واگذاری 55 میلیون و 730 هزار متر مربع جنگل(معادل 5573 هکتار) در منطقه آق مشهد در جنوب شهرستان ساری به اداره اوقاف در حالی صورت می‌گیرد که طبق استفتای به عمل آمده توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع از رهبر معظم انقلاب، جنگل‌ها و مراتع کشور غیرقابل وقف و واگذاری است.
کد خبر: ۲۸۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲ 25 August 2016
به گزارش تابناک مازندران، با گذشت کمتر از دو ماه از حکم دیوان عالی کشور مبنی بر واگذاری 5573 هکتار از جنگل‌های ساری به اداره اوقاف مازندران، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از اعتراض این سازمان به دستگاه قضایی خبر داد و گفت: چون به این حکم اعتراض داشتیم با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی شدیم.
 
چون به نظر ما این خلاف قانون و حتی شرع است. به موجب این ماده، رئیس قوه قضائیه می‌تواند آرای قطعی صادره از محاکم قضایی را که خلاف شرع تشخیص می‌دهد باطل و پرونده را برای رسیدگی مجدد به شعبه خاصی در دیوان عالی کشور ارسال کند.
 
 
خدا کرم جلالی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به خبرنگار «ایران» افزود: شما باید مالک عرصه‌ای باشید تا بتوانید آن را وقف کنید، مگر می‌شود جنگلی را که متعلق به ملت و دولت است یک نفر مدعی شود که مال من است و بعد آن را وقف کند. این امکانپذیر نیست و درخواست ما از رئیس قوه قضائیه این است که با همان حساسیتی که همیشه نسبت به منابع طبیعی داشتند در این مورد هم ورود کنند و نگذارند حقی از ملت ضایع شود.
 
 
واگذاری 55 میلیون و 730 هزار متر مربع جنگل(معادل 5573 هکتار) در منطقه آق مشهد در جنوب شهرستان ساری به اداره اوقاف در حالی صورت می‌گیرد که طبق استفتای به عمل آمده توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع از رهبر معظم انقلاب، جنگل‌ها و مراتع کشور غیرقابل وقف و واگذاری است. رهبر معظم انقلاب که پیش از این در اسفند سال 93 هرگونه واگذاری و تخریب عرصه‌های جنگلی را حتی برای اجرای طرح‌های گردشگری و حوزه‌های علمیه هم ممنوع اعلام کرده بود در این فتوا، خطاب به منابع طبیعی اعلام می‌کنند: «در جهت وقف، سابقه مالکیت خصوصی شرعی واقف شرط است و جنگل‌ها و مراتع طبیعی که از انفال و اموال عمومی محسوب می‌شود ملک خاص کسی نیست و قابل وقف نیست.»
 
با این حال دیوان عالی کشور اکنون رأی به واگذاری منطقه وسیعی از جنگل‌های مازندران به اوقاف داده است. ماجرای این واگذاری از آنجایی شروع شد که بعد از گذشت نزدیک به سه دهه اختلاف بین سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و اداره اوقاف بر سر جنگل آق مشهد و در حالی که دادگاه بدوی رأی به ملی بودن این جنگل‌ها داده بود اما در مراحل بعدی دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور به نفع اوقاف رأی داده و خواستار واگذاری 55 میلیون و 730 هزار متر جنگل به اوقاف شدند.
 
 
در همین حال اداره اوقاف نیز در یک ماه گذشته در صدد اجرای حکم دیوان عالی کشور برآمد و چون منابع طبیعی و مجری طرح جنگلداری آق مشهد حاضر به خروج از جنگل نشدند، این بار حسین علی خادمی، تولیت امامزاده آق مشهد ادعا علیه ستار بابایی، مدیرکل منابع طبیعی شرق مازندران به شعبه 3 دادسرای عمومی و انقلاب ساری شکایت کرده و بازپرس شعبه نیز با یادآوری «قرار جلب» خواستار حضور این مدیر در دادسرا شد.
 
 
بازپس‌گیری 700 هزار هکتار جنگل و مرتع از اوقاف
در همین حال خداکرم جلالی به «ایران» گفت: صرفنظر از مورد اخیر که امیدواریم حل شود و اوقاف هم حتماً همکاری می‌کند، اما پیش از این تفاهمنامه‌ای بین ما و سازمان اوقاف منعقد شده بود تا وضعیت اراضی مورد اختلافی اوقاف و منابع طبیعی را در سراسر کشور مشخص کنیم. در همین راستا در چهار سال گذشته از مجموع 2 میلیون هکتار اراضی جنگلی و مرتعی کشور که اوقاف مدعی وقف بودن آنها بود در کمیته‌ای مشترک در مورد بیش از یک میلیون هکتار آن بررسی‌های لازم صورت گرفت و نهایتاً حدود 700 هزار هکتار جنگل و مرتع که سابقه احیا در آنها موجود نبود به جرگه منابع ملی و طبیعی کشور بازگشت اما درمورد این 5600 هکتار هم قطعاً اوقاف آماده همکاری است و امیدواریم قوه قضائیه با حساسیت این موضوع را بررسی کند.
 
 
جلالی در پاسخ به اینکه اگر این جنگل‌ها به منابع طبیعی بازگردانده نشود، گفت: این جنگل 5600 هکتاری هم اکنون در اختیار دولت و منابع طبیعی استان است و اگر قرار هم به احتمال یک در یک میلیون رأی نهایی به نفع اوقاف صادر شود باز هم اجازه تغییر کاربری جنگل و تخریب آن را نخواهیم داد.
 
 
خشکسالی مالی شدید‌تر از خشکسالی آبی
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع همچنین با اشاره به موفقیت صددرصدی این سازمان در مقابله با بیابانزایی در پیرامون دریاچه ارومیه گفت: به دلیل خشک شدن دریاچه حدود 300 هزار هکتار از اراضی اطراف دریاچه بیابان شده بود که در دو سال گذشته موفق شدیم تمامی تعهدات مان را با اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام دهیم اما در سطح ملی در سه سال گذشته فقط 56 هزار هکتار بیابان زدایی داشتیم که رقم خیلی کمی است و نشان می‌دهد خیلی از برنامه عقب هستیم.
 
 
جلالی در پاسخ به «ایران» علت این امر را کمبود اعتبارات عنوان کرد و گفت: ما سال گذشته فقط 35 درصد از اعتباراتمان تخصیص یافت و این یعنی اینکه ما علاوه بر خشکسالی آبی دچار خشکالی مالی هم در این سه سال بودیم و این امر نیز تقریباً در تمامی دستگاه‌ها بوده ولی باز هم با سختی و مشقت شبانه روزی پرسنل سازمان در حال حفاظت از منابع طبیعی کشورمان هستیم.
 
 
این مقام مسئول همچنین با اشاره به اظهارات اخیر معصومه ابتکار درباره توقف بهره‌برداری از جنگل توسط آستان قدس رضوی گفت: اطلاعی ندارم، هنوز آستان قدس چیزی به ما اعلام نکرده و اگر از بهره‌برداری جنگل انصراف بدهند ما قطعاً برایشان برنامه‌ریزی می‌کنیم.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار