کد خبر: ۲۵۰۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸ 23 June 2016
شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور اعلام کرد: نوسانات جوی و وضعیت آب و هوایی استان به‌ویژه بارندگی‌های مستمر و رطوبت بالا در فاصله زمانی 20 تا 25 خرداد سال جاری موجب شد بخشی از گندم‌های برداشت شده منطقه دچار عارضه جوانه‌زدگی شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری در پی انتشار گزارشی با عنوان این طلای زرد خریداری ندارد  در تاریخ دوم تیر ماه 95 در خبرگزاری فارس، روابط عمومی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 واکنش نشان داد و توضیحاتی را در این زمینه داده است که جهت تنویر افکار عمومی در اختیار مخاطبان این رسانه قرار می‌گیرد.

خرید تضمینی گندم از سال 1368 با تصویب قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی از سوی مجلس شورای اسلامی آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد و به موجب مصوبه 22 تیرماه 84 مجلس شورای اسلامی دولت موظف شد که هر ساله قیمت تضمینی خرید گندم را دست‌کم به اندازه تورم اعلام شده در بانک مرکزی افزایش دهد و هیچ گاه کمتر از نرخ تورم نباشد.

شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی 95 با افزایش 10 درصدی نسبت به سال گذشته برای هر کیلو گرم گندم معمولی با احتساب چهار درصد افت مفید و 2 درصد غیرمفید 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13 هزار و 68 ریال تعیین کرد که در سراسر کشور در حال اجرا است.

در ضمن به ازای هر افت مفید 4 ریال و افت غیرمفید 45 ریال بهای گندم تحویلی افزایش یا کاهش خواهد یافت.

در سال زراعی جاری فصل خرید گندم در استان مازندران از 12 خرداد آغاز شد، شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 به‌منظور آسان سازی فرآیند خرید برای کشاورزان نسبت به راه‌اندازی 35 مرکز خرید که 16 مرکز مربوط به تعاونی روستایی و 18 مورد آن به کارخانجات آرد و یک مورد آن نیز سیلوی شهید میرزاپور نکا است اقدام کرد.

با توجه به نسبت حجم برداشت فعال‌سازی سایر مراکز خرید را عملیاتی می‌کند که تاکنون 74 هزار و 662 تن گندم از کشاورزان مازندران توسط مراکز خرید مذکور خریداری شد و مبلغ 58 میلیارد و 700 میلیون ریال نیز از طریق سامانه ویژه خرید تضمینی بانک کشاورزی به حساب کشاورزان واریز شد.

با توجه به نوسانات جوی و وضعیت آب و هوایی استان به‌ویژه بارندگی‌های مستمر و رطوبت بالا در فاصله زمانی 20 تا 25 خرداد ماه سال جاری که مصادف با مرحله نهایی رشد فیزیولوژیکی گندم و زمان برداشت این محصول استراتژیک بود، موجب شد بخشی از گندم‌های برداشت شده منطقه دچار عارضه جوانه‌زدگی شده و از استاندارد خوراک انسانی خارج شود که در صورت انتقال آن به مراکز ذخیره سازی گندم و یا کارخانجات آرد، به دلیل جوانه‌زدگی و آلودگی‌های قارچی سلامت جامعه به شدت مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

با توجه به واکنش گندم به تنش محیطی و آب و هوایی و خسارات وارده به برخی از گندم‌کاران مبنی دستورالعمل کیفی خرید گندم سالم داخلی در سال زراعی 95 بر مبنای جدول پاکی، کیفیت گندم از نظر مشخصات ظاهری و فیزیکی و مشخصات کیفی صورت می‌پذیرد، با تدابیر معاون وزیر جهاد کشاورزی و  استاندار مازندران و با یک تصمیم‌گیری به‌موقع و مسؤولانه و نیز با اقدام سریع سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 طبق صورت‌جلسه ابلاغی با مسؤولیت شرکت تعاونی روستایی و همکاری فرمانداران و مدیران دستگاه‌های مرتبط، بلافاصله نسبت به راه‌اندازی چهار مرکز ذخیره سازی در آکند ساری، اسرم، شهرستان سیمرغ و شرکت تعاونی اتحادیه نکا به‌منظور جمع آوری گندم‌های جوانه زده اقدام شده است.

تاکنون حدود 2 هزار تن گندم جوانه زده از کشاورزان زحمتکش تحویل گرفته شد و کماکان کار تحویل گندم‌های مذکور با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط ادامه دارد.

در واقع این اقدام به‌موقع در جمع‎آوری گندم‌های مذکور و متمرکز کردن آنها برای جلوگیری از ورود به چرخه مصارف انسانی کمک بزرگی برای حفظ سلامت جامعه است.

در خصوص اظهار نظر مسئول هماهنگی سرپرست شرکت تعاونی روستایی کشاورزی شهرستان سیمرغ که عدم برنامه‌ریزی مسئولان را موجب تراکم صف انتظار و گسترش گلایه‌مندی کشاورزان می‌داند و آزردگی خود را از ابلاغ آنی اعلام می‌دارد شاید اظهارات ایشان مقداری به دور از انصاف باشد چرا که عارضه جوانه‌زدگی گندم که به خاطر بارندگی‌های اخیر پدید آمد یک اتفاق ناگهانی و دور از انتظار بوده ولی در کوتاه‌ترین زمان ممکن با تدابیر معاون وزارت جهاد کشاورزی و استاندار مازندران حضور جدی و فعالانه فرمانداران شهرستان‌های مذکور و سایر دستگاه‌های مرتبط و به ویژه مدیریت و همکاران شرکت غله، این بحران مدیریت شده و هیچ محموله‌ای برگشت داده نشده است.

در راستای این منظور ابتدا مرکز آکند ساری برای تحویل گندم دچار عارضه جوانه زده دایر شد ولی با توجه به اینکه ظرفیت تحویل گندم این مرکز کمتر از تقاضای تحویل گندم‌های مذکور شهرستان‌های اطراف بود و موجب ایجاد صف‌های طویل و زمان انتظار طولانی برای کامیون‌ها و نیسان و تراکتور می‌شد بلافاصله سه مرکز دیگر نیز در اسرم، سیمرغ و نکا دایر شد که این اقدامات موجب شد در روزهای اخیر شرایط عادی و روان می‌شود.

درباره نامشخص بودن قیمت گندم‌های جوانه زده به استحضار می‌رساند پیگیری‌های مداوم و جدی صورت گرفته به‌زودی از سوی دستگاه‌های ذیربط قیمت گندم جوانه زده تعیین و بهای آن به کشاورزان پرداخت می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار