کد خبر: ۲۳۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ 25 May 2016
نقد همه‌جانبه سد‌سازی، بررسی اندک موضوع کشاورزی و عدم ارائه راهکار روشن و همه‌جانبه را می‌توان از نقد‌هایی دانست که بر مستند «مادر‌کُشی» وارد است.

به گزارش تابناک مازندران، همایش بررسی جابه‌جایی و انتقال آب و تبعات اجتماعی آن و بررسی فیلم «مادر‌کُشی» به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی توسط انجمن مهر‌ورزان زمین پاک ساری با همکاری اداره‌کل محیط زیست مازندران، امشب در سالن اجتماعات شهدای محیط زیست مازندران برگزار شد.

*مستند «مادر‌کشی» با موضوع آب و محیط زیست

محیط زیست از دغدغه‌های هنرمندان بود که در گذشته با توصیف آن و امروزه با بیان معضلات زیست‌محیطی و در بیشتر موارد با استفاده از فیلم و عکس به کمک حفاظت از محیط زیست آمد.

فیلم مستند «مادر‌کُشی» به روایت کمیل سوهانی که متولد سال 60 و کارشناس رشته برق و کارشناس ارشد مدیریت رسانه است در 80 دقیقه و با حمایت مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری تهیه شد.

در این مستند که کشتن زمین به عنوان مادر را در اصطلاح «مادر‌کُشی» بیان کرده است، با موضوع اصلی ارتباط آب و محیط زیست انسانی و طبیعی در سال 94 تهیه شد و به بررسی سد‌سازی‌ها در کشور و مقایسه دید‌گاه‌های مسؤولان درباره فواید سد و نیرو‌گاه‌ها و اثرات آن بعد از چند سال اشاره دارد.

مشکلات کشاورزان، عدم توازن فواید و مضرات محصولات کشاورزی و آب مصرفی، مشکلات آب آشامیدنی، اشتباهات مدیریت منابع آب و نشست زمین از بخش‌‌های مستند «مادر‌کشی» بود که مخاطبان بسیاری را در سالن شهدای محیط زیست مازندران گردهم آورده بود.

*مستند «مادر‌کشی» باعث تلنگر عمومی شد

محمود شارع‌پور با اشاره به اینکه مستند «مادر‌کُشی» باعث تلنگر عمومی و ایجاد حساسیت در جامعه شد، گفت: آگاهی، گفت‌و گو و مطالبه مردم از مسؤولان برای حفاظت از محیط زیست به عنوان اهداف مستند «مادر‌کشی» است که گزینه اول و دوم به دست آمد.

وی با بیان اینکه فیلم «مادر‌کُشی» 50 اکران داشته است، افزود: نقد همه‌جانبه سد‌سازی، بررسی اندک موضوع کشاورزی و عدم ارائه راهکار روشن و همه‌جانبه را می‌توان از نقد‌هایی دانست که بر مستند «مادر‌کُشی» وارد است.

این جامعه‌شناس و محقق با اشاره به اینکه از توسعه تلقی اشتباه در کشور وجود دارد، خاطر‌نشان کرد: نسخه بومی توسعه با توجه به داشته‌ها و توانمندی‌ها باید در توسعه مورد توجه قرار گیرد.

شارع‌پور به مشکلات اجتماعی موضوع آب اشاره کرد و با اشاره به لزوم ارائه سازوکار توسط دولت به جای ساخت و ساز انبوه، گفت: گرایش پوپولیستی دست‌اندرکاران به مسائل و فساد ناشی از ساخت و ساز‌ها به مشکلات افزوده است.

* مظلومیت همیشگی محیط‌زیستی‌ها

ناصر مهردادی نیز با تقدیر از کسانی که که برای محیط زیست تلاش می‌کنند، گفت: فیلم‌هایی مانند مستند «مادر‌کُشی» ما را هوشیار‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم تا نقطه نظرات کارشناسی مختلف را در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ کنیم، افزود: فعالیت محیط زیست همواره سخت است و ما محیط‌زیستی‌ها همیشه مظلوم بودیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، گفت: برخی از مدیران برای پیشبرد فعالیت، خود را پشت‌سر محیط زیست پنهان می‌کنند.

*رگه‌های یاس در مستند ««مادر‌کُشی»

بررسی شجاعانه موضوع آب و اقبال عمومی به آن از نشانه‌هایی است که لزوم توجه به افکار عمومی و تلاش آینده‌نگر انه‌تر به تصمیم‌گیری‌ها را دو‌چندان می‌کند.

توسعه متوازن و پایدار با افق ده‌ها ساله را باید متفاوت از اصطلاح «عمران» که بر ساخت و ساز‌ها و هزینه بدون نگاه بر آینده بلند‌مدت تأکید دارد، نگریست و فقدان آمایش سرزمینی هم از موضوعاتی است که حلقه مفقوده آن در معضلات زیست‌محیطی و انسانی و طبیعی به روشنی مشاهده می‌شود.

جدی گرفتن موضوع آب و تلاش برای برنامه‌ریزی کارشناسی‌شده با محوریت توجه به نسل‌های آینده از حساسیت‌هایی است که در این فیلم مشاهده می‌شود و البته نباید رگه‌هایی از یاس را هم در بینندگان این مستند نا‌دیده گرفت.

---------------------------

گزارش از عمران اکبرنژاد/ فارس

---------------------------
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار