چند سال است مبالغ مستمری مددجویان افزایش نیافته/در بهترین حالت به یک خانواده 5 نفری ماهیانه صد هزار تومان مستمری میدهیم/ روزی نیست که مورد تهدید یک بیمار روانی قرار نگیریم.
کد خبر: ۲۴۶۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲ 15 June 2016

به گزارش تابناک مازندران، موضوع شرایط کاری کارمندان بهزیستی سراسر کشور و به تبع آنن دراستان مازندران در حالی طی ماه‎های گذشته موجب دغدغه این قشر از کارمندان شده است که این مهم در کنار توجه به افزایش مستمری خانودههای تحت پوشش موجب شد تا سیدمرتضی موسوی رئیس اداره بهزیستی میاندورود با نگارش نامه‎ای، دغدغه‎های همکاران و معلولان مرتبط با حوزه خود را به گوش مجلس و دولت برساند.

متن این نامه سرگشاده که در استانه حضور هفته آینده وزیر کار رفاه و امور اجتماعی نوشته شده است به این شرح است:

جناب آقایان دامادی و یوسفنژاد نمایندگان محترم مردم شریف شهرستانهای ساری و میاندورود

با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضرتعالی در عید اولیای خدا و تشکر از توجه به جامعه بزرگ و دردمند بهزیستی

با خبر شدیم وزیر محترم رفاه سه شنبه جاری جهت توضیحات در مجلس حاضر می شوند لذا فرصت را مغتنم دانسته و مواردی به شرح ذیل حضورتان ایفاد میدارد.

همانطور که مستحضرید:

سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می‌نماید. پس از پیروزی انقلاب، سازمان بهزیستی کشور از ادغام سازمان‌های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می‌کردند، آغاز به کار کرد.

پس از بررسی و مطالعات شهید گرانقدر دکتر محمدعلی فیاض‌بخش، سازمان بهزیستی کشور به موجب لایحه قانونی مورخ 24/4/1359 و در جهت تحقق مفاد اصول سوم، بیست‌ویکم و بیست‌ونهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از ادغام 16 سازمان، نهاد، موسسه و انجمن تشکیل شد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت‌های غیربیمه‌ای با حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی و تکیه بر مشارکت‌های مردم و همکاری نزدیک سازمان‌های ذیربط، در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و کمک به تأمین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم درآمد، اقدام نماید.

در تیرماه سال 1383 بر اساس قانون ساختار وزارت رفاه و تأمین اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به همراه سازمان های تأمین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش منفک و به زیر مجموعه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی ملحق شد.

قانون تشکیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ هشتم تیرماه یکهزار و سیصد و نود مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11/4/1390 به تأیید شورای نگهبان رسید.

به موجب این قانون ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و امور اجتماعی و رفاه و تأمین وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می‌شود و کلیه وظایف و اختیاراتی که طبق قوانین برعهده وزارتخانه های یادشده بوده است به وزارتخانه جدید و وزیر آن منتقل می‌گردد.

بر همین اساس در تیرماه سال 1390 بر اساس قانون ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه و تأمین اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور به زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ملحق شد.

با این همه این سازمان علیرغم تعریف و ابلاغ حدود 170 وظیفه احصا شده و تنها نهاد دولتی حمایت از حقوق معلولین و افراد ناتوان که به نوعی و مشابهاتی بین المللی می باشد مورد بی توجهی و غفلت مسولین ارشد واقع شده است.

بنده از حیث اینکه دین این قشر عظیم و بزرگ بر گردن بنده است عرض میکنم: چند سال است مبالغ مستمری مددجویان ریالی افزایش نیافته و در بهترین حالت به یک خانواده داراي 5 نفر و بالاتر ماهیانه صد هزار تومان مستمری پرداخت میکنیم که به هیچ وجه تامین نیازهای این خانوار که قالب سرپرستش معلول است نمی کند علیرغم اینکه دولت هر سال خبر از افزایش مبلغ مستمری مددجویان بهزیستی می دهد و همین امسال نیز قول افزایش چهارصد درصدی مستمری مددجویان را دادند ولی هیچ خبری نیست.

نکته دیگر که مورد غفلت جدی مسئولین و دست اندر کاران قرارگرفته بحث مناسب سازی اماکن دولتی و عمومی برای افراد معلول، سالمندان و افراد ناتوان هست اگر چه قانون جامع حمایت از معلولان در ماده 2 به صراحت هر چه تمام تر بر این مساله تاکید دارد.

نکته دیگر که این روزها حضرتعالی خود شاهد هستید عدم تناسب حقوق و مزایای پرسنل بهزیستی حداقل در بین دو سازمان هم ردیف خود در وزارت رفاه می باشد.

روزی نیست که بنده و همکاران مورد تهدید و ارعاب یک بیمار روانی مزمن یا نوازش کلامی به صورت فحش و ناسزا توسط مددجویان قرار نگیریم. حتی همکاران ما در معرض بیماری های خطرناکی چون هپاتیت قرار دارند و اگر عشق و علاقه نباشد با این حقوق و مزایا بالغ بر 80 درصد پرسنل از وضعیت موجود خود ناراضی هستند.

حدود دو سال قبل بحث تسری فوق‌العاده مشاغل خاص کارمندان سازمان انتقال خون به بهزیستی مطرح شد که متاسفانه مجلس وقت رای به طرح نداد و اکنون نیز در آغاز مجلس دهم بارقه امیدی در پرسنل بهزیستی به چشم می خورد لذا در این سه حوزه مطالبات جامعه هدف و کارمندان از نمایندگان محترم و دولت تدبیر و امید جدی است و امید است به این سازمان مظلوم و مددجویان مظلومش توجه در خور شان ایشان شود. در صورت نیاز حضرتعالی به آمار و ارقام ملی یا بین المللی بنده در خدمت هستم و اگر مطلبی لازم است که عنوان نشد اشاره بفرمایید تا به صورت مبسوط خدمت شما شرح دهم.

با آرزوی توفیق و سربلندی حضرتعالی و کلیه نمایندگان محترم.

با احترام سیدمرتضی موسوی(مسئول بهزیستی میاندورود)

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار