کد خبر: ۲۶۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹ 26 July 2016
پنجمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان دانشگاه های استان مازندران در دانشگاه مازندران آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا مازندران، سیده زینب تقوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران امروز در پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با اشاره به منویات رهبری، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: براى بیدار کردن عقل جمعى، چاره‌اى جز مشاوره و مناظره نیست و بدون فضاى انتقادى سالم و بدون آزادى بیان و گفت وگوى آزاد با «حمایت حکومت اسلامى» و «هدایت علما و صاحب نظران»، تولید علم و اندیشه دینى و در نتیجه، تمدن سازى ناممکن یا بسیار مشکل خواهد بود.

وی افزود: تاکیدی که طی سالیان اخیر از سوی مقام معظم رهبری بر روی ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی شده است ناشی از اشراف و تسلط ایشان نسبت به واقعیت و آسیبی بود که در فضای دانشگاه وجود دارد در غیر این صورت اگر این نیاز و ضرورت نبود لزومی نداشت ایشان حتی از خود هزینه کرده و برای برطرف کردن آن دانشگاهیان را تشویق به برگزاری این کرسی کنند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: مسابقات ملی مناظرات دانشجویی علاوه بر پاسخ به مطالبه مقام معظم رهبری از مراکز دانشگاهی، علمی و فرهنگی می‌تواند یک الگوسازی هم باشد.

وی افزود: قرن ها مناظره و گفت‌وگو روشی فراگیر برای طرح، نقد و بررسی مسائل و نظریه‌ها مطرح است و  دانشمندان، عالمان، سیاستمداران و دانشگاهیان برای بیان نظریات خود و بسط و گسترش و اصلاح آن به تقویت گفت‌وگو و بحث اهتمام ورزیده‌اند.

تقوی با بیان اینکه برگزاری مسابقات مناظره در بین دانشجویان از جمله تمهیدات جامعه‌ی دانشگاهی برای ارتقای فرهنگ گفت وگو و بسط و گسترش بحث علمی است، اظهار کرد: برگزاری مسابقات قهرمانی مناظره در دنیا اشکال و استاندارد گوناگونی دارد که از جمله می توان به مدارس جهانی، شیوه‌ی پوپری، پارلمانی و… اشاره کرد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی به عنوان اولین نهاد برگزارکننده‌ مسابقات مناظره دانشجویی در ایران، سعی می‌کند تا این مسابقات را در سطح دانشگاه های کشور به سبک مدارس جهانی برگزار کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران  مناظرات دانشجویی را تمرین اجتماعی شدن، گفت‌وگو، آزاداندیشی و تحمل نظر مخالف دانست و عنوان کرد: هدف از برگزاری این مناظره‌ها تمرین و کسب آمادگی برای تحلیل مسایل و مهارت در گفت‌وگو و رعایت اخلاق و منطق گفت‌وگو است.

وی افزود: رشد و شکوفایی فرهنگ گفت وگو، زمینه سازی برای شکل گیری تفکر خلاق و نقاد در میان دانشجویان، ایجاد انگیزه در جامعه جهت گرایش به ارتقای دانش و آگاهی، آموزش مسائل و مطالب علمی به صورت جذاب، قابل پذیرش و اثربخش،  تمرین و تقویت فعالیت های گروهی منسجم و هدفمند از اهداف این دوره از مسابقات مناظره دانشجویان ایران است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه، مناظره فرصتی برای یادگیری است، گفت: در این دوره از مسابقات مناظره یادگیری فرهنگ نقد، تفکر انتقادی، فنون مذاکره و گفت‌وگو، اخلاق‌مداری، استدلال، برقراری ارتباط صحیح، کشف حقیقت و حق طلبی، کار تیمی تمرین می شود.

وی افزود: بخاطر داشته باشیم که اگر مناظره نباشد محاکمه جای آن را می‌گیرد و از دیگر اهداف این مناظره ها این است تا یاد بگیریم چگونه همدیگر را تحمل کنیم و برای نظرات دیگران احترام قائل شویم.

تقوی گفت: موضوع مناظره و مثبت و منفی بودن گزاره ها در درجه دوم و سوم اهمیت قرار دارد و از همه مهمتر این است که شرکت کنندگان چقدر مسائل را به طور علمی بیان می‌کنند و چقدر مطالعه داشته و چطور استدلال و اخلاق را رعایت می‌کنند که اینها ملاک ارزش گذاری و امتیازدهی است.

وی از میزبانی شایسته دانشگاه مازندران و همکاری دکتر دیانی معاون فرهنگی این دانشگاه و دیگر دست اندرکاران این دوره از مسابقات قدردانی کرد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار