کد خبر: ۲۵۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴ 23 June 2016
بسیاری از دانش‌آموزان درگیر آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی شدند که نقطه آغازین این آسیب‎ها از بی‌برنامگی دوران اوقات فراغت آنها بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، اجرای برنامه‌های اوقات فراغت همواره به‌عنوان دغدغه در دستور کار مسؤولان قرار دارد اما مهم این است این موضوع بیشتر در ایام تابستان مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که در طول سال باید پیگیری شود.

امسال حدود چهار ماه دانش‌آموزان در منازل به‌سر می‌برند که پر کردن اوقات فراغت آنان به دغدغه مهمی برای خانواده‌ها تبدیل شده است.

همچنین با توجه به نرخ بالای اماکن ورزشی و باشگاه‌ها و مشکلات اقتصادی خانواده‌ها آنان از تأمین هزینه‌ها برنمی‌آیند که لازم است برای کاهش نرخ‌ها تمهیدات لازم اندیشیده شود.

از طرفی ثبت‌نام فرزندان در باشگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی نهایت دو تا سه ساعت از وقت آنان را پر می‌کند، خانواده‌ها برای بقیه ساعات آنان دغدغه دارند که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

* کاهش نرخ اماکن ورزشی و باشگاه‌ها

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براساس ماده 88 تمامی اماکن ورزشی، استخر و باشگاه خصوصی به بخش خصوصی و هیأت‌های ورزشی واگذار می‌شود و هر فردی که قصد استفاده از این امکانات را دارد باید بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کند.

حبیب حسین‌زادگان بیان کرد: در جلسه سامان‌دهی جوانان همه دستگاه‌ها مکلف می‌شوند بحث تخفیف و کاهش نرخ اماکن ورزشی و باشگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد تا جوانان بتوانند برای بحث  اوقات فراغت برنامه‌ریزی کنند.

وی تصریح کرد: برنامه‌های اوقات فراغت تنها مختص تابستان نیست بلکه مربوط به طول سال است و باید این برنامه‌ها در طول سال پیگیری شود.

مدیرکل ورزش و جوانان به راه‌اندازی سایت برنامه‌های اوقات فراغت در اداره‌کل ورزش و جوانان اشاره کرد و افزود: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به این سایت از برنامه‌های اوقات فراغت در حوزه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی دستگاه‌های مختلف آگاهی یابند.

* اوقات فراغت؛ بهترین و لذت‌بخش‌ترین دوران زندگی بشر

یک کارشناس در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: معمولاً منظور از اوقات فراغت زمانی است که انسان مسؤولیت‌پذیر هیچ‌گونه تکلیف و کار موظفی را برعهده ندارد و زمان در اختیارش قرار دارد و با میل و انگیزه، شخصی به امر خاصی می‌پردازد.

رمضان‌علی گلچوبی یادآور شد: در واقع اوقات فراغت بهترین و لذت‌بخش‌ترین دوران زندگی بشر است و فرد فارغ از مشغولیات روزمره تحصیلی، کاری و زندگی به آنچه علاقه‌مند بوده و با انگیزه و اراده خود انتخاب می‌کند.

وی ادامه داد: نیروی انگیزه و انتخاب و حالت انگیزشی که وجود دارد موجب شده تا فرد تلاش و پشتکار بیشتری برای آن هدف انجام دهد.

این کارشناس تصریح کرد: به‌دلیل اینکه در اوقات فراغت هر هدفی که خود فرد انتخاب می‌کند ارزشمند است می‌تواند این هدف در زمینه استراحت و تفریح، رشد و تحول در یک زمینه خاص، شکوفایی استعداد ذهنی که در حالت عادی مقدور نیست باشد همه این‌ها در اوقات فراغت امکان‌پذیر است.

گلچوبی با بیان اینکه اوقات فراغت رابطه نزدیکی با بهداشت روانی افراد دارد، اظهار کرد: از آنجایی‌که اشتغال مستمر و بدون وقفه فکری و عملی در فعالیت‌ها خستگی جسمی و ذهنی را به همراه دارد و فرد برای رهایی از این فشارهای ناشی از آن برنامه اوقات فراغت می‌تواند فرصتی برای اینکه نشاط و سرزندگی را برای دانش‌آموزان به همراه دارد.

وی اضافه کرد: اگر برای این نشاط  و شادابی برنامه‌ریزی صورت نگیرد چه بسا زمینه مشکلات و ناسازگاری‌های روانی در فرد ایجاد می‌شود به‌دلیل اینکه درگیری‌های مستمر شغلی خود مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

این کارشناس افزود: در واقع نشاط و سرزندگی از شاخصه‌های بهداشت روانی افراد است که برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت بهترین بسته برای به‌دست آوردن نشاط و سرززندگی برای افراد در این زمینه است.

گلچوبی بیان کرد: موضوع دیگر بحث اوقات فراغت و خلاقیت است که در طول کارهای روزمره یک‌سری چهارچوب‌های فکری و کاری باید مورد پیگیری قرار گیرد تا بتوانیم در این زمینه به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: فرد در زمینه اوقات فراغت موضوعی که مورد علاقه فرد است به دنبالش می‌رود و با توجه به اینکه چهارچوب و فشاری برایش تحمیل نمی‌شود می‌تواند منجر به بسیاری از خلاقیت‌ها در فرد شود.

* استارت موفقیت در برنامه‌های اوقات فراغت

این کارشناس با اعلام اینکه خیلی از افرادی که در حوزه‌های ورزشی و سایر موفق شدند استارت و ابتدای کار آن در زمان اوقات فراغت اتفاق افتاده است، گفت: آگاهی‌های عمومی و رشد مهارت‌های شناختی نیز بسیاری اوقات در این زمینه به وجود می‌آید و فرد با مطالعاتی که در زمینه‌های مختلف انجام داده به این مهم دست پیدا می‌کند.

گلچوبی با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی بین اوقات فراغت و ورزش وجود دارد، افزود: ورزش موجب می‌شود که فرد بتواند مهارت‌های خود را تقویت کرده و منتج به رشد و تقویت اعتماد به نفس در کودک و نوجوان شده و همچنین سلامت جسمی فرد را به همراه دارد که خود یکی از زمینه‌های کاری در اوقات فراغت محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: در طول سال به‌دلیل فشارهایی که از لحاظ جسمی، فکری و سایر به کودک و نوجوان وارد می‌شود گاهاً رفتارهایی غیرطبیعی و ناسازگارانه از آنان سرمی‌زند که اوقات فراغت فرصت و بستر خوبی برای اصلاح و تغییر رفتار است.

این کارشناس با تأکید بر اینکه اگر از فرصت اوقات فراغت با برنامه‌ریزی آموزشی و بهره‌گیری از فرصت‌های آزاد استفاده نکنیم منجر به بلاتکلیفی و بی‌برنامگی در کودک و نوجوان می‌شود، خاطرنشان کرد: این مسائل بسترساز بسیاری از انحرافات اخلاقی و آسیب‌پذیری اجتماعی در نوجوانان محسوب می‌شود.

گلچوبی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌شود که بسیاری از افراد درگیر آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی شدند استارت و آغاز کار آنان از بی‌برنامگی به‌ویژه از دوران اوقات فراغت بوده است.

وی با بیان اینکه اوقات فراغت یک فعالیت آزاد و اختیاری برای فرزندان است، اظهار کرد: خیلی از کلاس‌های روزمره که فرزندان برای تحصیل و یادگیری در آن شرکت می‌کنند جزو برنامه اوقات فراغت محسوب نمی‌شود؛ شاخصه اصلی اوقات فراغت انتخاب آزاد، باانگیزه و توسط خود فرد است که برایش خوشایند باشد.

این کارشناس اضافه کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌شود به علاقه و توانمندی فرزندان متناسب با سطح امکانات فرهنگی و اجتماعی منطقه توجه کنند تا استعداد فرد در زمینه‌های مختلف شکوفا شود.

گلچوبی با عنوان اینکه هدف اصلی در برنامه‌های اوقات فراغت احساس علاقه‌مندی، نشاط و شادابی اجتماعی است، گفت: زمانی می‌توانیم فعالیت‌های اوقات فراغت را بسنجیم که شاخصه‌های سرزندگی و نشاط اجتماعی در آن لحاظ شود و فرزندان احساس کنند که با علاقه و اختیار خود این موضوع را انتخاب کردند.

* بحث اوقات فراغت تنها محدود به آموزش و پرورش نیست

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با آغاز فصل تابستان تمامی دستگاه‌ها موظف هستند در بحث اوقات فراغت ورود پیدا کنند و این موضوع تنها محدود به آموزش و پرورش نیست.

محمد شعبانی بیان کرد: آموزش و پرورش مازندران نیز با بررسی امکانات و حساسیت و استفاده از ظرفیت‌ها در زمینه اوقات فراغت ورود پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی در بحث اوقات فراغت از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است، اضافه کرد: جلسات مختلفی در زمینه اینکه چه برنامه‌هایی در چه مراکزی برگزار شود برگزار شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه بیشترین تمرکز بر شناسایی استعدادها و افزایش توانمندی مهارتی دانش‌آموزان است، خاطرنشان کرد: 46 کانون فرهنگی تربیتی، پژوهش‌سرا، مجتمع‌های ورزشی و دارالقرآن در بحث اوقات فراغت در مازندران فعال هستند.

شعبانی یادآور شد: همچنین برخی مدارس نیز به‌عنوان پایگاه‌های تابستانی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که سال گذشته این تعداد به 800 مدرسه رسید.

وی با اعلام اینکه اعزام 2 هزار نفر از دانش‌آموزان به اردوهای مهم کشوری در دستور کار قرار دارد، افزود: زیارت باراولی از مناطق محروم به مشهد مقدس نیز از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش مازندران است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران به اردوی فنی مهارتی بنیاد علوی اشاره کرد و گفت: در این زمینه 450 نفر سهمیه داریم که بعد از عید فطر آغاز شده و به مدت دو ماه تا پایان تابستان ادامه دارد.

شعبانی با تأکید بر اینکه باید در زمینه برنامه‌های اوقات فراغت ناقوس خطر در استانداری به صدا درآید، خاطرنشان کرد: این موضوع نباید در حد جلسات خلاصه شود بلکه ضرورت دارد تمامی دستگاه‌ها ورود پیدا کرده و با امکانات در تابستان وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه موضوع دیگر اینکه نرخ باشگاه‌ها نباید افزایش یابد تا افراد جذب مراکز شوند، اظهار کرد: آموزش و پرورش به تنهایی قادر نیست از تمامی دانش‌آموزان استقبال کند همه دستگاه‌ها در حد بضاعت در این زمینه ورود پیدا کنند.

به گزارش فارس، لازم است خانواده‌ها در برنامه‌های اوقات فراغت به علاقه و توانمندی فرزند خود توجه کنند چرا که در صورت وجود علاقه حتی اگر در یک یا دو ساعت خلاصه شود باز هم برای کودک یا نوجوان ارزشمند است و با به‌صورت جدی دنبال می‌کند.

-------------------------

گزارش از: زهرا طاهری

-------------------------
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار