کد خبر: ۲۶۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱ 26 July 2016
برخی از رسانه‌ها معیار سنجش مدیریت در استان را درکسب درآمد از آن اداره قرار داده و عملکرد مناسب یا ضعیف مدیر بستگی به میزان رپرتاژ و آگهی که در اختیار رسانه قرار می‎دهد ارزیابی می‎شود.
وقتی رپرتاژ معیار سنجش مدیران می‎شود/ لطفاً رسانه‌ها و خبرنگاران مازندرانی را بدنام نکنید
به گزارش بلاغ، رسانه‌ها با نقش ویژه خود در رفع کاستی‌ها و بازتابی مشکلات و مطالبات مردم، در مقام اندیشه متفکر و زبان گویای جامعه، همواره مورد احترام مردم و مسئولان در سطح ایران و جهان‌اند.

تاثیر اصلاحی فعالیت رسانه‌ها در جامعه امروز کشورمان بر کسی پوشیده نیست و از انتظارات مردم، توجه جدی دولت به تقویت همه جانبه رسانه‌ها در ایران اسلامی است که می‌توانند به عنوان آمران به‌معروف و ناهیان از منکر عمل کنند.

درد مشترک رسانه‌ای مازندران با سایر استان‌ها

استان مازندران هم به مانند سایر استان‌های کشور، دارای ظرفیت درخور توجه رسانه‌ای و منابع انسانی در این رمینه است.

مازندران هم به‌سان دیگر استان‌ها، از وجود برخی رسانه‌ها و خبرنگارانی رنج می‌برد که علی‌رغم اندک بودن آنها، حرفه مقدس رسانه‌ای را بهانه‌ای برای درآمدآفرینی و رانت‌خواری قرار داده و سعی می‌کنند از فرصت سازنده رسانه‌ها و جایگاه تاثیرگزار آن، سوءاستفاده کرده و برای خود آلاف و اواوفی بوجود آورند.

رسانه یا بنگاه اقتصادی؟!

برخی از رسانه‌های در استان مازندران شیوه‌ای برای دریافت رپرتاژ آگهی دارند که در نوع خود بی‎نظیر است.

گردانندگان این رسانه‌ها، که بیشتر به فکر کسب درآمد هستند و محتوا و مطالب روزنامه چندان برای‌شان اهمیت ندارد، با شیوه‌های مختلف اقدام به کسب درآمد می‎کنند.

مشخصاً در میان این رسانه‌ها می‌توان یکی از آنها را مورد اشاره قرار داد که به اصطلاح، خودش را حامی دولت می‎داند و وقتی منافع خویش را در خطر ببیند، گاهی از مطالب انتقادی دیگر رسانه‌ها علیه نمایندگان دولت نیز استفاده می‎کند. شیوه نگارش این جریده هم طوری است که با کمی دقت می‎توان به این نتیجه رسید که پشت سر بسیاری از مطالب و انتقادها کسب مطامع دنیوی نهفته است که نمونه و موارد متعدد در این ارتباط وجود دارد.

جریده‌ای برای ترساندن مسئولان و رانت‌خواری!

گردانندگان این رسانه اگر با زبان خوش از مدیر و یا مسئولی برای دریافت آگهی و رپرتاژ و اعتبار به نتیجه نرسند، ابتدا موج شدید تخریب را صرفنظر از وارد بودن انتقاد و یا غیر آن، متوجه مسئول مربوطه می‌کنند و پس از آن، پیگیری‌های بعدی برای برخورداری از درآمد شروع می‌شود.

پس از دریافت رپرتاژ و آگهی از آن مدیر، اوضاع آن اداره را چنان گل و بلبل به تصویر می‌کشند که انگار نه انگار این همان جریده بود که چند روز قبل چنان برخوردی را با مدیر مربوطه کرده بود!!.

رپرتاژ، طهارت‌بخش همه بدی‌ها!

به عنوان نمونه در تیتر اصلی جریده خود، چنان دست به انتقاد می‎زنند که انگار مدیر دستگاه مورد انتقاد، در استان هیچ کاری نکرده و علاف بوده و هیچ اقدامی در راستای فعالیت خویش انجام نداده است.

اما درست چند روز بعد، همه عملکرد مدیر از نظر آن رسانه مطلوب می‎شود و اوضاع گل و بلبلی بر مجموعه حاکم می‎شود و تیتر یک این رسانه به مطلب درشت درباره عملکرد درخشان آن مجموعه اختصاص می‎یابد.

البته این هم شیوه‌ای است که در مازندران ظاهراً جواب داده، از نظر گردانندگان این رسانه مدیری خوب است که رپرتاژ آگهی کلان به مجموعه رسانه‌ای بدهد و مدیری عملکرد ضعیف دارد که برای این رسانه هزینه چندانی نکند.

درآمد شرافتمندانه با تعریف حرفه‌ای، مجاز است

این نوشتار منکر لزوم اقتصاد رسانه‌ای، آنهم در این وانفسای عدم حمایت دولت از رسانه‌ها نیست، اما انتظار منطقی و حرفه‌ای این است که در کنار فعالیت رسانه‌ای و کسب درآمد، طرح توسعه استان و حمایت از مجریان خدوم و صادق نیز مدنظر رسانه‌ها باشد، نه آن‌که ملاک سنجش میزان توجه اقتصادی و رپرتاژی مدیران به رسانه‌ها، بویژه این جریده مقتصد، باشد.

از اینکه رسانه‌داری هزینه دارد، بحثی نیست، دولت هم در این سال‌ها حمایت آنچنانی از رسانه‌ها نمی‌کند، نمونه آن قطع بیمه‌ی بسیاری از همکاران و احتمالاً برخی از رسانه‌ها، در دریافت یارانه کاغذ هم با مشکلاتی مواجه هستند، ولی حفظ اخلاق حرفه‌ای نیز در رسانه بسیار حائز اهمیت است.

سخن ناتمام و گفتنی‌ها برای آینده نزدیک

 امید می‌رود مسئولان رسانه‌ها به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند؛ ادامه این روند زمینه بدنام کردن جریان رسانه‌ای در مازندران عزیز را، که دارای خبرنگاران و رسانه‌های زحمتکش و دلسوز و فداکار است، فراهم می‌آورد.
در این موضوغ، گفتنی‌های فراوانی وجود دارد که انشاءالله در موسم مربوطه در اواسط مرداداماه به آنها پرداخته خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار