کد خبر: ۲۳۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲ 25 May 2016
رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشورگفت: برای نخستین بار، 12 رقم تجاری مرکبات با استفاده از تکنیک های جدید عاری از ویروس شده و می‌تواند در تولید نهال‌های سالم استفاده شود.

تابناک مازندران مرتضی گل‌محمدی اظهار کرد: موسسه تحقیقات مرکبات کشور در سال 76 از سوی سازمان استخدامی کشور ایجاد شد و پیش از تشکیل این موسسه فعالیت‌های تحقیقاتی مرکبات کشور از سال 33 به صورت بخش تحقیقاتی مرکباتی تحقیقات در رامسر وجود داشت و پس از آن به صورت مرکز تحقیقات تغییر نام داد.
وی با بیان اینکه همچنین تمامی جنبه‌های تحقیقاتی مانند معرفی و تحقیقات درباره کیوی در این موسسه انجام شده است، تصریح کرد: موسسه تحقیقات مرکبات کشور با دارا بودن بخش‌های تحقیقاتی مختلف شامل اصلاح بذر و نهال، گیاه پزشکی، آب و خاک، فنی مهندسی، فنی تحقیقاتی و تمامی زمینه‌های تحقیقات را انجام می‌دهد.

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور با اشاره به اینکه این موسسه در شهرستان رامسر و استان مازندران قرار دارد، خاطرنشان کرد: کشور ایران با دارا بودن سطح زیر کشت 296 هزار هکتار و تولید سالانه 5.4 میلیون تن جایگاه ویژه‌ای در تولید مرکبات در جهان دارد و در میان 10 کشور برتر تولید کننده مرکبات است.

گل‌محمدی اظهار کرد: در این میان مازندران با تولید 5.2 میلیون تن مرکبات جایگاه نخست این محصول را در کشور دارد و به این دلیل ستاد این موسسه در استان مازندران واقع شده است.

وی با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های تحقیقاتی مرکبات و کیوی در تمام کشور از سوی این موسسه مدیریت و راهبری می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش محصولات نیمه گرمسیری و تغییر ساختار موسسات تک محصولی در سال 94 موسسه تحقیقات علوم باغبانی با هفت پژوهشکده از سوی هیئت امنای سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و شورای گسترش آموزش عالی تشکیل شد.

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور یادآورشد: موسسه تحقیقات مرکبات به پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری تغییر نام داده است و بر این اساس از سال 95 تمامی تحقیقات مرکبات کیوی، زیتون، انجیر و انار از سوی این موسسه راهبری می‌شود.

گل‌محمدی درباره مهم‌ترین فعالیت‌های این موسسه، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 200 طرح تحقیقاتی از سوی محققان و اعضای هیات علمی در این پژوهشکده انجام شده است که نتیجه آن انتشار بیش از 50 نشریه ترویجی، دستورالعمل‌های فنی و کاربردی، کتاب و فیلم است که در ارتقای دانش فنی باغداران تاثیر فراوانی داشته است و همچنین معرفی تمامی ارقام تجاری مرکبات و پایه ها توسط این موسسه انجام شده و در حال حاضر بیش از 80 رقم و پایه برای استان‌های مختلف معرفی شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در کلکسیون مرکبات کشور بیش از 300 رقم و هیبرید مرکبات موجود است که از آنها برای تولید ارقام و پایه های جدید استفاده می شود.

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور گفت: به منظور تقویت ژرپلاسم و تولید ارقام تجاری سالانه دو رگ گیری هایی بین ارقام مختلف انجام می‌گیرد.

گل‌محمدی خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از فعالیت‌های چند ساله این موسسه منجر به تولید 8 رقم نارنگی شده است که از سال 90 تا 94 معرفی شد و در سال گذشته دو رقم نارنگی با ویژگی‌های برتر به نام خرم و جهانگیر از سوی این موسسه معرفی شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت علمی این موسسه برای نخستین بار، 12 رقم تجاری مرکبات با استفاده از تکنیک های جدید عاری از ویروس شده و می‌تواند در تولید نهال‌های سالم استفاده شود.

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور خاطرنشان کرد: تعداد کمی از کشورهای تولید کننده مرکبات دارای توانمندی به کارگیری از این تکنیک هستند که موسسه تحقیقات مرکبات نیز یکی از واحدهای تحقیقات است که موفق به تولید نهال عاری از ویروس شد.

گل‌محمدی درمورد کاهش ضایعات مرکبات نیز تصریح کرد: بر اساس طرح‌ها و تحقیقات انجام شده و استفاده از تکنیک ها و روش های جدید، این موسسه، دانش فنی کاهش خسارت و ضایعات مرکبات را به باغداران ارائه داده است و بر اساس یافته های علمی این موسسه به کارگیری روش های مورد نظر منجر به کاهش ضایعات به زیر 10 درصد مرکبات شد.

وی درباره صادرات مرکبات در استان مازندران گفت: با توجه به اصلاح باغات و تنوع ارقام مرکبات و دانش فنی باغداران مرکبات استان مازندران دارای قابلیت صادراتی است و از نظر کمی و کیفی قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارد و در مواردی با کیفیت تر از ارقام های خارجی است به طوری که در داخل بازار در مواردی کیفیت میوه های خارجی بسیار پایین‌تر از میوه های داخل است و از عطر و طعم و مزه مناسبی برخوردار نیست.

رئیس موسسه تحقیقات مرکبات کشور خاطر نشان کرد: با توجه به استفاده از دانش فنی یافته‌های تحقیقاتی در سال‌های گذشته تعداد سم‌پاشی در باغ های مرکبات از چندین بار به حداکثر 2 تا 3 بار کاهش یافته است و همچنین در مبارزه زمستانه از روغن ها استفاده می‌شود که هیچ خطری برای آن ندارد.

وی افزود: با توجه به زمان سم‌پاشی در اسفند ماه و اوایل تابستان و مصرف میوه در نیمه دوم سال باقی مانده سموم در این محصول نسبت به سایر محصولات از اهمیت کمتری برخوردار است و میوه مرکبات به دلیل داشتن پوست قوی به راحتی سم را از خود عبور نمی‌دهند و  هیچ خطری متوجه مصرف کننده نمی‌شود.
خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار