کد خبر: ۲۳۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷ 25 May 2016
مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری جو نسبتاً پایداری در استان حاکم می‌شود و دمای هوا مجدداً به‌صورت نسبی افزایش می‌یابد.

تابناک مازندران/ نوربخش داداشی اظهار کرد: پیرو اطلاعیه شماره 9 اداره‌کل هواشناسی مازندران، روز چهارشنبه 5 خرداد ماه امسال با عبور یک موج از روی نوار شمالی کشور شاهد رگبار باران، رعد و برق، وزش باد و کاهش دما در سطح استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه این سامانه ناپایدار از اواخر امروز از آسمان مازندران خارج می‌شود، اضافه کرد: روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری جو نسبتاً پایداری در استان حاکم می‌شود و دمای هوا مجدداً به‌صورت نسبی افزایش می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: وضعیت دریای خزر امروز به‌صورت مواج و از فردا از ارتفاع موج کاسته می‌شود.

داداشی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه کشاورزی یکی از بخش‌های عمده فعالیت در مازندران است، اضافه کرد: پیش‌بینی هواشناسی برای انجام فعالیت‌ در بخش‌های مختلف از جمله زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، دام و طیور و شیلات ضرورت دارد.

وی با اعلام اینکه در بخش حفظ نباتات، تمامی عملیات کنترل شیمیایی از روز پنج‌شنبه به بعد بلامانع است، تصریح کرد: در این بخش کنترل شیمیایی باغ‌های هسته‌دار، دانه‌دار و  مرکبات برای مبارزه علیه شته، بیماری‌ها و آفات با نظر کارشناس و در نظر گرفتن زمان احتمال بارش پراکنده، کنترل شیمیایی مزارع گندم به‌‌منظور مبارزه با بیماری‌های زنگ زرد و سفیدک‌ها با در نظر گرفتن زمان احتمال بارش پراکنده، کنترل شیمیایی علف‌های هرز قبل از کاشت در مزارع پنبه، سویا و ذرت و رهاسازی زنبور تریکوگراما در مناطق شرق و غرب استان با نظر کارشناس توصیه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران ادامه داد: توصیه در بخش زارعت،  آماده‌سازی و آب‌تخت اراضی  شالیزاری، استفاده از کود سرک (کلروپتاسیم ـ اوره) در مزارع گندم، جو و سبزی‌ها، کنترل و هوادهی مناسب پوشش نایلونی خزانه‌های برنج به‌دلیل اختلاف دمایی شبانه‌روز، کاشت پنبه، سویا، ذرت و نشا برنج، سبزی و صیفی‌ و برداشت از مزارع آماده نخود فرنگی، باقلا، سیر سبز و سایر سبزی‌ها است.

این مسؤول با اشاره به اینکه در بخش باغبانی، آبیاری سبک باغ‌های مرکبات برای تأمین رطوبت کافی خاک و جلوگیری از تنش خشکی بلامانع است، افزود: الزامی بودن بستن قیم به نهال‌های جوان با توجه به احتمال وزش باد، تأمین عناصر غذایی درختان مرکبات به‌صورت محلول‌پاشی برگی و تغذیه ریشه‌ای به‌منظور مقابله با تنش‌های گرمایی و کاهش ریزش میوه‌چه‌ها با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی بلامانع بوده و کنترل دما، رطوبت، تهویه مناسب در گل‌خانه‌ها از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

داداشی تصریح کرد: تنظیم دمای سالن‌ها در مرغ‌داری‌ها به‌ویژه هنگام شب و اوایل پرورش جوجه، بسترریزی قبل از جوجه‌ریزی با استفاده از تراشه چوب به قطر 3 تا 5 سانتی‌متر و یا رول‌های کاغذی ضخیم، تنظیم جیره غذایی طیور بر اساس اسیدآمینه با حداقل پروتئین برای کاهش تولید گاز آمونیاک، اعمال مدیریت بستر برای جلوگیری از خیس شدن بستر، استقرار کلنی‌های زنبور عسل در باغ‌های مرکبات، بازدید از کندوها در ساعات گرم روز و عدم بازدید در روزهای بارانی، تغذیه دستی زنبورها به‌منظور  تحریک تخم‌ریزی ملکه و واکسیناسیون دام‌های کوچ‌رو به منطقه میان‌بند قبل از کوچ به‌ویژه واکسن تب‌برفکی برای جلوگیری از آلوده شدن مسیر کوچ از مواردی است که در بخش دام و طیور توصیه می‌شود.

وی در پایان گفت: در بخش شیلات نیز تنظیم ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش ماهی‌های سردآبی، اطمینان از عملکرد ژنراتور برق اضطراری و رعایت نکات مدیریت بهداشتی در مزارع پرورش ماهی‌های سردآبی برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها از موارد مورد تأکید است.
فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار