کد خبر: ۲۴۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹ 20 June 2016
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مازندران با اشاره به اینکه اجرای طرح های فاضلاب در مازندران هزینه بالایی دارد، گفت: آب و فاضلاب مازندران 66 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، ذبیح الله ذاکری امروز در نشست خبری گفت: از 100 درصد آب در کره زمین 3 درصد آن آب شیرین است که از این سه درصد 17 درصد جاری و 83 درصد منجمد است و از این 17 درصد تقریبا 93 درصد برای کشاورزی و 7 درصد برای شرب و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه آب تولید نشدنی و جایگزینی ندارد، افزود: گفته شده در هزاره سوم بحث جنگ آب را در کشورها خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران تصریح کرد: مشترکین از مصرف غیر واقعی و نادرست پرهیز کنند تا بتوانیم مدیریت مصرف بهینه آب را داشته باشیم.

وی اصلاح قوانین و مقررات، اصلاح تاسیسات و تجهیزات، استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف و آموزش همگانی را مهمترین روش های اصلاح الگوی مصرف عنوان و تصریح کرد: آب این مایه حیات در واقع امانتی است که پیشینیان به ما دادند و ما آن را باید به آیندگان تحویل دهیم لذا مصرف بهینه و استفاده درست از این مایه حیات ضروری و مهم است.

ذاکری اظهار کرد: میزان بارندگی در استان مازندران نسبت به متوسط کشوری بیشتر است به طوری که در مازندران متوسط بارندگی 700 میلی متر و در کشور 250 میلیمتر است.

وی افزود: باید تلاش کنیم با صرفه جویی در پیک مصرف استان که در تابستان است با حضور میلیونها مسافر در استان کمترین مشکل را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مازندران اظهار کرد: در سال گذشته کل اعتبارات شرکت آب و فاضلاب مازندران 88 میلیارد تومان بوده که 30 درصد آن اختصاص یافت و کل اعتبارات سال 95 حدود 98 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه 440 هزار متر مکعب مخازن آب در استان به صورت ذخیره وجود دارد، افزود: در سال 94 فروش آب در بخش خانگی به ازای هر متر مکعب 240 تومان  و در بخش غیر خانگی 420 تومان است در حالی که هزینه تمام شده یک متر مکعب آب برای شرکت 690 تومان است.

ذاکری عنوان کرد: در 11 شهر ساری، بابل، جویبار، بابلسر، قائم شهر، آمل، محمودآباد، تنکابن، رامسر، نوشهر و چالوس طرح اجرای فاضلاب انجام شده است که 188 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده و قابلیت افزایش تا  298 هزار نفر را دارد.

وی با بیان اینکه68 هزار و 95 متر مکعب در روز ظرفیت تصفیه خانه های استان است، افزود: در حال حاضر  از ظرفیت 43 هزار متر مکعب تصفیه خانه ها بهره برداری می شود.

 

هزینه بالای اجرای طرح های فاضلاب در مازندران

 

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مازندران مشترکین فاضلاب را استان را 34 هزار و 600 فقره دانست و عنوان کرد: بهره مندی استان مازندران از فاضلاب کمتر از 10 درصد بوده در حالی این رقم در کشور 42 درصد است و یکی از دلایل این مهم هزینه بالای اجرای طرح فاضلاب در استان است.

 

30درصد منابع آبی مازندران به اتلاف می شود

 

وی با بیان اینکه 9 هزار و 168 لیتر در ثانیه آب در استان تولید می‌شود، افزود: 7 هزار کیلومتر طول شبکه آب استان است و 20 درصد این شبکه فرسوده است و به همین خاطر  همین 29.5  درصد اتلاف منابع آبی در مازندران وجود دارد.

ذاکری با اشاره به اینکه آب و فاضلاب مازندران 66 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است، عنوان کرد:  183 میلیارد 663 میلیون ریال طلب شرکت آبفای مازندران از مشترکین است که 41 میلیارد خانگی، 484 میلیون ریال صنعتی، 8 میلیارد و 957 میلیون تجاری است.

وی با اشاره به اینکه از اول تا هفتم تیرماه امسال هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است، افزود: آب، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، آب رسانه، مدیریت مصرف،  آب، مدیریت و چالش های آب زیرزمینی، آب آموزه های دینی و ارتقای آگاهی های عمومی، آب، محیط زیست و سلامت همگانی، آب و خانواده و آب و قانون و حقوق شهروندی از عناوین این هفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فاضلاب مسکن مهر میرارکلا برای جمعیت 700 هزار نفری مشکلی ندارد، افزود: احداث فاضلاب مجموعه مسکن مهر میرارکلا برای هر خانوار 3 میلیون هزینه دارد و با رای زنی های انجام شده قرار است فاضلاب مورد نیاز این مجتمع مسکونی انجام شود.

ذاکری با بیان اینکه در موضوع مدیریت مصرف نیازمند به زمان هستیم، گفت: در الگوی موضوع رعایت الگوی مصرف از آموزش و پرورش و مدارس شروع شد  و اکنون 70 درصد از مشترکین زیر الگوی مصرف، استفاده از آب دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار