کد خبر: ۲۳۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶ 24 May 2016
امام جمعه چالوس با انتقاد از مالکیت آموزش و پرورش در مدارسی که توسط خیران در زمان‌های گذشته هبه شده بود، گفت: باید عواید حاصل از این فضاها برای همان محل و انجام کارهای عام‌المنفعه مصرف شود.

به گزارش تابناک مازندران، حجت‌الاسلام محمدمهدی راشدی‌نوری امشب در هفتمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار چالوس که با افتتاح مدرسه تخصصی قرآنی مجمع خیران مدرسه‌ساز نیز همراه بود،انجام کارهای خیر توسط خیران را توفیق و سعادتی دانست که نصیب آنها شد و اظهار کرد: براساس آموزه‌ای دینی و فرهنگی ما از احسان به انجام کارهای ماندگار و نیک و کمک به دیگران تعبیر و سفارش شده است.

وی با تشریح تفاوت‌های عبادات فردی و جمعی افزود: انجام عبادات در حقیقت همان امور شخصی و فردی بین انسان و خدا است اما کارهای نیک در جامعه شامل دستگیری از مستمندان، احداث بناهای خیر و ساخت مراکز تعلیم و تربیت و .... می‌شود که از تأکیدات دینی است.

امام جمعه شهرستان چالوس با بیان اینکه با توجه در آیات و روایات می‌توان دریافت که ایمان به خدا در کنار کارهای خیر و منفعت رساندن به‌مردم تعبیر شده است، افزود: اینکه خیران از روی میل و علاقه خود اقدام به ساخت مراکز علمی، آموزشی، تربیتی و قرآنی می‌کنند در حقیقت در حال ساخت مکانی هستند که بهترین سرمایه‌های این جامعه که همان فرزندان این مرز و بوم هستند در آن تربیت می‌یابند.

وی با قدردانی از همکاری و سهیم شدن خیران نیک‌اندیش در ساخت فضاهای علمی، آموزشی و تربیتی خاطر‌نشان کرد: با توجه به امکانات مالی ناچیز دولتی اگر برای احداث این اماکن منتظر حکومت و دولت شویم به‌نتیجه نمی‌رسیم چون هزینه و اعتبارات در این‌باره نتیجه‌بخش نیست.

راشدی‌نوری خاطر‌نشان کرد: وقتی از همان ابتدای تاریخ تشکیل انقلاب اسلامی در کشور ما نهادهای مردمی مانند کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) با هدف حضور مردم در امور خیر تشکیل شد بنابراین می‌توان دریافت که دولت به‌تنهایی نمی‌تواند تمام نیازمندی‌های جامعه را برآورده کند.

وی با انتقاد از اینکه  با گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب امروز می‌بینیم که بسیاری از مدارس، مساجد و مراکز درمانی و بهداشتی کشور فرسوده شده و مشکلاتی دارد، اظهار کرد:  در این‌باره باید دست پرخیر مردم و خیران وارد برنامه‌های عمومی شود تا کارها به‌درستی پیش برود.

امام جمعه چالوس یکی از کارهایی که با دست پرخیر و برکت خیران می‌تواند به‌نتیجه‌های خوبی برسد را مدرسه‌سازی دانست و افزود:  با توجه به اینکه امروزه برخی از کارها و تبلیغات سبب شد تا انجام کارهای دیگر به‌فراموشی سپرده شود، اما باید کاری کرد تا این مکان‌ها بازسازی شده و از نو رونق بگیرد.

وی با اشاره به اینکه کارهای فرهنگی و آموزشی در ابتدا در قالب مساجد و مکتب‌خانه‌ها انجام می‌شد، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم خود به پای کار آمدند و شروع به‌ساختن مدرسه در شهر و روستای خود کردند تا فرزندانشان در این فضاها به امر آموزش و تحصیل بپردازند.

امام جمعه چالوس با بیان اینکه به‌موازات مدرسه‌سازی افراد به ساختن مکان‌هایی مانند مساجد و مراکز بهداشتی نیز روی آوردند، افزود: امروزه خیران مدرسه‌ساز کارهای خوبی را انجام می‌دهند و ضرورت دارد تا خیران در تمام عرصه‌ها و نیازهای عمومی همکاری و پشتیبانی کنند.

این مسؤول با تأکید بر اینکه بر اساس موازین عقلی باید دنبال کارهای ماندگار رفت، بیان کرد: با توجه به سفارشات قرآن و تذکر در آیات و روایات این کارهای معنوی است که می‌ماند و مسائل مادی و دنیوی مانند مال و ثروت و زندگی وفادار نبوده و از بین می‌رود بنابراین باید به‌دنبال باقیات‌الصالحات بود.

راشدی‌نوری با بیان اینکه تربیت فرزند خوب نیز از باقیات‌الصالحات است، تصریح کرد: عمل صالح در مقابل عمل غیرصالح است و در این میان شهدا علما، بزرگان و افرادی‌که نام‌های نیک از خود برجای می‌گذارند در واقع اعمال صالح انجام می‌دهند.

وی با گله‌مندی از اینکه بسیاری از افراد متمکن جامعه در کار خیر پیش‌گام نیستند، افزود: در برابر این افراد طمع‌کار و بخیل نیز افرادی هستند که  مانند اعضای انجمن خیران مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار چالوس در تمام امور درانجام کارهای خیر سهیم هستند.

امام جمعه چالوس مالکیت آموزش و پرورش در زمین‌ها و املاکی که در گذشته توسط خیران برای مدرسه‌سازی هبه شده بود و امروز دیگر متروکه و فرسوده شد را سبب ایجاد دلهره در مردم برای انجام کارهای خیر دانست و اظهار کرد: شاهد هستیم که بسیاری از مدارس فرسوده در روستاها و شهرها که زمانی با هدف ایجاد مدرسه برای تربیت فرزندان در اختیار قرار داده شد امروز آموزش و پرورش خود را مالک آنها می‌داند که به‌جای این دغدغه‌ها باید کاری کرد تا این فضاها برای انجام دیگر کارهای عام‌المنفعه استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه عواید حاصل از این فضاهای آموزشی فرسوده و مستهلک باید در همان محل و منطقه هزینه شود، افزود: اینکه فردی یا دستگاهی بخواهد از این زمین‌ها و یا ساختمان‌ها نفع شخصی ببرد و یا سود حاصل از فروش آن را به‌منطقه دیگر ببرد جایز نیست و آموزش و پرورش موظف است در این زمینه همراهی کند.

راشدی‌نوری با بیان اینکه باید مردم را برای امور خیر تشویق کرد تا سودش به‌همه برسد، خاطر‌نشان کرد: با توجه به اینکه موضوعات کارهای خیر مختلف و متنوع است بنابراین هر کسی در هر زمینه‌ای می‌تواند کمک کرده و اجر و منزلت آن را در نزد خدا بجوید.

وی در پایان گفت: انجام کارهای خیر باید در جامعه استمرار پیدا کند تا به این ترتیب اعتبار و آبروی افراد نیز در جامعه زیاد شده و علاوه بر برکت در زندگی و اموال باقیات‌الصالحات آن نیز نصیب افراد خیر شود.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار