کد خبر: ۲۳۶۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹ 27 May 2016
در حال حاضر می‌بینیم که فرهنگ‌سازی ناصحیح تصورات اشتباهی را برای افراد به‌وجود آورده که لازم است به این مسائل توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش تابناک مازندران، استان مازندران با داشتن طبیعت سرسبز همه‌ساله مقصد سفر مسافران بسیاری است که به‌ویژه در فصل گرم سال گردشگران بسیاری برای استفاده از دریا به این استان سفر می‌کنند تا از زیبایی‌های طبیعی آن برخوردار شوند.

در این زمینه همه‌ساله اجرای طرح‌های دریا به‌منظور حفظ جان مسافران البته با اعتبارات اندک در دستور کار قرار می‌گیرد تا افراد از امکانات لازم در کنار جذابیت‌های خدادادی بهره‌مند شوند.

با وجود اینکه فرهنگ‌سازی لازم در زمینه زباله و مسائل دیگر صورت گرفته و هشدارهای لازم داده شده اما باز هم شاهد این هستیم برخی افراد بدون توجه به توصیه‌ها زباله‌ها را در اطراف ساحل می‌ریزند که این موضوع منظره‌ای نازیبا به‌وجود آورده و در نگاه نخست جلب توجه می‌کند.

برخی مناطق حادثه‌خیز و ممنوعه بوده که به مسافران توصیه می‌شود برای شنا از این مناطق استفاده نکنند با وجود توصیه‌ها و هشدارها برخی افراد بدون توجه به آن وارد دریا شده و در نتیجه کام خانواده و همسفران را از این سفر تلخ می‌کنند که براساس گزارش‌ها نیز بیشترین تعداد غرقی مربوط به این مناطق بوده است.

برخی افراد به‌جای اینکه از این زیبایی‌ها لذت ببرند و تلاش کنند خاطره‌ای خوب از این سفر به یادگار بگذارند با بی‌توجهی به توصیه‌ها حتی خاطره تلخ‌ترین سفر را برای خانواده خود به جای می‌گذارند.

موضوع دیگر برخی سواحل مازندران را حیاط خلوت خود می‌دانند شاید در شهر خود افراد باحجاب و پوشیده‌ای بوده ولی این تصور برای‌شان به‌وجود آمده در کنار ساحل باید با حجاب آن‌چنانی وارد شوند که این مسائل آسیب‌های روانی بسیاری به همراه دارد کما اینکه بومیان این منطقه نیز فرهنگ بومی خود را فراموش کرده و رفته رفته به این پوشش‌ها روی می‌آورند.

* توجه به وضعیت دریا

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اجرای 95 طرح دریا در استان، اظهار کرد: دریا نعمتی خدادادی است که در طرح‌های دریا منطقه زیبایی از سواحل و امکانات موردنیاز در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

علیرضا یونسی با بیان اینکه افرادی که قصد استفاده از دریا را دارند باید به وضعیت دریا توجه کنند، اضافه کرد: زمانی‌که دریا طوفانی باشد به هیچ وجه وارد دریا نشوند و به توصیه‌های مسؤولان و دست‌اندرکاران توجه کنند.

وی ادامه داد: ساعت اجرای طرح از 8 صبح تا اذان مغرب است که توصیه ما به افراد این است که قبل و بعد از این زمان وارد دریا نشوند.

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار مازندران با اعلام اینکه 320 نقطه به‌عنوان مناطق ممنوعه شناسایی شد، افزود: در این مناطق نیروها مستقر هستند که به افراد توصیه می‌شود به هیچ وجه از این مناطق برای شنا استفاده نکنند؛ چرا که وضعیت بسیار خطرناکی دارد.

یونسی تصریح کرد: افراد با مسؤولان طرح کاملاً هماهنگ باشند و به توصیه‌ها گوش دهند و به بسیاری از مؤلفه‌های بهداشتی ازجمله رهاسازی زباله در ساحل و دریا خودداری کرده و آن را در مکان‌های مشخص بریزند.

* افراد شنای معقول را در دستور کار خود قرار دهند

فرماندار بابلسر در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: 85 ناجی غریق در طول اجرای طرح سالم‌سازی دریا در سطح سواحل شهرستان بابلسر حضور دارند.

سید علی اسد به تشکیل 6 کمیته در ستاد سامان‌دهی طرح‌های سالم‌سازی دریا در بابلسر اشاره کرد و گفت: تعداد چهار پاسگاه ساحلی در نوار ساحلی شهرستان مستقر شده‌اند.

وی با اعلام اینکه طرح دریا از اول خرداد ماه امسال در بابلسر آغاز شده است، یادآور شد: به‌دلیل شرایط نامساعد جوی هنوز موفق به بهره‌برداری از آن نشده‌ایم اما ناجیان غریق، هلال‌احمر، نیروی انتظامی و تمامی اعضای ستاد براساس شرح وظایف محوله در نقاط شنا ممنوع مستقر هستند.

فرماندار بابلسر تصریح کرد: 25 نجات‌گر، پنج دستگاه موتور امدادی و سه دستگاه آمبولانس از ساعت 8 تا 20 برای اجرای این طرح سالم‌سازی دریا در سطح سواحل شهرستان مستقر شدند.

اسد یادآور شد: پست‌های ثابت امداد و نجات هلال‌احمر نیز در طول اجرای این طرح در ساحل میرود بهنمیر، پارکینگ اول و پارکینگ سوم بابلسر مستقر می‌شوند.

وی بیان کرد: تعداد طرح‌های سالم‌سازی دریا در بخش طرح‌های عمومی دو طرح میرود بهنمیر و هشت طرح در نوار ساحلی بابلسر که پنج طرح مردانه و پنج طرح برای بانوان آماده‌سازی شده است.

فرماندار بابلسر اظهار کرد: تعداد طرح‌های سالم‌سازی دریا در بخش طرح‌های خصوصی در مجتمع‌ها و شهرک دریاکنار پنج طرح که مجموع طرح‌های سالم‌سازی در بابلسر به 15 طرح می‌رسد.

این مسؤول اضافه کرد: شهرستان بابلسر با 15 طرح دارای بیشترین طرح‌های سالم‌سازی استان مازندران است که در صورت نیاز تعداد این طرح‌ها قابل افزایش است.

اسد به گستردگی و ویژه بودن سواحل بابلسر اشاره کرد و گفت: طول نوار ساحلی در شهرستان بابلسر27 کیلومتر بوده که 13 کیلومتر آن قابلیت شنا دارد.

وی با بیان اینکه تعداد غرقی در بابلسر در سال گذشته 9 مورد بوده است، افزود: همچنین تعداد نجات‌یافتگان یک‌هزار و 437 نفر بوده است.

فرماندار بابلسر در پایان گفت: امیدواریم در کنار فعالیت مسؤولان کمیته‌های طرح دریا، مردم هم با آشنایی از خطرات دریا، شنای معقول را در دستور کار خود قرار داده تا گردشگران هم با خاطره‌ای خوش، استان را ترک کنند.

* افراد از شنا کردن در نقاط ممنوعه پرهیز کنند

فرماندار نوشهر در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در عید نوروز یک میلیون و 540 هزار نفر مسافر وارد این شهرستان شدند که رتبه نخست مسافر را از لحاظ اقامت در شهر کسب کرد.

علی شادمان به آغاز طرح‌های دریا از ابتدای خرداد ماه امسال در نوشهر اشاره کرد و افزود: طرح دریای سیترا، سی‌سنگان و انارور همه ساله مسافران زیادی را در طول سال در خود جای می‌دهد.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی خوبی زمینه طرح‌های دریا در نوشهر انجام شده و به‌منظور برخورداری و انبساط فکری، ذهنی و روحی هموطنان و همچنین رونق در بخش گردشگری آمادگی کامل داریم.

فرماندار نوشهر با تأکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع این است که افراد از شنا کردن در خارج از طرح‌های دریا خودداری کنند، خاطرنشان کرد: شنا کردن در خارج از طرح، خطرآفرین است و در بستر دریا چاله‌هایی وجود دارد که می‌تواند فرد را فریب دهد.

این مسؤول یادآور شد: افراد هنگام شنا در طرح‌های دریا به توصیه‌های ناجیان غریق توجه کنند تا دچار حادثه نشوند.

شادمان تصریح کرد: با توجه به اینکه بحث اقتصاد بومی در مناطق روستایی مطرح است و اینکه مسافران زندگی روستایی سرمشق زمان حضور و خودشان را در کالبد زندگی روستایی قرار می‌دهند، بسیار مهم است و قرار گرفتن خانواده در موقعیت سنتی، زیبایی خاص خود را دارد که در مناطق کجور و مرکزی این موضوع به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

* بحث حقوقی؛ مشکل اساسی سواحل محمودآباد

معاون فرماندار محمودآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به اجرای 14 طرح دریا در این شهرستان اشاره کرد و گفت: مشکل مهم این است که به‌دلیل مرتفع‌سازی آپارتمان‌های کنار ساحل در لاین یک اتفاق افتاده امکان اجرای طرح برای بانوان وجود ندارد که مجبور شدیم طرح مردانه را اجرا کنیم تا از بی‌عفتی عمومی جلوگیری شود.

حسین زراعتی اضافه کرد: همه ما می‌دانیم وقتی افراد با خانواده وارد دریا می‌شوند امکان ندارد خانم از طرح دریا استفاده نکند این مشکلی است که باید مراقبت شود.

وی افزود: این مهم کار بسیار سختی است که به نیروهای بازدارنده نیاز دارد و از طرفی مستلزم فرهنگ‌سازی است.

معاون فرماندار محمودآباد با اعلام اینکه در مناطقی که امکان شنا وجود ندارد جانمایی‌ها اتفاق افتاد، اظهار کرد: قرار است 160 ناجی غریق در سواحل شهرستان به‌کارگیری شود.

زراعتی با تأکید بر اینکه نگاه ما مراقبت کامل از افراد است، خاطرنشان کرد: در این زمینه استقرار دریابانی، نظارت بر شناورهای دریایی و جت‌اسکی و قایق‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی به اجرای دو طرح خصوصی و یک طرح عمومی برای خانم‌ها در گل‌شهر سرخ‌رود اشاره کرد و گفت: در حال انجام امکان‌سنجی هستیم که در صورت وجود راه ارتباطی مناسب در یکی از روستاهای اطراف شهر محمودآباد یک طرح برای خانم‌ها اجرا کنیم.

معاون فرماندار محمودآباد با اعلام اینکه مشکل اساسی در این شهرستان، بحث حقوقی سواحل است که تکالیف آن هنوز مشخص نشد، اظهار کرد: پیشنهاد ما به دستگاه مربوطه این بوده که نقشه کادستر تهیه شود تا با تحقق این مهم اراضی ساحلی تعیین تکلیف شود.

* رعایت مسائل مربوط به حجاب بسیار مهم است

یک کارشناس مذهبی درباره مسائل اخلاقی در طرح‌های دریا در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در بحث دریا باید فرهنگ‌سازی شود چرا که دریا یک مجموعه عمومی است.

حجت‌الاسلام مهدی خوبانی بیان کرد: مردم بسیاری با تفکر، سلایق و عقاید متفاوت از آن استفاده می‌کنند که باید این نکته مورد توجه قرار گیرد فضای کاملاً آرام و امنی برای تمامی افراد باشد.

وی با تأکید بر اینکه رعایت مسائل مربوط به حجاب بسیار مهم است و در این زمینه باید جداسازی مورد تأکید قرار گیرد، خاطرنشان کرد: این مشکل در مناطقی وجود دارد که طرح سالم‌سازی به‌صورت جداگانه اجرا نمی‌شود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مشاهده خانم‌های بی‌حجاب  و آقایان بی‌تفاوت آسیب‌های روانی بسیاری به همراه دارد و بسیاری از مشکلاتی که در جامعه مشاهده می‌شود از جمله بخشی از طلاق‌ها به این موضوع برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه تشدید بدحجابی، موجب ناآرامی روانی می‌شود و مشکلات بسیاری به همراه دارد، اظهار کرد: باید این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد و بحث آسیب‌های روانی مطرح بوده که فرهنگ‌سازی شود.

وی در پایان گفت: البته در این زمینه مسؤولان طرح‌های دریا باید فضای خوبی را آماده کنند تا هر فردی بتواند از این فضا استفاده کند.

به گزارش فارس، دریا نعمت خدادادی است و باید زمینه آرامش روحی و روانی افراد را فراهم کند ولی درحال حاضر می‌بینیم که فرهنگ‌سازی ناصحیح تصورات اشتباهی را برای افراد به‌وجود آورده که لازم است به این مسائل توجه ویژه‌ای شود.

به امید روزی که وقتی به دریا سفر می‌کنیم از عمق زیبایی‌های بی‌کران آبی لذت ببریم نه اینکه مسائلی از جمله زباله و پوشش‌های زننده‌، ما را از زیبایی‌ها و جذابیت‌ها دور کند.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار