متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد
خانم 50 ساله قائم‌شهری با شکایت توده شکمی همراه با درد به درمانگاه بیمارستان آیت‌الله روحانی(ره) بابل مراجعه کرد که در بررسی‌های انجام شده قبل از عمل تشخیص به فیبروم رحمی داده شد.
کد خبر: ۲۸۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶ 22 August 2016
به گزارش تابناک مازندران، متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل از خروج یک توده هشت کیلوگرمی از شکم خانم 50 ساله قائم‌شهری در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل خبر داد.
 
صدیقه اسماعیل‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان بابل اظهار کرد: بیمار خانم 50 ساله قائم‌شهری با شکایت توده شکمی همراه با درد به درمانگاه بیمارستان آیت‌الله روحانی(ره) بابل مراجعه کرد که در بررسی‌های انجام شده قبل از عمل تشخیص به فیبروم رحمی داده شد.
 
وی افزود: این بیمار توسط تیم پزشکی این مرکز جراحی شد و توده رحمی به ابعاد 30 در 30 سانتی‌متر و به وزن بیش از هشت کیلوگرم از شکم خارج شد که با توجه به چسبندگی به مثانه و کف لگن نیاز به جراحی وسیعی داشته است.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: فیبروم یالیومیوم رحمی شایع‌ترین توده خوش خیمی است که از سلول‌های عضلانی صاف رحم تشکیل شده و بیش از 50 درصد خانم‌ها انواع مختلفی از لیومیوم رحمی دارند که معمولاً سابقه خانوادگی دارد.
 
وی با اشاره به اینکه سن شایع این توده خوش خیم رحمی بعد از 40 سالگی است، یادآور شد: رشد این توده وابسته به حضور هورمون استروژن، هورمون اصلی زنانه است که از تخمدان ترشح می‌شود و با حضور مداوم این استروژن در بدن، خطر ایجاد این توده خوش خیم بیشتر می‌شود.
 
اسماعیل‌زاده با بیان اینکه بارداری و شیردهی سبب کاهش عملکرد تخمدان و در نتیجه کاهش تولید و تحریک این هورمون شده و خطر ایجاد لیومیوم رحمی را کاهش می‌دهد، ادامه داد: در خانم‌هایی که سه بار بارداری داشته‌اند خطر ایجاد لیومیوم رحمی 3/1 کمتر از خانمی است که بارداری را تجربه نکرده است.
 
وی با اشاره به اینکه چاقی و افزایش چربی بدن با تولید بیشتر هورمون استروژن همراه بوده و سبب افزایش خطر لیومیوم رحمی می‌شود، افزود: سه نوع فیبروم رحمی وجود دارد که هر کدام در لایه‌های مختلف رحمی قرار گرفته‌اند، نشانه‌ها و نحوه درمان فیبروم به نوع، محل و اندازه فیبروم بستگی دارد و معمولاً فیبروم‌ها علامت خاصی ندارند و به‌طور تصادفی حین یک معاینه یا سونوگرافی لگن تشخیص داده می‌شوند.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: اگر بیمار هیچ علامتی نداشته باشد نیاز به درمان خاصی ندارد و فقط کنترل دوره‌ای به‌صورت معاینه لگن و در صورت نیاز سونوگرافی لگن برای بررسی اندازه فیبروم کفایت کرده و جای نگرانی برای بیمار وجود ندارد.
 
وی اظهار کرد: در مواردی که فیبروم در لایه خارجی رحم وجود داشته و با بزرگ شدن سبب فشار و درد لگن شود و یا مواردی که فیبروم در داخل حفره رحم وجود داشته باشد و سبب خونریزی غیرطبیعی رحم یا همراه با مشکلاتی در باروری شده باشد، نیاز به اقدام درمانی دارویی یا جراحی است.
 
اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه نکته قابل توجه، همراهی لیومیوم رحمی با بارداری است، تصریح کرد: بسیاری از خانم‌ها بدون اینکه اطلاعی از فیبروم رحمی داشته باشند باردار شده و در سونوگرافی حین بارداری متوجه میوم رحمی می‌شوند که در بیشتر مواقع لیومیوم در لایه خارجی رحم به ویژه در دیواره خلفی رحم بوده و خطری برای مادر و جنین نداشته و زایمان چه طبیعی و چه سزارین به‌راحتی انجام می‌شود.
 
این متخصص خاطر نشان کرد: در مواقعی که میوم در لایه داخلی‌تر رحم یا در کنار جفت باشد احتمال خطر از جمله سقط، زایمان زودرس، خونریزی پس از زایمان و عوارضی مثل عفونت پس از زایمان زیادتر می‌شود که در این شرایط کنترل دقیق و مشورت با پزشک معالج در طول بارداری، عدم نگرانی و دست‌پاچگی بی‌مورد توسط بیمار و همراهان در حین زایمان، به پزشک معالج اجازه می‌دهد تا بهترین تصمیم و روش درمانی را برای زایمان کودک سالم و مادری بدون عارضه و سالم داشته باشد.
 
اسماعیل‌زاده گفت: توصیه می‌شود خانم‌ها در صورت عدم علائم خاص دست‌کم سالی یک بار تحت معاینه و بررسی زنان قرار گرفته و در صورت وجود هر نوع علائمی مبنی بر احساس توده، سنگینی، درد شکمی و یا مشکلات زنانگی با مراجعه زودتر به متخصص در مراحل اولیه و به‌صورت زودرس، این بیماری‌ها تشخیص و درمان مناسب انجام شود.
برچسب ها: توده 8 کیلوگرمی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار