی، تحکیم سواد و انتقال را 83 درصد دانست و ادامه داد: سال گذشته 6 هزار نفر سوادآموز به ما ابلاغ شد که 84 درصد این تعداد را که 5 هزار و 42 نفر بود آموزش دیدند.

وی تصریح کرد: در دوره انتقال 5 هزار نفر حجم ابلاغیه ما بود که 4 هزار 522 نفر زیرپوشش سوادآموزی قرار گرفتند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در دوره تحکیم سواد یک‌هزار و 500 نفر به ما ابلاغ شد، اضافه کرد: از این تعداد 813 نفر زیرپوشش سوادآموزی قرار گرفتند که در مجموع 83 درصد بوده است که این آمار نسبت به سال ما قبل بی‌سابقه بود.

این مسؤول کل آمار بی‌سوادان مازندرانی را براساس آمار سرشماری سال 90، 17 هزار و 805 نفر اعلام کرد و گفت: با زیرپوشش بردن این تعداد در مازندران بی‌سواد نخواهیم داشت مشروط به اینکه تولید بی‌سوادی نداشته باشیم.

تقی‌نیا با بیان اینکه سازمان نهضت سوادآموزی براساس معیارهای خاص امسال آموزش 10 هزار نفر را به مازندران اعلام کرد، افزود: از حجم 17 هزار و 805 نفر از کل بی‌سوادان استان بقیه در سال 96-97 زیرپوشش سوادآموزی قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: امسال در دوره انتقال 5 هزار نفر و در دوره تحکیم سواد یک‌هزار نفر زیرپوشش سوادآموزی قرار می‌گیرند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه زمان ثبت‌نام سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم از 15 فروردین امسال شروع شد و تا پایان آذر ماه مهلت دارد، افزود: ثبت‌نام دوره انتقال تا 15 مهر امسال فرصت است.

این مسؤول با اشاره به اینکه سال گذشته با دستور وزیر متبوع شناسایی اولیا بی‌سواد به هنگام ثبت‌نام دانش‌آموز، احصا شد بیان کرد: 3 هزار و 600 نفر از تعداد بی‌سوادان مازندران اولیا دانش‌آموز بودند.

تقی‌نیا آمار سرانه سوادآموزی که ساختار نخست سازمان نهضت سوادآموزی محسوب می‌شود را به ازای هر آموزش‌دهنده 700 هزار تومان دانست و تصریح کرد: آموزش‌دهنده‌ها می‌توانند معلمان، تمام کارکنان دولت خارج از وقت اداری باشند که به‌عنوان آموزش‌دهنده در حوزه سوادآموزی فعالیت کنند که از کل حق‌الزحمه ویژه کارکنان دولت 10 درصد مالیات کم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت آموزش به بی‌سوادان را آموزش دهنده‌های غیررسمی انجام می‌دهند، بیان کرد: سرانه آموزشی آموزش‌دهنده‌های غیر رسمی 700 هزار تومان به ازای هر نفر است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه عقد قرارداد با آموزش‌دهنده‌های غیررسمی به‌صورت برون‌سپاری است، افزود: آموزش و پرورش به‌طور مستقیم نقشی ندارد و با شرکت‌ها و موسسات آموزشی قرارداد منعقد می‌کند و به‌عنوان کارفرما و شرکت به‌عنوان پیمانکار تلقی می‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: در دوره انتقال سرانه آموزشی برای هر نفر 820 هزار تومان است که سقف تعداد آموزش‌گیرنده‌ها در هر کلاس باید 12 نفر باشد.

تقی‌نیا با اشاره به اینکه در دوره تحکیم به ازای هر نفر 130 هزار تومان سرانه پرداخت می‌شود، گفت: دوره کلاس تحکیم 200 ساعت است و به صورت نیمه حضوری انجام می‌شود.

وی به روش تشویق سوادآموز در مازندران اشاره کرد و ادامه داد: تشویق به دو صورت انجام می‌شود اگر سوادآموزی تقبل کند از طریق خویشاوندان آموزش را بگذراند سرانه به او تعلق می‌گیرد و مورد بعدی به هر سوادآموز قبول شده 139 هزار و 600 تومان هدیه تعلق می‌گیرد که این طرح پس از دو سال تصویب از سوی دولت به حساب هر سوادآموز واریز شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه مددجویان معلول زیرپوشش بهزیستی هم با تأیید این نهاد حمایتی زیرپوشش سوادآموزی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: اگر سوادآموزان در گروه سنی 10 تا 49 سال زیرپوشش بهزیستی باشند زیرپوشش آموزشی ما قرار می‌گیرند و سرانه این افراد یک میلیون تومان است که به حساب آموزش‌دهنده واریز می‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: اگر در روستاها و آبادی‌ها فرد بی‌سواد در سن 10 تا 49 سال باشد به روش غیرخودآموز سرانه سوادآموزی یک میلیون تومان به آموزش‌دهنده تعلق می‌گیرد.

تقی‌نیا سیاست جدید دولت در سال‌جاری را در برنامه‌محوری، مشارکت‌جویی، توانمندسازی و غنی‌سازی محیط زندگی دانست و گفت: بی‌سوادان قشر آسیب‌پذیر، آسیب‌دیده و آسیب‌رسان جامعه هستند برای رفع بی‌سوادی باید با همکاری همه نهادها فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار