کد خبر: ۲۴۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵ 21 June 2016
ابعاد، موانع و راهکار‌‌های چالش‌های پویایی فرهنگ دینی جامعه به منظور دست‌یابی به اهداف مورد نظر نیاز به باز‌تعریف دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، فرهنگ یکی از موضوعاتی است که در اصطلاح گفتاری دارای صفت «سهل و ممتنع» بوده و در ظاهر فعالیتی سطحی و ساده و متعارف ولی دارای ابعاد عمیقی است که در حوزه‌های مختلف زندگی فردی و جمعی نیز رگه‌های از آن به چشم می‌خورد.

* سبقه فرهنگی پیروزی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران در نگاه اول انقلابی فرهنگی و سپس سیاسی است و در اواخر دهه 50 شمسی، تحلیل‌گران غربی که ابعاد فرهنگی یک تحول را در اولویت قرار نداده بودند، ایران را در سال 56، جزیره با‌ثباتی توصیف کردند که تا 10 سال آینده هم رگه‌ای از انقلاب در آن دیده نمی‌شود ولی سال 57 شاهد انقلابی در ایران بودیم که سخنرانی، اعلامیه، نوار و گفتمان بر اسلحه، رشد غیر‌عادلانه اقتصادی و ماسک توسعه غربی پیروز شد.

جنگ نرم و پوسانده فرهنگی یک مجموعه از مهم‌ترین راهبرد‌های کشور‌های استکباری به‌منظور دسترسی به اهداف مختلف است و در این مسیر هم شاهد انقلاب‌های مختلف رنگی، ایجاد داعش، تأسیس مذاهب خرافی و شیطان‌پرستی، ترویج مصرف‌گرایی و ایجاد سبک زندگی غربی هستیم که صدور سبک زندگی غربی به عنوان جایگزین صدور ایدئولوژی سال‌های گذشته استعمار و استکبار تبدیل شده است.

مجموعه سخنان مقام معظم رهبری درباره موضوعات فرهنگی همواره با تحلیل محتوای عمیق و ارائه راهکار‌های آینده‌نگرانه بوده که اجرایی کردن دغدغه‌های ایشان نوید پویایی فرهنگی و زایش مداوم فرهنگی را می‌دهد که وضعیت فرهنگی جامعه بیانگر ضعف مسؤولان در اجرایی برنامه‌های مختلف است.

صدور فرمان امام خمینی(ره) برای تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در اول تیر‌ماه 60 به‌عنوان روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی نام‌گذاری شده است و نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در سال 68 به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام گرفت تا با رویکرد دینی در حوزه‌های فرهنگی، دینی و قرآنی فعالیت کند.

ابعاد، موانع و راه‌کار‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغ دینی باید در صدر فعالیت‌های فرهنگی و دینی قرار گیرد تا با شناخت زمینه‌های فرهنگی، بررسی و کالبد‌شکافی موانع و ارائه‌راه‌کار‌های توسعه آن در مسیر اهداف مورد نظر باز‌تعریف شود تا در جهانی که رسانه‌های مختلف آن را به صورت دهکده جهانی تبدیل کردند شاهد پویایی و انتقال معارف مورد نظر و سبک زندگی ایرانی و اسلامی در مسیر دغدغه‌های مقام معظم رهبری باشیم.

* لزوم هم‌افزایی دینی و فرهنگی

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سوادکوه و سوادکوه‌شمالی در گفت‌وگو با فارس، با تبریک روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی و سالروز فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی بر الزامات، موانع و راه‌کار‌های فعالیت‌های دینی اشاره کرد و گفت: شناخت و معرفت ابعاد دینی، دستیابی به جامعه آرام و عقلانی و همراه با رفاه، همگانی شدن آموزش دین، مجزا شدن متولیان بخش‌های دینی و برنامه‌ریزی هدفمند حوزه دین از الزامات تبلیغ دینی کار‌آمد است.

حجت‌الاسلام غلام‌حسین ذاکری‌خطیر با بیان اینکه برنامه‌های دین اسلام برای آینده بی‌نهایت انسان است، افزود: اجرای خالصانه آموزه‌های دینی و تربیت دینی در اولویت قرار گیرد.

مؤلف کتب دینی و مذهبی به برخی از موانع فعالیت‌های تبلیغ دینی اشاره و خاطر‌نشان کرد: مشخص نبودن حدود فعالیت‌های دینی، کم‌رنگ بودن فعالیت‌های هماهنگ و مشترک دینی بین ادارات و نهاد‌ها و وجود موازی‌کار‌ها بخشی از موانع دست‌یابی به اهداف فعالیت‌های تبلیغ گسترده دینی است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه مجازی، راه‌اندازی سایت تبیان، نشر آثار دفاع مقدس، تربیت هزاران معلم قرآنی، ساماندهی تشکل‌های دینی، مداحان، مبلغان سنتی و مراکز قرآنی، ساخت خانه‌های عالم و اعزام روحانیون، غنی‌سازی دینی اوقات فراغت، گسترش اعتکاف و ثبت مشخصات فعالان دینی و مذهبی در سامانه را به عنوان بخشی از فعالیت‌های مناسب سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور دانست و افزود: فعالیت‌های دینی تخصصی است و افراد و ادارات و نهاد‌های متخصص باید در این موضوع ورود پیدا کنند و ساماندهی فضای مجازی هم باید از اولویت‌های ما باشد.

ذاکری‌خطیر با اشاره به هجمه‌های گسترده دشمن در حوزه‌های مختلف، گفت: فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه تبلیغ دینی انجام شد ولی هم‌افزایی دینی و فرهنگی دارای خروجی عمیق‌تری خواهد بود.

* دقت و ظرافت در مدیریت فعالیت‌های تبلیغ دینی

فرماندار سوادکوه نیز در جمع فعالان دینی و قرآنی سوادکوه با اشاره به کارنامه مثبت سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: مشارکت عمومی در تحقق اهداف دینی و فرهنگی یکی از رموز موفقیت فعالیت‌ها است.

عبدالجواد توحیدی‌مقدم با بیان اینکه بستر دینی و فرهنگی جامعه موجب حساسیت فعالیت‌های دینی می‌شود، افزود: دقت و ظرافت در مدیریت فعالیت‌های تبلیغ دینی مورد توجه قرار گیرد و آسیب‌های احتمالی در برنامه‌های عمومی هم رصد شود.

فرماندار سوادکوه به اهمیت تریبون‌های مذهبی اشاره کرد و خواستار هدایت موضوع اقتصاد مقاومتی از طریق تریبون‌های روحانیون شد.

* فرهنگ دینی در حد انتظار نهادینه نشده است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه و سوادکوه‌شمالی نیز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه به برکت نظام جمهوری اسلامی شاهد گسترش فرهنگ دینی در جامعه هستیم، گفت: فرهنگ دینی در حد انتظار نهادینه نشده است و مسؤولان ادارات و نهاد‌ها باید به صورت عمیق‌تری در این زمینه تلاش کنند.

یوسف موسوی‌شیخ با بیان اینکه سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد توجه مقام معظم رهبری است و بار‌ها آن را مورد تأکید قرار داده‌اند، افزود: سبک زندگی غربی در سایه خلاء معرفی مناسب فرهنگ خودی، در حال خود‌نمایی است.

وی با اشاره به اینکه نخبگان جامعه نتوانستند به درستی فرهنگ ایرانی و اسلامی را معرفی کنند، خاطر‌نشان کرد: تهاجم فرهنگی تبدیل به ترویج ولنگاری اخلاقی شده است و سبک زندگی غربی در جامعه گسترش یافته است و ما باید با حجم بالایی از معرفی فرهنگ خودی تلاش کنیم.

موسوی خواستار تقویت فرهنگ خودی در جامعه شد و با بیان اینکه مطالب دینی و فرهنگی باید با زبان روز جوانان و نوجوانان منتشر شود، گفت: ترویج سبک زندگی اسلامی به عنوان دغدغه مقام معظم رهبری باید در اولویت فعالیت‌های مسئولان مختلف و اقشار مردم قرار گیرد.

* چالش‌های پویایی فرهنگ دینی

غنای دینی و ملی در مذهب تشیع و زندگی ایرانی به عنوان مهمترین سرمایه فرهنگی برای توسعه اخلاق و رویکرد‌های اخلاق‌مدار انه در جامعه است و مدیریت این توانمندی از موضوعاتی است که مدیران فرهنگی با فعالیت‌های مشارکتی و هم‌افزایی توانمندی‌های خود باید به آن دست یابند.

وضعیت زندگی در سطح جامعه از لحاظ رویکرد‌های فرهنگی و اجتماعی، روابط بین مردم، پوشش و آرایش، نوع گفتار و در سبک زندگی حال حاضر زندگی، دارای نقص‌ها و شکاف‌هایی است که دسترسی به اهداف مورد نظر در پویایی فرهنگی و دینی با چالش مواجه می‌کند.

---------------------------

گزارش از عمران اکبرنژاد

---------------------------
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار