کد خبر: ۲۵۰۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰ 22 June 2016
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سالانه 20 تا 25 هزار تن سم در کشور مصرف می‌شود که اگر این رقم تبدیل به ماده مؤثر سم شود 8 تا 10 هزار تن ماده مؤثر سم استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، محمدعلی باغستانی بعد از ظهر امروز در مراسم رهاسازی زنبور تریکوگراما در آیش 60 هکتاری روستای گالشکلا شهرستان بابلسر با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه حوزه حفظ نباتات، حفظ و توسعه امنیت غذایی است، اظهار کرد: بحث امنیت غذایی بر تولید غذای کافی، سالم و در دسترس همگان بودن تاکید دارد.

وی با بیان اینکه آماری که در دنیا در رابطه با خسارات آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مطرح می‌کنند، چیزی حدود 30 تا 40 درصد مجموع خساراتی است که در بخش کشاورزی وجود دارد، افزود: هر جایی که بحث مدیریت مناسب باشد این عدد می‌تواند حدود 5 تا 8 درصد در کشور کاهش یابد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه میانگین خسارت محصولات کشاورزی در کشورهای پیشرفته تا 10 درصد نیز کاهش می‌یابد، گفت: مهم‌ترین ابزار بشر در بحث مدیریت آفات استفاده از آفت‌کش‌ها است.

باغستانی با اعلام اینکه در شرایط فعلی حذف آفت‌کش‌ها و سموم از بخش کشاورزی در هیچ جای دنیا امکان‌پذیر نبوده و در کشور ما هم امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: سالانه 20 تا 25 هزار تن سم در کشور مصرف می‌شود، که اگر این رقم تبدیل به ماده مؤثر سم شود 8 تا 10 هزار تن ماده مؤثر سم استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به سطح زیرکشت وضعیت استفاده از سموم در کشور ما در مقایسه با جهان، وضعیت نامطلوبی نیست، گفت: آنچه همواره بخش کشاورزی کشور ما را محکوم می‌کند، استفاده بی‌رویه از سموم در کشور است که در واقعیت اینگونه نیست.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور میانگین مصرف سموم کشاورزی در واحد سطح در کشور را حدود 600 تا 700 گرم ماده مؤثر در هکتار دانست و افزود: میانگین این عدد در دنیا حدود یک‌هزار گرم است.

باغستانی تصریح کرد: ممکن است توزیع سموم کشاورزی ما در کشور توزیع خاصی باشد یا نحوه استفاده ما غیراستاندارد باشد، اما سمومی که در کشور داریم سمومی است که در کنوانسیون جهانی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه دیدگاه دنیا به سمت کاهش مصرف سموم کشاورزی است، خاطرنشان کرد:  استفاده از آفات‌کش‌ها، تکنیک سم‌پاشی مدرن، استفاده از آفت‌کش‌های غیرشیمیایی و استفاده از روش بیولوژیک مهم‌ترین راهکاری است که برای کاهش مصرف سم در دنیا پیشنهاد شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه در مجموعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی از 14 طرح اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی، طرح توسعه روش‌های غیرشیمیایی مبارزه با آفات مهم‌ترین طرح این حوزه است، گفت: در حقیقت پیش‌بینی ما در برنامه اقتصاد مقاومتی این است امسال حدود 735 هزار هکتار از اراضی را زیر پوشش این طرح قرار دهیم.

باغستانی با بیان اینکه در همه دنیا برای کنترل گیاهی، دولت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، افزود: درخواست ما نیز در کشور دریافت اعتبارات از محل اعتبار رایانه سموم به سمت توسعه روش‌های غیرشیمیایی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار