کد خبر: ۲۳۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳ 26 May 2016
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران گفت: امسال 44 هزار نوآموز در 36 پایگاه سنجش می‌شوند.

به گزارش تابناک مازندران، سیدعیسی میرشفیعی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آموزش و پرورش مازندران سال گذشته 99.8 درصد در مقطع ابتدایی پوشش تحصیلی داشت، اظهار کرد: پوشش تحصیلی ما در مقطع ابتدایی بیش از 100 درصد است و اتباع خارجی مقیم مازندران هم زیر پوشش تحصیلی استان قرار دارند.

* تقویت و بهینه‌سازی نیروی انسانی

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران به توسعه عدالت آموزشی با محور تولید محتوای آموزشی اشاره کرد و افزود: تقویت و بهینه‌سازی نیروی انسانی و ارتقای عملکرد مدیران از مباحثی است که در آموزش و پرورش مازندران مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

این مسؤول با اشاره به اینکه امسال از ابتدای خردادماه ثبت نام سنجش نوآموزان و نوبت‌دهی شروع می‌شود و تا پایان شهریورماه ادامه دارد، اضافه کرد: امسال سنجش بیش از 44 هزار نوآموز از 17 خردادماه در 36 پایگاه استان انجام می‌شود.

* گم بودن 12 هزار نوآموز در چرخه فعالیت آموزش و پرورش مازندران

میرشفیعی با بیان اینکه تلاش ما افزایش سطح پوشش در مقطع پیش‌‌دبستانی است، گفت: پیش‌بینی ما در سال گذشته ورودی 43 هزار نوآموز بود که از این تعداد 12 هزار نوآموز در چرخه فعالیت ما گم بود.

وی تصریح کرد: سال گذشته 460 نوآموز مقطع پیش‌دبستانی مناطق روستایی محروم مازندران وارد کلاس درس شدند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه بیش از 54 درصد دانش‌آموزان مازندرانی در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند، افزود: سال گذشته 253 هزار و 579 دانش‌آموز در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کردند.

* آموزش اجباری 4 ساعته اولیا

این مسؤول به آموزش چهارساعته والدین در بدو ورود دانش‌آموزان به مدرسه تأکید کرد و ادامه داد: آموزش والدین دانش‌آموزان کلاس اولی در بدو ورود اجرای تفاهم‌نامه نانوشته خانواده با نظام تعلیم و تربیت است.

وی اضافه کرد: 70 پایگاه آموزش والدین در مازندران ایجاد شده است و ثبت نام دانش‌آموز کلاس اولی به شرط داشتن گواهینامه اولیا در دوره آموزشی است.

میرشفیعی سیاست کلان آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی را عملیاتی کردن ساختار 3-3 دانست و ادامه داد: در مازندران 7.5 درصد مدارس به ساختار 3-3 درآمد که این میزان تا پایان امسال به 9.8 درصد در مدارس دولتی می‌رسد.

وی با بیان اینکه تمام تمرکز آموزش و پرورش ارتقای کیفیت آموزشی در راستای تربیت و کاربردی کردن آموزش در مناطق محروم است، گفت: امسال آموزش و پرورش مازندران برای اجرای عدالت آموزشی 9 کلاس یک دانش‌آموزی را زیر پوشش تحصیلی قرار داد.

* 37 درصد مدارس محروم مازندران چندپایه‌ است

میرشفیعی با اعلام اینکه 37 درصد مدارس ابتدایی مناطق محروم مازندران چندپایه‌ای است، اضافه کرد: این چندپایه بودن مدارس به‌عنوان آسیب مطرح می‌شود در حالی که در سوئد چند درصد از مدارس به عمد چندپایه است که آموزش زندگی اجتماعی به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: مازندران به اجبار مدارس چندپایه دارد و ما این آسیب را فرصت تلقی می‌کنیم، در این فرصت در فروردین‌ماه امسال نخستین کتاب چندپایه در استان تدوین شد که دانشگاه فرهنگیان از این کتاب استقبال کرد و سرفصل آموزش خود قرار داد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران، مدرسه را کانون تربیت محله دانست و افزود: برای هویت‌بخشی هر مدرسه باید در محله ایجاد شود، چون علاوه بر اثر تربیتی بر جامعه مشارکت خانه و مدرسه را افزایش می‌دهد.

* اصلاح نظام تعلیم و تربیت متناسب با نیاز جامعه

این مسؤول با بیان اینکه رویکرد کتاب‌های درسی دانش‌آموزان بر می‌گردد به جابه‌جایی نیازهای بچه‌ها نسل قبل و جدید، اضافه کرد: نظام تعلیم و تربیت باید متناسب با نیاز روز جامعه اصلاح شود.

میرشفیعی اظهار کرد: با تغییر دروس دوره 6 پایه ابتدایی معلمان مجهز به آموزش نوین می‌شوند.

وی اضافه کرد: در نظام تعلیم و تربیت نوین مدرسه به تربیت و کشف خلاقیت دانش‌آموز تلاش می‌کند، رویکرد کتاب‌های جدید دوره ابتدایی پژوهش‌محور شده و دانش‌آموز در حین طرح سؤال باید پاسخگو هم باشد.

* ممنوعیت کتاب کار در مدارس

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه استفاده از هر نوع کتاب کار در مدارس ممنوع شده است، گفت: خروجی بحث کنکور سبب شد تا آسیب جدی به روند آموزشی مدارس وارد شود.

این مسؤول با اعلام اینکه نظام تعلیم و تربیت، آموزش را حق همه فرزندان جامعه می‌داند و فضای تحصیل را برای همه ایجاد کرده است، گفت: 911 اتباع خارجی در مدارس مازندران ادامه تحصیل می‌دهند که کمتر از 10 نفر غیرافغانستانی هستند.

* چاپ کتاب درسی دوره ابتدایی 6 ماه زودتر

میرشفیعی درباره تولید و توزیع کتاب درسی دوره ابتدایی در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: امسال وزارتخانه متبوع چاپ کتب درسی ابتدایی را به چاپخانه‌ای سپرد که مقرر شد کتاب‌ها 6 ماه زودتر به چاپ برسد و در زمینه اقتصاد مقاومتی تولید به اندازه نیاز دانش‌آموزان ایرانی چاپ شود.

وی افزود: در اجرای قرارداد وزارتخانه متبوع با چاپخانه مقرر شد بخشی از دریافتی در ابتدای کار انجام شود این در حالی بوده که تعیین شد خانواده‌ها با ثبت نام اینترنتی نیاز خود را اعلام و هزینه کتاب را در اردیبهشت‌ماه پرداخت کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: برخی مدیران از مدارس از بودجه مدرسه هزینه کتاب دانش‌آموزانی که بابت کتاب پرداختی نداشتند را تقبل کردند تا موقع ثبت نام از خانواده دریافت کنند.

میرشفیعی در بخش پایانی سخنانش گفت: ممکن است در سال‌های آینده فرایند تحویل کتاب دانش‌آموزان تغییر کند انتظار ما این است خانواده‌ها با مدرسه مشارکت داشته باشند.
فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار