کسری بودجه در آموزش و پرورش
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، گفت: دبیرخانه همیار مشاوره برای سال تحصیلی 95-96 در مازندران مستقر می‌شود.
کد خبر: ۲۸۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲ 23 August 2016
 به گزارش تابناک مازندران، مسعود شکوهی امشب در حاشیه دومین همایش ملی دانش‌آموزی ویژه دختران همیار مشاور که در اردوگاه شهدای دانش‌آموزی بادله برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امسال دو همایش ویژه دختران و پسران همیار مشاوره به میزبانی مازندران برگزار می‌شود که امروز اختتامیه همایش دخترانه را در شهرستان ساری داشتیم.
 
وی افزود: از فردا همایش همیار مشاوره ویژه پسران دانش‌آموز سطح کشور در مرکز مازندران برگزار می‌شود.
 
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در بحث همیار مشاوره از ظرفیت‌های دانش‌آموزی در قالب تشکل در وزارت آموزش و پرورش پیگیری می‌شود، اضافه کرد: همیار مشاوران در مدارس توسط مشاوران انتخاب و با آموزش‌هایی که داده می‌شود فعالیت‌هایی را برای ساماندهی مشاوره‌ای تعریف می‌شود.
 
این مسؤول با بیان اینکه تاثیرپذیری دانش‌آموزان در سنین متوسطه اول و دوم از همسن‌وسالان بیشتر از بزرگسالان است، گفت: با اجرای طرح همیار مشاوره برای پذیرش دانش‌آموزان و الگو پذیری آنان در این سن از همسالان خود تاثیرات خوب و بازخوردهای مطلوبی را در سال‌های اخیر شاهد بودیم.
 
* استقرار دبیرخانه تشکل همیار مشاوره
 

شکوهی با اعلام اینکه امسال با تلاشی که در مازندران در دو سال اخیر انجام شد دبیرخانه این تشکل دانش‌آموزی همیار مشاوره‌ای در سال 95-96 در این استان مستقر می‌شود، ادامه داد: لازم است طرح تشکیل دانش‌آموزی همیار مشاوره‌ای به‌طور مطلوبی در مدارس کشور ساماندهی شود.
 
وی تولید محتوای مربیان، تأمین و تقویت نیروی انسانی در بخش مشاوره‌ای را از برنامه‌های جدی اداره‌کل امور تربیتی و مشاوره‌ای وزارت آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: در حوزه مشاوره‌ بحث هدایت تحصیلی به‌طور جدی پیگیری می‌شود.
 
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای نخستین‌بار طرح هدایت تحصیلی برای سال تحصیلی جدید از پایه نهم در مقطع متوسطه انجام شد، افزود: با توجه به نوپا بودن طرح مشاوره هدایت تحصیلی با چالش‌هایی مواجه بودیم که با همت همکاران در استان‌ها و بخش‌های مختلف ستادی به سرانجام رسید.
 
* صدور برگه هدایت تحصیلی 85 درصد دانش‌آموزان
 
این مسؤول خاطرنشان کرد: امسال برگه هدایت تحصیلی 85 درصد از دانش‌آموزان در انتخاب رشته تحصیلی صادر و به آنان تحویل داده شد.
 
شکوهی افزود: بخش دیگر دانش‌آموزان قبولی شهریور هستند که باید تا پایان شهریور کار هدایت تحصیلی آنان انجام شود.
 
وی اظهار کرد: فردا برنامه‌ریزی برای اجرای کار سال آینده و آسیب‌شناسی طرح هدایت تحصیلی در مازندران انجام می‌شود.
 
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما منصوب به تفکر سیاسی هستیم و از موضع خود دفاع می‌کنیم، افزود: این شائبه ایجاد نشود که ما در آموزش و پرورش به کار سیاسی می‌پردازیم.
 
این مسؤول درباره استیضاح وزیر، گفت: استیضاح حق هر نماینده است و در حوزه سیاسی ما فرصت بررسی عملکرد و توضیح خواستن از وزیر در مجلس است.
 
شکوهی با اشاره به اینکه برای بررسی و حل مشکلات آموزش و پرورش برخی مسیری را انتخاب می‌کنند که نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه به مشکلات می‌افزاید، اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش در این حوزه تخصصی صاحب‌نظر هستند ایشان از معلمی شروع کرد و تمام سطوح آموزش و پرورش را گذراند.
 
وی با اعلام اینکه آموزش و پرورش در مجموعه خود با مشکلاتی مواجه است و این باید در سطح حاکمیتی بررسی شود، بیان کرد: باید با توان و تعامل به‌عنوان مدیران آموزش و پرورش این مسئله را موضوع اول بدانیم و رهبری هم مسئله آموزش و پرورش را دغدغه اول حوزه فرهنگی دانستند.
 
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ارتباط مستقیم 40 میلیون نفر با آموزش و پرورش را از موارد مورد توجه دولت دانست و تصریح کرد: بنا به دلایل متفاوتی که واقعیت امروز جامعه است و امری اجتناب ‌ناپذیر است به لحاظ اقتصادی آموزش و پرورش به جایگاه اصلی خود نرسید.
 
این مسؤول افزایش بودجه 80 درصدی امسال به آموزش و پرورش را توجه دولت به این حوزه دانست و افزود: با این افزایش بودجه هم مشکلات آموزش و پرورش حل نمی‌شود.
 
* کسری بودجه در آموزش و پرورش
 
شکوهی خاطرنشان کرد: بودجه کنونی آموزش و پرورش حدود 31 هزار میلیارد تومان است که امسال در بودجه پیش‌بینی شد و با وجود افزایش بودجه با کسری هم مواجه هستیم.
 
وی ادامه داد: نزدیک به 98 درصد این مبلغ به پرداخت‌های حقوق فرهنگیان اختصاص می‌یابد.
 
* گفتمان آموزش و پرورش و فلسفه صدرایی
 
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفتمان آموزش و پرورش بر چه اساسی است، گفت: فارغ از خط و مشی سیاسی یکی از دوستانی که در این سند تحول زحمت زیادی کشیدند وقتی سوال شد فسلفه این سند تحول بنیادین چیست پاسخ داد بر اساس فلسفه صدرایی انجام شد و از همین محتوا استفاده شد.
 
این مسؤول اظهار کرد: رویکردی که در حوزه فرهنگی پیشه گرفتیم رویکردی است که نمی‌توان اسمش را آورد البته ما همین مسیر را بر اساس اعتدال ادامه می‌دهیم.
 
 شکوهی با اشاره به اینکه روش ما در آموزش و پرورش توجیهی و اقناعی دانش‌آموزان و آگاهی بخشی آنان است، افزود: باید دانش‌آموزان را به حداقل آگاهی بخشی و انتخاب آزادانه در مرحله‌ای از زندگی برسانیم و این کار نیازمند همکاری دستگاه‌های متولی با آموزش و پرورش را می‌طلبد.
 
وی با بیان اینکه بحث آموزش و پرورش مسئله ملی و متعلق به کلیت نظام است و ما مجری سیاست‌هایی که هستیم که تدوین می‌شود، اضافه کرد: نقش تاثیرگذار متولیان را نادیده نمی‌گیریم و در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش این تاثیرگذاری‌ها در انسجام بخشی موثر است.
 
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در اجرای طرح هدایت تحصیلی پایه کار براساس مدل رشدی یک پارچه سیستم است، گفت: مسئله‌ای که در  اجرای طرح هدایت تحصیلی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد شد دلایل مختلفی داشته که فقط خانواده را مقصر نمی‌دانیم در حالی که جامعه هم به این موضوع دامن زد.
 
این مسؤول متقاضیان رشته علوم تجربی را بیش از 60 درصد دانش آموزان دانست و افزود: تب رشته تجربی که در سطح مدارس ایجاد شد آسیب‌های زیادی را در جامعه ایجاد می‌کند.
 
شکوهی با بیان اینکه امسال 860 هزار نفر داوطلب در کنکور شرکت کردند که از این تعداد 520 هزار نفر در گروه علوم تجربی شرکت کردند که حدود 7 هزار نفر در رشته‌های پزشکی پذیرفته می‌شوند، تصریح کرد: 99 درصد داوطلبان رشته علوم تجربی امکان رشته پزشکی برایشان فراهم نمی‌شود و این سبب هدر رفت سرمایه کشور می‌شود.
 
*رعایت شاخص‌های هدایت تحصیلی
 
وی افزود: برای این تعداد دانش‌آموزی که متقاضی ادامه تحصیل در رشته تجربی هستند فضای آموزشی و معلم برای تربیت نداریم.
 
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 48 درصد دانش‌آموزان باید به سمت رشته فنی و حرفه‌ای و 52 درصد به رشته نظری هدایت شوند، افزود: در حال حاضر با این شاخص فاصله داریم در فنی حرفه‌ای 36 درصد هستیم که این موارد واقعیت تلخ حوزه ما است.
 
این مسؤول با اعلام اینکه در هدایت تحصیلی کاری علمی انجام شد و برنامه‌ریزی، حوزه علمی و دانشگاهی هم در اجرای آن  موثر بودند، اضافه کرد: یکی از آزادانه‌ترین هدایت تحصیلی همین هدایت تحصیلی بود که دانش‌آموزان قدرت انتخاب را در 12 رشته تحصیلی دوره متوسطه دوم داشتند.
 
شکوهی با بیان اینکه در اجرای طرح هدایت تحصیلی دو نمره کتبی و نهایی براساس نظر معلم که به ارزشیابی توصیفی نظر دارد لحاظ می‌شود، اظهار کرد: برخی از دانش‌آموزان در برخی از پایه‌های درسی ضعیف هستند و در هدایت تحصیلی نمره عملکرد دانش‌آموز قابل اتکا نیست.
 
وی میانگین نمره دانش‌آموزان در پایه نهم را 18 دانست و افزود: در هدایت تحصیلی جدید 35 درصد نمره موثر است و بقیه مربوط به موارد مشاوره‌ای است.
 
* اجرای فرآیند هدایت تحصیلی از مدارس تا دبیرستان
 
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدایت تحصیلی قرار است به‌صورت فرآیندی در آموزش و پرورش انجام شود، گفت: مقرر شد هدایت تحصیلی از ابتدایی تا پایان متوسطه صورت گیرد رشته‌ها براساس رتبه‌ای که دانش‌آموز در منطقه کسب می‌کند لحاظ شود.
 
این مسؤول شعار آموزش و پرورش را در هدایت تحصیلی انتخاب آزادانه و آگاهانه دانست و افزود: براساس استعداد، رغبت، توانایی، آزمون‌های مشاوره‌ای سنجش انجام می‌شوند و فرم هدایت تحصیلی بر این اساس صورت می‌گیرد.
 
شکوهی تعداد مدارس 10 نفره در کشور را حدود 5 هزار مدرسه دانست و ادامه داد: تلاش ما اجرای عدالت آموزشی است.
 
* به‌کارگیری 10 هزار نیرو در سال تحصیلی جدید
 
وی در خصوص استخدام و جذب نیرو به بدنه آموزش و پرورش، اظهار کرد: سهمیه دانشگاه فرهنگیان در کنکور 10 هزار نفر مجوز داده شد و 10 هزارنفر هم با توجه به عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش امسال به‌کارگیری می‌شوند.
 
شکوهی با اشاره به اینکه تعداد نیروهای زن در حوزه مشاوره بیشتر از مردان است، ادامه داد: در حوزه مشاوره‌ای در مدارس پسرانه کمبود نیروی متخصص داریم.
 
وی با بیان اینکه استخدام‌ها در آموزش و پرورش به استان‌ها تفویض اختیار شد، تصریح کرد: براساس نیاز استانی جذب نیرو انجام می‌شود.
 
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: در حال حاضر 64 هزار همیار مشاور، 58 هزار نفر مربی پرورشی و 21 هزار نفر مشاور رسمی و حق‌التدریس در سطح کشور داریم.
 
* کمبود 100 هزار مربی پرورشی و 30 هزار مشاوره
 
این مسؤول با بیان اینکه در حال حاضر به‌دلیل توزیع نامتوازن نیرو در آموزش و پرورش با مازاد نیرو و در بخشی با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: ضوابط و مقرراتی را برای صدور مجوز استخدام داریم و دولت استفاده از بخش خصوصی را در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش انجام داد و نزدیک به 100 هزار مربی پرورشی کمبود داریم و 30 هزار مشاور هم نیاز داریم.
 
شکوهی با اشاره به اینکه در سال 91 حدود 10 هزار مجوز برای مشاوره داشتیم، افزود: 3 هزار نفر رشته تحصیلی غیرمرتبط داشتند که شامل راننده و سرایدار می‌شدند در حالی که افرادی هم داریم که سواد خواندن و نوشتن ندارند و متصدی خدمات عمومی در آموزش و پرورش هستند.
 
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین باید به درستی اجرا شود برای اجرای آن نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی هستیم، گفت: سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش نزدیک به 15 سال روی آن کار شد و با کلی زحمت به تصویب رسید و ساعت‌ها صاحب‌نظران روی آن کار کردند برای نخستین‌بار آموزش و پرورش صاحب نقشه راه شد اما تاکنون به درستی اجرا نشد.
 
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، افزود: در دولت قبل در پایه ششم فضای فیزیکی و نیروی انسانی تعریف نشد که با سرنوشت یک انسان بازی شد که 12 سال آینده مشکلات آن معلوم می‌شود.
 
این مسؤول در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه 6 هزار مدرسه کشور طرح همیار مشاور را با 64 هزار دانش آموز در مدت دو سال است اجرا کرد، گفت: همیار مشاوره در قالب تشکل فعالیت می‌کند و 10 سال این تشکل فعالیتش مسکوت مانده بود و به لحاظ افزایش معضلات اجتماعی به تقویت مشاوران روی آوردیم.
 
فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار