کد خبر: ۲۴۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹ 20 June 2016
مدیر امامزاده بی بی زینب شهرستان گلوگاه گفت: از آنجایی که مقبره امامزاده بی بی زینب در مسیر عبور زائران امام رضا(ع) قرار دارد و کاملا برای مسافران قابل رویت است، روزانه بیش از 2 هزار مسافر در این محل توقف و از این مکان متبرکه زیارت می کنند.

رضاعلی زارع در گفت و گو با خبرنگار ایسنای منطقه مازندران، اظهار کرد: امامزاده بی بی زینب در حوزه استحفاظی روستای خورشیدکلای شهرستان گلوگاه قرار دارد و همچنین مقبره برادرش امامزاده اسحاق در فاصله 500 متری در داخل روستای خورشیدکلا واقع شده است.

وی افزود: امامزاده بی بی زینب در حد فاصل 2 کیلومتری تا شهرستان گلوگاه و 18 کیلومتری تا شهرستان بهشهر و در مجاورت اتوبان بهشهر به گلوگاه قرار دارد.

زارع خاطرنشان کرد: از آنجایی که مقبره امامزاده بی بی زینب در مسیر عبور زائران امام رضا(ع) قرار دارد و کاملا برای مسافران قابل رویت است، روزانه بیش از 2 هزار مسافر در این محل توقف و از این مکان متبرکه زیارت می کنند.

مدیر امامزاده بی بی زینب شهرستان گلوگاه گفت: به دلیل استقبال زائران از این مکان متبرکه، مجتمع فرهنگی و زائرسرا در 5 طبقه به فاصله 30 متری مقبره امامزاده بی بی زینب در حال ساخت است تا با مهیا کردن امکانات رفاهی به زائران خدمات شایسته تری ارائه شود.

زارع اظهار کرد: تاریخ ولادت و وفات امامزاده بی بی زینب نامشخص است و در جایی درج نشده اما بر اساس گفته معتمدین و ریش سفیدان اهالی روستای خورشیدکلا، این امامزاده بیش از 300 سال قدمت دارد.

وی با بیان اینکه هیچ شجره نامه ای از امامزاده بی بی زینب موجود نیست، افزود: با تحقیقات انجام شده و با مستندات شفاهی، امامزاده بی بی زینب و امامزاده اسحاق از نوادگان امام موسی کاظم(ع) هستند.

زارع خاطرنشان کرد: در مازندران امامزادگان زیادی وجود دارد که اکثر آن ها فاقد شجره نامه هستند زیرا در سالیان گذشته اداره اوقاف وجود نداشت تا از متون شجره نامه امامزاده ها حفاظت و نگهداری کند و معمولا شجره نامه ها در دست متولیان بومی نگهداری می شد که به مرور زمان از بین رفت.

مدیر امامزاده بی بی زینب شهرستان گلوگاه گفت: پس از استان فارس، بیشترین امامزاده ها در استان مازندران وجود دارد زیرا از طرفی مازندران پناهگاه علویان بود و از طرفی نوادگان امامان معصوم از عراق به ایران مهاجرت می کردند و سپس برای زیارت حرم امام رضا(ع) در مسیر شهرهای مازندران در اثر بیماری یا حوادث طبیعی وفات می یافتند و محل تدفین آن ها همیشه مکانی متبرک و مقدس برای زائران بوده است.

زارع با اشاره به اینکه علت قرار گرفتن امامزاده بی بی زینب در کنار اتوبان، تعریض جاده بهشهر به گلوگاه توسط اداره راه و شهرسازی بوده است، افزود: مقبره این امامزاده از زمان تدفین تا پیش از دوران انقلاب اسلامی حدود 20 متر از اتوبان فاصله داشته اما با اجرای طرح توسعه و تعریض جاده، به حریم محوطه امامزاده تجاوز شده و مقبره فقط 2 متر با اتوبان فاصله دارد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار