کد خبر: ۲۵۰۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴ 22 June 2016
رئیس اداره سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: در حال حاضر 19 سینمای مازندران غیرفعال و مخروبه است.

محمد محمدی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران، با اعلام اینکه 11 سالن سینمایی فعال در مازندران وجود دارد، اظهار کرد: همچنین 19 سینمای غیرفعال و مخروبه در مازندران است که شامل 3 سینما در ساری، 3 سینما در بابل، 2 سینما در تنکابن و نیز شهرستان های گلوگاه، بهشهر، نکا، قائم شهر، فریدونکنار، آمل، محمودآباد، نور، چالوس، سلمانشهر و رامسر هر کدام یک سینمای غیرفعال دارند.

وی اظهار کرد: عوامل مختلفی موجب شد تا سینماهای غیرفعال استان دیگر فعال نشوند که یکی از آن دلایل مستهلک شدن سینماها است زیرا برخی از سینماهای استان از قدمت بسیار بالایی برخوردارند و سالیان زیادی از آن ها استفاده شد اما تجهیز و تعمیر نشد که به لحاظ ایمنی ساختمان و کیفیت اکران و پخش فیلم قابلیت استفاده ندارد.

محمدی افزود: البته برخی از صاحبان سینماهای غیرفعال استان در سالیان گذشته به خارج از کشور رفتند و برخی نیز به دلیل کافی نبودن سوداقتصادی دیگر علاقه ای به ادامه فعالیت فرهنگی ندارند.

رئیس اداره سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: تا کنون اجازه تغییر کاربری سینما ندادیم و از طرفی به فعالان این عرصه پیشنهاد کردیم ساختمان سینماهای غیرفعال را به پردیس سینمایی تبدیل کنند.

محمدی گفت: تبدیل سینماهای غیرفعال به پردیس سینمایی و مجموعه فرهنگی و هنری یکی از سیاست های وزارت ارشاد است که با همکاری اداره ارشاد، شهرداری ها و بخش خصوصی ساختمان سینماهای غیرفعال به مجتمع تجاری با یک یا دو سالن سینما تبدیل شود و البته این امر مستلزم هزینه بسیار بالایی است و اداره فرهنگ و ارشاد فقط می تواند امتیازات و تشویقاتی را برای سرمایه گذاران قائل شود.

وی افزود: شهرداری بابل یکی از سینماهای غیرفعال این شهرستان را خریداری و در حال بازسازی آن است و همچنین یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز در بخش سینمای بابل سرمایه گذاری می کند و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه در شهرستان های مختلف استان باشیم.

محمدی خاطرنشان کرد: ایجاد پردیس های سینمایی و مجتمع های چند منظوره فرهنگی و تجاری یکی از سیاست های وزارت ارشاد است که در این راستا از مجموعه امکانات تجاری و فرهنگی در کنار هم استفاده می شود تا برای سرمایه گذار از توجیه اقتصادی برخوردار باشد و صاحبان سرمایه به انجام کارهای فرهنگی تشویق شوند به همین منظور وزارت ارشاد از سرمایه گذاران در حوزه ساخت سینما و پردیس های سینمایی حمایت می کند که این امر در مازندران نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس اداره سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به ایجاد سینما در قائمشهر گفت: تقاضا و مراجعه رسمی برای راه اندازی سینما در قائمشهر به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آن شهرستان نشده و هیچ پیگیری صورت نگرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرستان قائم شهر قبل از انقلاب اسلامی 2 سینما داشت که در حال حاضر غیر فعال هستند به سالن اکران نیاز داشت که به همین منظور در سال 94 مجتمع فرهنگی و هنری وابسته به اداره ارشاد در قائم شهر به سیستم اکران دیجیتال مجهز شد که البته این سالن فعلا جوابگوی مخاطبان سینمای این شهرستان است و لایق مردم نیست که امیدواریم با افزایش اقبال عمومی در آینده نزدیک سینما در قائمشهر راه اندازی شود.

محمدی با بیان اینکه تقریبا همه سینماهای فعال استان مازندران در طی 2 الی 3 سال اخیر به سیستم اکران دیجیتال مجهز شدند و امکانات رفاهی مانند تهویه و صندلی نیز به روز شده است، افزود: یکی از امتیازات سالن اکران دیجیتال در مجتمع های فرهنگی و هنری این است که در یک روز 3 الی 4 فیلم متفاوت اکران می شود و متناسب با ذائقه های مختلف از فیلم ها استقبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال 93 به میزان یک میلیارد و 129 میلیون و 588 هزار تومان و در سال 94 بالغ بر یک میلیارد و 292 میلیون و 601 هزار تومان بلیط در سینماهای استان مازندران به فروش رسید.

رئیس اداره سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، یکی از عوامل استقبال مردم از فیلم های اکران شده در ایام نوروز را ساختار قوی تولیدات سینمایی و کیفیت مطلوب آن ها دانست و عنوان کرد: در ایام نوروز امسال سینماهای مازندران هر روز 5 سانس فیلم برگزار کردند که از اول تا 13 فروردین حدود 50 هزار تماشاگر از فیلم های اکران شده در سینماهای استان دیدن کردند.

وی با بیان اینکه اکران نوروزی امسال متناسب با ذائقه مردم بود و به تعبیری تولیدات قوی سینما توانسته ذهن مخاطبان را قلقلک دهد تا برای تماشای فیلم به سینما بیایند، اظهار کرد: پربیننده ترین سینمای استان مازندران در ایام نوروز امسال سینما سپهر ساری و پرفروش ترین فیلم "من سالوادور نیستم" بود.

محمدی با بیان اینکه سینما و تلویزیون 2 مقوله جدا از هم هستند یعنی تماشاگر تجربه ای که در دیدن تلویزیون دارد با تماشای فیلم های سینمایی کاملا متفاوت است، خاطرنشان کرد: در تماشای برنامه های تلویزیون مردم مختار هستند که هر لحظه شبکه را عوض کنند و موضوعی که مورد توجه واقع شود بینش مخاطب را به خود جلب می کند اما در سینما  تماشاگر به هدف دیدن یک فیلم خاص آمده و فیلم در یک مدت زمان معین پخش می شود به همین دلیل تماشاگر به تعبیری بر صندلی های سینما میخکوب می شود و بیننده پس از دیدن فیلم در مورد جزئیات آن فکر می کند.

وی اظهار کرد: تعداد بینندگان سینما به عوامل متعددی از جمله مسائل اقتصادی و توان مالی جامعه، امکانات رفاهی و سیستم اکران مناسب، کیفیت تولیدات و محتوای فیلم بستگی دارد که تا چه میزان توانسته ذائقه مردم را به سمت خود بکشاند.

محمدی خاطرنشان کرد:مهم ترین عامل فرهنگ سینما رفتن است یعنی تجربه دیدن یک فیلم همراه با جمعی از مردم در یک مکان خاص به نام سینما که البته این مسئله فقط معطوف به سینما نمی شود بلکه در خصوص فرهنگ بازدید از گالری های هنری، نمایشگاه های نقاشی و تماشای تئاتر نیز صدق می کند.

رئیس اداره سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بیان اینکه صدا و سیما در ارتقاء صنعت سینمای ایران؛ نقش مهمی را می تواند ایفا کند، افزود: اگر صدا و سیما در زمینه تیزرهای تبلیغاتی فیلم های سینمایی در حال اکران، پررنگ تر ظاهر شود می تواند کمک شایانی به صنعت سینما کند اگر چه پیام های بازرگانی صداوسیما هرساله به بخش خصوصی واگذار می شود و آن ها نیز قوانین و ضوابط خاصی را در نظر دارند.

محمدی تأکید کرد: اهداف کلی سینما و صداوسیما در مورد رشد آگاهی و بینش مردم در یک راستا قرار دارد و قطعا اگر صداوسیما به هر میزان به رشد سینمای ایران کمک کند در حقیقت به رشد سطح سواد بصری مردم کمک کرده است و در نتیجه منجر به تولیدات فاخرتر در صداوسیما می شود.

وی با بیان اینکه امروزه تبلیغات به عنوان رکن اساسی پیشبرد اهداف اقتصادی قرار گرفته است و همچنین می تواند در رشد سینما تاثیرگذار باشد،خاطرنشان کرد: مبحث تبلیغات فرهنگی باید جدی گرفته شود و صداوسیما به عنوان رسانه ملی می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

محمدی افزود: فیلم به عنوان کالای فرهنگی ارزشمند و تاثیرگذار بر جامعه محسوب می شود که صداوسیما با قوی تر عمل کردن در حوزه تبلیغات فیلم های سینمایی می تواند مخاطبان را با محتوای فیلم های سینمایی آشنا و آن ها را به سمت سینما جذب کند.

وی درباره افزایش قیمت بلیط سینماها گفت: شورای سینمایی وزارت ارشاد هر ساله با بررسی عوامل مختلفی مانند تورم و شرایط اقتصادی جامعه نرخ افزایشی را تعیین می کنند و سپس در استان ها با توجه به درجه بندی سینماهای شهرستان های مختلف، قیمت بلیط ها را اعلام می کنند.

رئیس اداره سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهار کرد: اگر چه همه سینماهای مازندران به سیستم فروش بلیط اینترنتی مجهز شده است اما همچنان بیشترین فروش از طریق گیشه سینماها صورت می گیرد.

محمدی با بیان اینکه بازدیدهای نامحسوسی از سوی حوزه سینمایی ارشاد استان در مورد برخوردها و رفتارهای کارکنان واحدهای مختلف سینما با مخاطبان انجام شده است، افزود: خوشبختانه کارکنان سینما به این باور رسیده اند که سینما مرکز ارائه خدمات فرهنگی است بنابراین برخورد با مخاطب را به عنوان مشتری صرف در نظر نمی گیرند بلکه با نگاه فرهنگی برخورد می شود و هیچ گزارشی در سال 94 مبنی بر شکایت از رفتار نامناسب کارکنان سینما با تماشاگران نشده است.

محمدی در پایان با اشاره به دانلود غیرمجاز فیلم های سینمایی در شبکه های اینترنتی ؛ اظهار کرد: بسیاری از سایت های دانلود غیرمجاز توسط پلیس فتا پیگیری و فیلتر می شود اما به علت گستردگی شبکه های اینترنتی و فضای مجازی سالانه بسیاری از افراد آمار بالایی از دانلود فیلم های سینمایی را با کیفیت های پایین انجام می دهند که قطعا این کار ضربه بزرگی به سینمای ایران وارد می کند و برای مقابله و جلوگیری از این اتفاق باید فرهنگ رفتن به سینما در میان مردم نهادینه شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار