کد خبر: ۲۵۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲ 23 June 2016
شمال ایران بدلیل ویژگی های کم نظیر طبیعی، میزبان هزاران پرنده مهاجری است که برای زمستان گذرانی به سواحل جنوبی دریای خزر می آیند.

به گزارش تابناک مازندران، مازندران و تالاب های آن پذیرای طیف گسترده تری از پرندگان مهاجر هستند.

پرندگانی که در شهر ساحلی همچون فریدونکنار لحظات خوشی راسپری نمی کنندو به رغم مهمان نوازی پر آوازه ایرانیان به خوراک سفره ها مبدل می شوند.

شکار گستره پرندگان در شهر فریدونکنار که همنشین با دریا، دشت و تالاب است به یک معضل اساسی زیست محیطی تبدیل شده است.

تلاش های دکتر معصومه ابتکار که به بانوی محیط زیست ایران شهره است نیز توانسته آرامش را به پرندگان مهاجر مهمان در فریدونکنار هدیه کند.

شکارچیان در فریدونکنار به شکار پرندگان عادت کرده اند و فروش لاشه های پرندگان مهاجر راهکاری برای کسب درآمد است. دامگاههای فریدونکنار به کشتارگاه پرندگان زیبا و مظلومی مبدل شده است که در تورها گرفتار می شوند و 75 تا 120 هزار تومان در بازار سیاه فریدونکنار و سایر شهرها بفروش می رسند. بخشی از پرندگان نیز زنده گیری می شوند تا به باغ های پرندگان فروخته شوند.

آوازه کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار چهره ناخوشایندی را از این شهر ترسیم کرده و این آوازه حتی به ابعاد بین المللی نیز رسیده است.

چندی پیش روزنامه لوموند – پر تیراژ ترین روزنامه فرانسوی زبان -در گزارشی به کشتار پرندگان در فریدونکنار پرداخت و از توریست ها خواست تا از رفتن به این شهرها صرفنظر کنند.

نگرانی از کشتار پرندگان در فریدونکنار در ایران نیز با واکنش گسترده رسانه ها و دوستداران محیط زیست روبرو بوده است و شهر فریدونکنار را که مردمانی میهمان نواز دارد از لحاظ زیست محیطی بدنام کرده است.

نگرانی و سیاست روزنامه لوموند برای پرندگان مهاجر و امنیت آنها ستودنی است .مسائل زیست محیطی و حفظ گونه های حیات وحش تنها مربوط به یک منطقه و کشور نمی شود و زنجیره ای برای پایداری کره زمین است. شکار یک پرنده و حذف آن از چرخه طبیعت زنجیره حیات را در سیاره زمین آسیب پذیر می کند .

اما راهکار لوموند برای نرفتن توریست ها به فریدونکنار علمی و کارشناسانه نیست و تاثیری برای کاهش کشتار در این شهر ساحلی ندارد.

آنچه موجب شده تا شاهد شکار بی رویه پرندگان در فریدونکنار مواجه شویم نگاه درآمدی و معیشتی شکارچیانی است که هنوز به این درک و باور نرسیده اند که پرندگان از شیوه های انسانی و کاربردی دیگری هم می توانند به در آمد و رفاه بیشتر آنها کمک کنند.

یکی از بهترین راهکارهای که می تواند از محل پرندگان مهاجر درآمد سرشاری را نصیب جامعه محلی فریدونکنار و شکارچیان کند، حضور گردشگرانی است که به منظور بهره گرفتن از این جاذبه گردشگری به این منطقه سفر می کنند می تواند در کاهش کشتار پرندگان نقش داشته باشد.

 

یادداشت عباس مهدوی فعال رسانه ای حوزه گردشگری/ ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار