کد خبر: ۲۴۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶ 18 June 2016
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: صداوسیمای مازندران برای برنامه های آموزشی جهاد کشاورزی مبلغ 100 میلیون تومان قرارداد منعقد کرده است.

عبدالرحمان زاغی در گفت‌وگو با خبرگزاری (ایسنا) منطقه مازندران، اظهار کرد: توسعه و گسترش شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی، استفاده از کارشناسان بخش خصوصی، استفاده از کلینیک‌های گیاه پزشکی برای عوامل خسارت زا، آموزش و اطلاع رسانی و ترویج روش‌های مبارزه غیرشیمیایی از عوامل دیگری است که به عنوان جایگزین مبارزه شیمیایی معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از حشرات مفید و مبارزه در مبارزه بیولوژیک تا به امروز حدود هزار تن سم کمتر مصرف شده است، گفت: در گذشته حدود 12 هزار تن سم در مازندران مصرف می‌شده است که امروز این آمار به کمتر از 4 هزار تن رسیده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه فرهنگ سازی و آموزش از سوی رسانه‌های تصویری، مجازی و مکتوب برای کشاورزان لازم است تا آن‌ها اعتماد بیشتری به روش‌های غیرشیمیایی داشته باشند، خاطرنشان کرد: عامل بیولوژیکی در باغ‌های مرکبات و باغ‌های چای، کفشدوزک کریپب تالموس و همچنین زنبورتریکوگراما و زنبور براکو برای مزارع برنج، سویا، گوجه فرنگی استفاده می‌شوند.

زاغی افزود: صداوسیمای مازندران برای برنامه های آموزشی جهاد کشاورزی مبلغ 100 میلیون تومان قرارداد منعقد کرده است اما این میزان منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا صداوسیما و رسانه ها باید در مباحث آموزشی به جهاد کشاورزی و کشاورزی مازندران کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان باید با کارشناسان هیئت نباتات و کلینیک های گیاه پزشکی، هماهنگی و مشاوره دریافت کنند و سموم را براساس توصیه‌های نسخه‌های گیاه پزشکی از فروشگاه‌های مجاز خریداری کنند و همچنین در زمان‌های مناسبی که تعیین می‌شوند استفاده کنند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به اینکه با توجه به بیماری‌های فراوان  به ‌ویژه سرطان در مازندران باید از مصرف سموم خارج از شبکه و بدون برچسب خودداری کنند، گفت: کشاورزان با حضور در کلاس‌های گیاه پزشکی آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا با رعایت این نکات بتوانند هم محصولات خوبی را برداشت کنند و هم از آلودگی‌های پیش رو جلوگیری به عمل آورند.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار