کد خبر: ۲۵۸۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳ 10 July 2016
مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران گفت: جهت اصلاح نژاد دام و چندقلوزایی، چند راس قوچ رومانف فرانسوی با اعتبار یک میلیارد ریال از محل سرمایه اتحادیه صنعت دامپروری وارد استان مازندران شد و در اختیار دامداران قرار گرفت.  

الله یار ولی زاده به واردات قوچ رومانف فرانسوی اشاره کرد و گفت: این چند راس قوچ رومانف فرانسوی هم اکنون در اختیار اتحادیه صنعت دامپروری است و به یکی از دامداری های صنعتی ساری تحویل داده شده است.

وی بیان کرد: با توجه به ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی همچنان شاهد جلوگیری از چرای دامداران سنتی و عشایری در مازندران هستیم. آنها نمیتوانند به صورت سابق فعالیت داشته باشند.

ولی زاده، دامداران کوچ روی مازندران را جزو دامداران عشایری دانست و خاطرنشان کرد: طبق قانون، عشایر می توانند حداکثر استفاده از محیط زیست را داشته باشند حال نمی دانیم چرا اداره کل منابع طبیعی جلوی آنها را می گیرد.

این تولیدکننده دامی گفت: اگر به دنبال اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی هستیم و برای آن قانون وضع می کنیم پس چرا در عمل اتفاقی رخ نمی دهد. تنها بخشی که تحریم نتوانست تاثیر به خصوصی داشته باشد، کشاورزی و دامداری بوده است اما از طرف دولت ها هیچ حمایتی نشده است.

این مسئول، دامداران سنتی و عشایری را اقشار آسیب پذیر در تولید دامی دانست و گفت: وقتی من به عنوان مسئول عالی صنفی کشوری نتوانم مشکلم را حل کنم و به مطالباتم برسم چگونه یک دامدار سنتی و عشایری می تواند به مطالباتش برسد با آن که آگاهی از قانون ندارد. جلوی کسانی را به بهانه حفظ منابع طبیعی می گیرند که اجدادشان حافظ منابع طبیعی بوده و حالا برچسب تخریب کنندگان طبیعت به آن ها می زنند. دامداری که آنقدر به مرتع خود حساسیت دارد که نمی گذارد دامدار غیر پروانه دار وارد محوطه شود و همکاری شایانی با اداره منابع طبیعی دارد، چرا حق زندگی را از او می گیرند.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران گفت: ما منکر قانون نیستیم اما سئوال این جا است که آیا نباید قانون بر مبنای عرف تنظیم شود؟

عضو هیئت مدیره صندوق ملی، تولیدکنندگان دامی را تابع قانون دانست و افزود: در وضع قانون و اجرای آن باید اخلاق رعایت شود و منافع دامداری که در صف اول اقتصاد است در نظر گرفته شود اما شاهد سنگ اندازی در مقابل تولیدکنندگان دامی هستیم.

وی، جلوگیری از چرای دام در مراتع را خلاف اقدام و عمل بیان شده از سمت رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دامدار بدون توقع با کمترین سود و تحمیل بیشترین مشکلات، نیاز کشور به پروتئین و لبنیات را تامین می کند آیا زمانش نرسیده که قدر و منزلت این زحمتکشان بی منت را بدانیم.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با بیان اینکه این تشکل صنفی یکی از فعال ترین نهادهای بخش خصوصی در پیگیری مطالبات دامداران استان است، اظهار کرد: اتحادیه صنعت دامپروری مازندران جهت کاهش بخشی از هزینه تولید دامداران، سال گذشته بیش از 27 هزار تن اقلام ارزان قیمت همچون جو و ذرت را از محل صندوق ملی دام به صورت مدت دار و بدون سود در اختیار تولیدکنندگان زیر مجموعه خود قرار داد. در این راستا بیش از 15 هزار تن سبوس ارزان قیمت در اختیار 21 تعاونی زیر مجموعه اتحادیه صنعت دامپروری مازندران قرار گرفت.

وی این تشکل صنفی را پیش رو در مبارزه با تب برفکی و اطلاع رسانی در نحوه برخورد و درمان آن دانست و گفت: از طریق صندوق ملی دام کشور اعتبار تهیه واکسن مورد نیاز دامداران، تامین و از طریق اتحادیه مرکزی در اختیار نمایندگان تشکل ها قرار داده شد. اتحادیه صنعت دامپروری نقش بسزایی در پیشگیری این بیماری در مازندران داشته است.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران، آموزش دامداران را از مهم ترین عملکرد این تشکل صنفی دانست و خاطرنشان کرد: نحوه مصرف غذای کامل دام (کنستانتره دامی) در قالب کارگاه آموزشی به 500 نفر از دامداران در سراسر استان آموزش داده شد.

 ولی زاده از فعالیت کمیته نظارت بر تولید کنستانتره در استان خبر داد و گفت: با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی، مدیریت دام و نماینده حراست سازمان جهاد کشاورزی مازندران و نمایندگان تشکل ها، اولین جلسه این کمیته در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد. جهت تسهیل در مراودات اداری نماینده اداره کل بازرسی استان نیز در جلسات بعدی کمیته شرکت خواهد کرد. این کمیته بر تولید خوراک دام در کارخانجات و توزیع بین دامداران نظارت خواهد کرد تا کنستانتره با کیفیت و ارزان قیمت در اختیار دامداران قرار گیرد.

وی در پایان گفت: فعالیت های تاثیرگذار اتحادیه صنعت دامپروری مازندران موجب شد تا این اتحادیه به عنوان رئیس اتحادیه سراسری صنعت دامپروری همگام کشور انتخاب شود و به عضویت هئیت مدیره صندوق ملی دام درآید.

خبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجتبی عباس نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
با سلام تا جائیکه من می دونم نژاد رومانف یک نژاد روسی است نه فرانسوی . با تشکر از شما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار