کد خبر: ۲۳۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹ 25 May 2016
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به احداث موزه منطقه شمال کشور در رامسر اشاره کرد و گفت: با احداث موزه منطقه شمال کشور موزه مردم‌شناسی به مکان جدید انتقال خواهد یافت.

به گزارش تابناک مازندران، مهدی ایزدی امشب در مراسم افتتاح موزه مردم‌شناسی رامسر که در دهکده سنتی است، گفت: میراث فرهنگی در مازندران چهار حوزه تخصصی دارد که ثبت یکی از بخش‌های مهم آن است و در این حوزه مازندران رتبه هشتم کشوری را دارد و شهرستان رامسر هم هشت اثر ثبتی دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه مازندران در داشتن آثار طبیعی رتبه نخست کشور را دارد، گفت: 35 اثر طبیعی در استان داریم که 21 اثر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در میراث معنوی، آیین‌های مذهبی و بومی نیز مازندران رتبه هشتم کشوری دارد افزود: قلعه مارکوه که قدمت هزار ساله دارد در دستور کار است که به عنوان پایگاه پژوهشی مطرح شود.

ایزدی ادامه داد: میراث فرهنگی متعلق به همه اقشار مردم است و از مردم انتظار دارد که آثاری را از گذشتگان دارند ارائه دهند تا موزه‌ها رونق پیدا کنند.

وی در پایان  به احداث موزه منطقه شمال کشور در رامسر اشاره کرد و گفت: با احداث موزه منطقه شمال کشور موزه مردم‌شناسی به مکان جدید انتقال خواهد یافت.

موسس موزه مردم‌شناسی رامسر نیز در حاشیه مراسم با بیان اینکه این موزه سابقه چهار دهه‌ی دارد، گفت: اواخر دهه 50 در اثر تحصیلات رشته‌ای خود متوجه شدم که بسیاری از ابزار اساسی نیاکان در حال نابودی است که از همان زمان شروع به جمع‌آوری اشیا کردم و بسیاری از لوازم را نیز خریداری کردم.

عیسی خاتمی بیان کرد: اشیا و ابزار موجود در موزه لوازم مردم گیلان و غرب مازندران به ویژه غرب مازندران است که اجداد ما مورد استفاده قرار می‌دادند و امروزه منسوخ شده به نمایش گذاشته شده اند.

وی با بیان اینکه در این موزه 20 غرفه وجود دارد که حدود 700 قطعه شی به نمایش گذاشته شد و تصریح کرد: امیدواریم با تهیه فضای مناسب‌تر موزه را توسعه دهیم و ابزار بیشتری بتوانیم جمع‌آوری کنیم که این اشیا متعلق به فرهنگ و مردم است تا بتوانند از آنها بهره‌مند شوند.

موسس موزه مردم‌شناسی رامسر ابزار دامداری، آشپزی، خانه‌داری، قرآن‌های خطی، سکه‌ها و روزنامه‌‌ها و... را از اشیا موجود در این موزه دانست و خاطر نشان کرد: هدف به نمایش گذاشتن هویت و فرهنگ رامسر به جوانان و نسل‌های آینده و گردشگران است که با دیدن آنها به فرهنگ گذشتگان پی خواهند برد.

خاتمی در پایان افزود: این موزه در تمام ایام سال جز در تاسوعا و عاشورا و عزای عمومی باز خواهد بود و همه روزه از ساعت 9 تا 22 آماده میزبانی از بازدیدکنندگان است.
فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار