کد خبر: ۲۴۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸ 18 June 2016
رئیس مرکز تحقیقات برنج مازندران خواستار حمایت دولت از ارقام پرمحصول شد.

رحمان عرفانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم به خودکفایی برسیم لازم است تا بیشترین بهره‌وری را از شالیزار با ارتقای سطح کشت رتون و کشت مجدد شالیزار داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از اراضی برنج فقط یک مرحله سم‌پاشی می‌شود، گفت: امسال 210 هزار هکتار از زمین کشاورزی در کشت نخست نشاء شد که حدود یک میلیون و 400 هزار تن برنج تولید می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات برنج مازندران تصریح کرد: میزان مصرف سم در اراضی بسیار کم بوده و همین امر موجب شده تا محصول سالم داشته باشیم.

عرفانی با بیان اینکه زراعت آی تی ام یک زراعتی تلفیقی است، افزود: با استفاده از ابزارهای بیولوژیک، زنبور تریکوگراما و فرمون‌های جنسی برای جمع‌آوری حشرات و همچنین پارازیت کردن تخم کرم ساقه خوار برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب کاهش سم‌پاشی در اراضی شده است.

وی خاطرنشان کرد: با تدابیری که اندیشیده شده و با همکاری همه نهادها باید بتوانیم عملکرد و ضریب کشت را افزایش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات برنج مازندران اظهار کرد: یکی از راه‌های استفاده بهینه آب که باید به آن توجه شود استفاده از آبیاری تناوبی و سیلندرهای مکانیزه‌ای است که به کشاورزان کمک می‌کند تا در زمان صحیح مزارع خود را آبیاری کنند.

عرفانی گفت: دولت باید با سیاست‌گذاری درست در زمینه تحقیق و توسعه، حفاظت از اراضی شالیزاری، ارقام پرمحصول، قیمت‌گذاری‌های مناسب، جلوگیری از وارادات بی‌رویه به کشاورزان کمک کند تا آنها در زمینه کشاورزی فعالیت بیشتری داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار