کد خبر: ۲۵۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷ 22 June 2016
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 70 هزار تن شلیل و هلو مازاد بر مصرف در این استان تولید شده است، گفت: اگر این میزان صادر نشود، بازار با چالش مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، دلاور حیدرپور عصر امروز در نخستین جلسه توسعه صادرات غیرنفتی و مرور برنامه یک‌سال گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر پیش‌بینی هلو و شلیل مازندران حدود 180 تا 200 هزار تن در حدود 6 هزار هکتار سطح زیر کشت است که در سال 93، 150 هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف هلو شلیل در مازندران حدود 22 کیلو برای هر نفر است، افزود: بیش از 35 هزار تن هلو و به همین میزان نیز شلیل، مازاد مصرف داریم که به خارج از استان باید حمل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: هلو و شلیل معمولاً نوبرانه است و به همین دلیل قیمت آن در اوایل کار قیمت نسبتاً بالایی است و در ادامه با عرضه انبوه کاهش پیدا می‌کند.

این مسؤول ادامه داد: یکی از کارشناسان روسیه در بازدید از باغات هلو و شلیل مازندران عنوان کرد که این میوه‌ها را به قیمت مناسبی می‌توانیم به کشور آنها صادر کنیم.

حیدرپور با بیان اینکه بازار مرکبات مازندران در سال‌جاری بیش از سال گذشته است، اظهار کرد: در سال‌جاری تولید مرکبات، 2.7 میلیون تن است و اگر نتوانیم صادر کنیم، با انبوه عرضه و چالش در بازار مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به توسعه صادرات برای دریافت مجوزهای صادراتی در بخش لبنیات، گفت: در یک مرحله قرار شد که 200 میلیارد تومان یارانه لبنیات داده شود با این توضیح که وزارت جهاد کشاورزی مبلغ 150 میلیارد تومان را برای صادرات لبنی و 50 میلیارد تومان را به خرید شیر از تولید کنندگان داخلی اختصاص داده است.

عضو کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی مازندران بیان کرد: در سال 94، محصولات کشاورزی که فرآورده‌های لبنی نیز ازجمله آنها است، به میزان 172 هزار تن و این میزان در سال پیش از آن، 151 هزار تن بوده است.

حیدرپور در پایان یکی از مشکلات صادرات را علاوه بر زیرساخت‌های موجود، مشکل وجود تولید کنندگان خرده‌پا عنوان و اظهار کرد: ظرفیت سردخانه و انبارهای فنی در مازندران مناسب نیست، بسته‌بندی‌های محصولات در مازندران نیز برای صادرات نبوده و باید حمایت بیشتری انجام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار