کد خبر: ۲۳۵۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱ 25 May 2016
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا از ثبت یک فقره وقف جدید در این شهرستان خبر داد و گفت: این وقف با کمک هزینه‌کرد برای مجلس امام حسین(ع) انجام شده است.

تابناک مازندران/ حجت‌الاسلام مهدی صالحی اظهار کرد: بانوی خیر و خوش‌‌فکر نکایی در روستای آلوکنده نکا با وقف یک زمین به نام خود و فرزندان خود برای مجالس امام حسین(ع)، 3 هزار متر مربع از باغ و زمین خود را وقف این امر مهم الهی کرد.

وی افزود: ارزش ریالی این 3 هزار متر مربع از باغ و زمین، 3 میلیارد ریال برآورد شده که براساس نیت واقف خیراندیش برای عزاداری امام حسین(ع) در روز هفتم محرم، تاسوعا و عاشورای حسینی هزینه می‌شود و امیدواریم افراد دیگری نیز از این روستا، روستاهای همجوار و در سطح شهرستان به این امر حسنه اهتمام ورزند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا با بیان اینکه وقف دارای قداست و ارزش خاصی است که باید ضمن احیای موقوفات در افزایش اعتبار آنان تلاش شود، یادآور شد: برای این منظور متولیان موقوفه وظیفه حساس و سنگینی برعهده دارند و با دقت برای عملیاتی کردن نیت واقف و واقفین تلاش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اخذ سند موقوفات با هدف تثبیت مالکیت موقوفات در شهرستان نکا همچون سراسر استان مازندران در دست اقدام است، گفت: همه‌ساله اسناد و هزینه‌های موقوفات توسط اداره تحقیق اوقاف، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا هیچ‌گونه انحرافی در اجرای نیت واقف وجود نداشته باشد و این مسأله با دقت بررسی می‌شود و مشکلی در این زمینه تاکنون مشاهده نشده است.

صالحی ادامه داد: در کنار اخذ سند موقوفات، تنظیم و تجدید اجاره موقوفات نیز از دیگر اموری است که در شهرستان در دست اقدام و بررسی است تا با تنظیم و بروزرسانی اجاره موقوفات، در زنده شدن نیت واقف، ترویج فرهنگ وقف و اجرای درست آن تلاش شده و این امر مهم وقف در بین عموم مردم جامعه ترویج شود.

وی با اشاره به اینکه مساجد و تکایا مکانی مهم برای برگزاری مراسم‌ مختلف دینی و آئینی است و توجه به ساخت مساجد و تکایا در مناطق مختلف در دستور کار است، با انتقاد از اینکه مسکن مهر نکا با توجه به وجود صدها خانوار، یک مسجد برای تجمع مردم در مناسبت‌های مختلف ندارد، یادآور شد: این موضوع با قوت در حال پیگیری است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا ساخت مسجد در مسکن مهر نکا از جمله جانمایی‌های اولیه بوده است که در دستور کار قرار گرفته بود، بیان کرد: برای اجرا و ساخت این مسجد در نکا 8 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود که امیدوار بودیم با اولویت در دستور کار قرار گیرد که تاکنون باوجود حدود دو سال حضور مردم در مسکن مهر، این مسجد بنا نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مردم مسکن مهر نکا تاکنون بسیاری از برنامه‌های دینی و مذهبی را در چادر برپا می‌کردند؛ امیدواریم در ماه رمضان و در این ایام مبارک از فضای مناسب برای برپایی برنامه‌های مناسب در مسجد بهره‌مند شوند و ساخت مسجد با اولویت در دستور کار قرار گیرد و با همکاری مردم و مسؤولان در شرایطی که به ایام ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم، مردم از فضایی مناسب برای اجرای امور دینی برخوردار شوند.

صالحی با بیان اینکه نکا دارای 10 هزار و  114 رقبه و مستأجر است، افزود: شهرستان نکا با دارا بودن حدود 60 امامزاده، حدود 400 موقوفه دارد که از این تعداد موقوفه، 59 موقوفه منفعتی بوده و برخی از آنها نیز همانند مسجد، تکیه و ... انتفاعی است.

وی با تأکید بر تبیین شعائر الهی و فرهنگ وقف در جامعه از رسانه‌ها به‌عنوان بازوان قوی برای اوقاف در زمینه فرهنگ‌سازی وقف نام برد و گفت: یکی از مسائل مهم، تبلیغ در زمینه وقف است که باید در نهادینه کردن وقف در جامعه نیز تلاش شود تا با اطلاع‌رسانی مناسب از عملکرد وقف، اعتماد به کار وقف در جامعه ایجاد شود و افراد بیشتری به وقف قسمتی از اموال خود، اقدام کنند.

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار