کد خبر: ۲۵۲۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸ 28 June 2016
 تابناک مازندران،الهام علی‎نیا/ کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی; امروزه با عصر ارتباطات و فضای سایبری که عمده‌ترین آن شبکه‌های جهانی اینترنت است روبه‌رو هستیم، این ابزارهای قدرتمند در هر خانه و خانواده‌ای جایگاه خود را پیدا کرده و تاثیر چشمگیری در شکل‌دهی فرهنگ، هویت و ارزش‌های اجتماعی برجای گذاشته که هر لحظه نیز در حال فراگیری است.
استفاده از فضای مجازی در هر گروه سنی با هر سطح تحصیلات از جذابیت بسیاری برخودار است که در مقابل ورود فناوری‌های نوین و افزایش چشمگیر استفاده از ماهواره، اینترنت و موبایل در میان جوانان و نوجوانان در خانواده‌ها باعث بروز آسیب‌های اجتماعی زیادی شده است.
با وجود اینکه در گذشته ارتباطات در کنار یکدیگر و به‌صورت دوسویه معنا می‌شد اما به مرور زمان جای خود را به انواع شبکه‌های مجازی ارتباطی داده است که افراد حتی در نزدیکترین فاصله نیز به این تکنولوژی‌ها برای برقراری ارتباط تکیه می‌کنند.
 آسیب‌های ناشی از فضای مجازی در جامعه به وفور مشاهده می‌شود، اختلالاتی از جمله رواج عشق‌های مجازی، از بین رفتن ارزش‌ها، ترویج خشونت، گوشه‌گیری و... نمونه‌هایی از این آسیب‌ها است که متأسفانه گریبان‌گیر قشر وسیعی از افراد جامعه شده است.
 استفاده بیش از حد از اینترنت منجر به اعتیاد به فضای مجازی می‌شود، محققان از این نوع بیماری به‌عنوان اعتیاد مجازی یاد می‌کنند که عوارض گوناگون از جمله ناکامی، احساس خشم و عصبانیت، کم‌تحرکی و خستگی از پیامد این نوع اعتیاد است.
اینترنت به خودی خود ابزار قدرتمندی است که استفاده کاربردی بسیاری دارد، از اینترنت و فضای مجازی می‌توان در راه صحیح و کارآمد استفاده کرد اما متأسفانه آنگونه که باید و شاید در بین مردم مفهوم درستی پیدا نکرده است.
 زمانی که بهداشت روانی افراد با مشکلاتی روبه‌رو شود در نهایت به جامعه نیز منتقل می‌شود که این موضوع نیاز به بررسی و پیشگیری از وابستگی‌های بیش از حد به فضای مجازی دارد و باید چاره‌ای اندیشیده شود.
 اعتیاد به اینترنت در بیشتر مردم به‌خصوص جوانان هر روز در حال فراگیری است، این اختلال روانی زندگی فرد و خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در دراز مدت صدمات جبران‌ناپذیری بر افراد وارد می‌کند.
 اینترنت به هیچ‌عنوان دشمن انسان‌ها نیست، استفاده نادرست افراد به دلایل مختلف از این دنیای ارتباطات آن را به یک دشمن جدی و پرخطر تبدیل کرده است که افراد را از زندگی واقعی دور کرده و تأثیرات منفی و زیان‌باری را بر فرد و اجتماع بر جای می‌گذارد.
باید این پدیده را به‌عنوان یک مشکل روانی که اغلب گریبان‌گیر نسل جوان و آینده‌ساز جامعه است توجه کرد و از طریق آموزش در خانواده‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها فرهنگ استفاده صحیح از کامپیوتر، اینترنت و فضای مجازی را در جوانان و نوجوانان تقویت کرد.
 آگاه‌سازی افراد جامعه از خطرات فضای مجازی و اینترنت اثرگذار است ،افراد باید در مورد عوارض ناشی از اعتیاد به اینترنت آگاهی داشته باشند و این موضوع فرهنگ‌‌سازی مناسب و آموزش صحیح را می‌طلبد.
امروزه انسان با انواع فناوری‌های پیشرفته و به‌روز سروکار دارد که به‌صورت روزانه و شبانه با آن در ارتباط است و به مرور زمان بخش جدایی‌ناپذیر زندگی شخصی تبدیل می‌شود.
با وجود اینکه اینترنت موجب بالا رفتن سرعت عمل می‌شود اما در مقابل انسان را به یک فرد بی‌خاصیت و کم‌دقت تبدیل می‌کند و این امر به‌دلیل استفاده بیش از حد حتی برای کمک گرفتن از کوچکترین موضوع که با کمی دقت و مطالعه رفع می‌شود را به‌دنبال دارد.
استفاده بیش از حد فضای مجازی در انسان موجب ایجاد اختلالات روانی می‌شود که زندگی فرد و خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در دراز مدت صدمات جبران‌ناپذیری بر افراد وارد می‌کند./
انتهای پیام/
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار