خانه ملت به مناسبت هفته دولت گزارش می‌دهد؛
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبارات لازم برای آغاز و یا اتمام پروژه های نیمه کاره از سوی مجلس پیش بینی می شود که تا کنون رویکرد مناسبی در این خصوص داشته است اما متأسفانه دولت تا کنون رویکرد نتوانسته به وعده هایی که درباره اتمام پروژه های عمرانی داده عمل کند.
کد خبر: ۲۸۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹ 27 August 2016
به گزارش تابناک مازندران، نمایندگان مجلس به مناسبت هفته دولت به ارزیابی خود از عملکرد کابینه روحانی در سه ساله عمر آن پرداختند و نظرات مثبت و منفی خود را از چالش‌ها و توفیقات دولت بیان کردند.در حالی هفته دولت را سپری می‌کنیم که حدود سه سال از عمر دولت یازدهم می‌گذرد و زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد این دولت در حوزه‌های مختلف سیاست داخلی و خارجی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
 ارزیابی نمایندگان مجلس ازعملکرد دولت

کابینه حسن روحانی طی سه سال و اندی گذشته با فرازونشیب های فراوانی روبرو بوده است. دستگاه دیپلماسی کشورمان در دولت فعلی توانست مذاکرات چندین ساله ایران با کشورهای 1+5 را به سرانجام رسانده و برجام را به نام دولت یازدهم به ثبت برساند که از قبال آن دری به سوی ارتباطات و تعاملات جدید بین المللی گشوده شد و به دنبال آن موجی از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در کشورمان ابراز آمادگی کردند. البته این موفقیت در حالی شکل گرفت که علیرغم امید به لغو تحریم‌ها هنوز گشایشی در این باب نداشته ایم.

روحانی رئیس جمهور

از سوی دیگر برخی معتقدند علیرغم اینکه دولت توانسته است در ابتدای کار خود رکود را که رشد جدی داشت به ثبات برساند، در ادامه کار خود نتوانست آن را با کاهش روبرو کرده و وضع معیشت مردم را بهبود بخشد.

در حوزه های دیگر نیز چالش‌ها و توفیقات زیادی برای دولت یازدهم رقم خورده که نمایندگان مجلس در گفتگوهای جداگانه ای با خانه ملت به برخی موارد آن در حوزه های کاری خود در کمیسیون های تخصصی مجلس اشاره کرده اند. متن گفتگوها به شرح زیر است:

بروجردی: بسته شدن پرونده PMD نقطه مثبت توافق هسته ای است/ سایه سنگین رکود بر اقتصاد کشور احساس می‌شود

علاءالدین بروجردی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به هفته دولت، اظهار داشت: ما در سال آخر عمر دولت آقای دکتر روحانی هستیم و برای ارزیابی عملکرد دولت در این سه سال باید فضا و شرایطی که دولت در آن قرار دارد را نیز در نظر بگیریم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر دولتی مجموعه مشکلاتی سر راه خود دارد، ادامه داد: بر اساس مشکلاتی که دولت ها با آن مواجه هستند، نحوه مدیریت کشور و منافع ملی را در نظر می گیرند، دولت روحانی در شرایطی مسئولیت را بر عهده گرفت و کار خود را آغاز کرد  که منطقه ما هم به لحاظ پیرامونی با بحران های جدی مانند عراق و سوریه مواجه بود و هم به لحاظ اقتصادی دولت با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شد که طبیعتا بر مدیریت کشور تاثیرگذار بود.

وی گفت: مجموعه تحریم های ظالمانه ای که توسط آمریکا از طریق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل به ملت ما تحمیل شده بود، مشکلات را افزایش داد، بنابراین ارزیابی عملکرد دولت باید با در نظر گرفتن چنین فضایی صورت بگیرد تا به انصاف نزدیک تر باشد.

علاء الدین بروجردی

این نماینده در ادامه به ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت پرداخت و اظهار داشت: دولت محوریت کار اقتصادی خود را خوشبینانه بر حل مسئله هسته ای قرار داده بود، مردم به تبع دولت، توقعات خود را در همین چارچوب تنظیم کرده بودند که به دلیل بدعهدی‌های متعدد آمریکای عملی نشد بنابراین کارنامه اقتصادی دولت با فاصله قابل توجهی از موفقیت ارزیابی می شود.

بروجردی تاکید کرد: سیاست دولت برای مهار تورم گرچه موفق آمیز بود و توانست تورم را کنترل کند ولی سایه سنگین رکود عملا در اقتصاد حاکم شد و بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی دچار مشکلات متعدد شدند البته رهنمود مقام معظم رهبری و دستور ایشان در ارتباط با اقتصاد مقاومتی منطقی ترین راه کاری بود که به دولت کمک شد و دولت هم استقبال کرد و ستاد ویژه ای را با ریاست معاونت اول ریاست جمهوری، تشکیل داد.

وی ادامه داد: بنابراین جای امیدواری است که عمل به دستور 24 گانه مقام معظم رهبری در اقتصاد مقامتی خروجی مناسبی در ارتباط با حل مشکلات اقتصادی مردم باشد. در این زمینه سه استان آذربایجان غربی، کرمان و لرستان به عنوان استان نمونه و پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شد و در این استان های اقداماتی انجام می شود که امیدواریم تلاش ها موفقیت آمیز باشد و به کلیه استان های کشور تعمیم پیدا کند و با راهبرد اقتصاد مقاومتی بتوانیم شاهد تحول در عرصه بسیار مهم ملی باشیم.

بروجردی در ادامه مسئله هسته ای را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: قضاوتمان در ارتباط با مسئله هسته ای باید منصفانه باشد، چرا که برجام هم نقاط مثبت دارد هم منفی، نکات مثبت این توافق بسته شدن پرونده PMD است که دشمنان با اتهام ناروا فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران را نظامی جلوه داده بودند، همچنین لغو قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را می تواند به عنوان نقطه مثبت برجام در نظر گرفت.

 وی ادامه داد: با این حال رفع تحریم ها به چالش جدی برجام به دلیل بدعهدی آمریکایی ها تبدیل شده است البته در برخی بخش های تحریم ها برداشته شده به طور مثال تولید نفت ایران به شرایط قبل از تحریم برگشته است که بخشی از حقوق ملت ترمیم شده است اما  راه درازی در پیش داریم تا بتوانیم قضاوت مثبتی در این عرصه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما آمادگی مجموعه بخش های تخصیصی در ارتباط با تصمیم مهمی که در مصوبه مجلس و رهنمودهای 9 گانه مقام معظم رهبری تاکید شده، وجود دارد و  اگر آمریکایی به نقض تعهدات خود ادامه دهند آمادگی کامل برای حرکت جهشی در عرصه فعالیت صلح آمیز هسته ای را داریم.

تاجگردون: حل ایرادات لایحه برنامه ششم توسعه کشور در سایه تعامل مجلس و دولت

غلامرضا تاجگردون در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به مناسبت هفته دولت ارزیابی از عملکرد دولت یازدهم داشت که در این خصوص گفت: متأسفانه همچنان شاهد رکود در عرصه اقتصاد هستیم که از دولت می خواهیم راهکار اساسی برای رفع این مشکل صورت دهد.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر ضرورت جدیت دولت در اجرای قوانین بودجه بیان داشت: اگر دولت در اصلاح بودجه خوب عمل کند می تواند به اقتصاد رونق داده و دست آوردها خوبی داشته باشد.

تاجگردون خبرگزاری خانه ملت

وی همچنین در ادامه به ارزیابی اقدامات دولت در قبال برنامه ششم توسعه کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: دولت توانست در موعد مقرر لایحه برنامه ششم توسعه کشور را به مجلس ارائه کند اما در این خصوص دغدغه هایی برای نمایندگان وجود دارد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور مجلس در پایان اظهار کرد: تعامل میان دولت و مجلس تا کنون خوب ارزیابی می شود لذا اگر این تعامل درخصوص ایرادات لایحه برنامه ششم توسعه کشور به صورت هماهنگ صورت گیرد، مشکلات آن قابل حل بوده و شاهد تغییر و توسعه طی 5 سال آتی کشور خواهیم بود.

پژمان‌فر: با وجود اینکه مسائل مختلف فرهنگی سامان یافت اما فرهنگ اولویت دولت نیست

نصرالله پژمان‌فر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به هفته دولت، در خصوص عملکرد دولت در حوزه فرهنگی گفت: فعالیت های فرهنگی که دولت در این سه سال داشته نمی توان جمع بندی کلی ارائه کرد و بگویم عملکرد خوب بوده یا بد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: اما هم نقاط قوت در این کارنامه وجود دارد و هم نقاط منفی. در خصوص نقاط قوت و مثبت دولت در حوزه فرهنگی باید گفت که توانست به مسائل فرهنگی نظم بدهد و مسائل را در چارچوب خاص پیش ببرد.

نصرالله پژمان فر

وی گفت: با وجود اینکه موضوعات حوزه فرهنگی سامان مناسبی پیدا کرد اما اگر بخواهم به صورت جمع بندی کلی در حوزه فرهنگی اظهار نظر کنم باید بگویم که این دولت مانند دولت های گذشته مسائل فرهنگی را در اولویت کاری خود قرار نداد.

این نماینده تاکید کرد: لایحه بودجه سنواتی نشان می دهد که هر دولتی به چه مسائلی توجه دارد، البته از نگاه برخی بودجه تنها جداول هزینه و درآمد است اما به اعتقاد من این لایحه نگاه دولت را به موضوعات مختلف نشان می دهد.

پژمان‌فر ادامه داد: متاسفانه دولت در سه مرحله اعتبار حوزه فرهنگی از جمله اعتبار، تخصیص و نقدینگی را کاهش داده است و عملا در شهرستان ها و بخش های دولتی بودجه ای برای بخش فرهنگ وجود ندارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت نگاه منفی به فرهنگ دارد و این موضوع را اولویت خود نمی داند، گفت: در این باره با نوبخت صحبت کردم و گفتم دولت عملا اعتبار فرهنگ را صفر کرده است چرا که ردیف های مربوط به این حوزه را حذف کرده از نگاه بنده اگر ردیف بودجه انجمن های مردم نهاد فرهنگی از بودجه حذف می شود به این معناست که دولت حرکت های مردمی در این بخش را قبول ندارد.

زاهدی: دولت کارنامه درخشانی در حوزه آموزش ندارد/ عملکرد مثبت دولت در حوزه بهداشت

محمدمهدی زاهدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه دولت برخی موفقیت‌ها، کاستی‌ها و چالش‌ها در دوره فعالیت خود داشته است، گفت: در حوزه آموزش عالی، فضای سیاسی بر فضای علمی غالب شده و همین باعث شده رشد کشور متناسب با مطالبات مقام معظم رهبری نباشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مباحث آموزش و پرورش هم انتظار داشتیم سند تحول بنیادین پیاده شود چرا که قرار بود ظرف یک سال بندهای سند تحول عملیاتی شود که فقط یک مورد آن عملیاتی شد.

محمد مهدی زاهدی

وی در ادامه با بیان اینکه به طور کلی دولت کارنامه درخشانی در حوزه آموزش ندارد، عنوان کرد: این در حالی است که مجلس تمام توان خود را برای کمک به دولت گذاشت و در بحث بودجه در وزارتخانه های علوم، آموزش و پرورش و بهداشت سنگ تمام گذاشت اما دولت آن تعامل مورد انتظار را نداشته است.

زاهدی اضافه کرد: از سوی دیگر عملکرد دولت در حوزه بهداشت خوب بوده اما برای بهبود وضعیت این حوزه، هزینه ای به نظام داده که زیاد بود به طوری که چاهی درست کرده که هرچه پول به آن می دهیم پر نمی شود و نمونه آن بدهی عظیم به بیمه های کشور به خاطر تعرفه های چندبرابری وزارت بهداشت است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه مصوبه مجلس در حوزه توافق هسته ای، خطوط قرمز مد نظر رهبری را تعیین کرده بود، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دولت توانست به توافق هسته ای دست پیدا کند اما نتوانست آنچه بعد از توافق مورد انتظار بود فراهم کند برای مثال انتظار داشتیم سیستم بانکی فعال شود و پول های ما که در بانک های خارجی بلوکه شده باز گردانده شود که هنوز این مطالبه مهم صورت نگرفته و بسیاری از تحریم ها برچیده نشده است.

پورابراهیمی: دولت برنامه ششم را بر اساس واقعیت‌ها آماده نکرده است/ تقدیر از دولت برای اقدامات سازنده در حوزه بهداست و درمان

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عملکرد دولت یازدهم را در هفته دولت مورد ارزیابی قرار داد و گفت: دولت یازدهم هم مانند همه دولت های گذشته در کارنامه کاری خود نقاط مثبت و منفی متعددی دارد با این حال تلاش کرده در راستای ماموریت های خود، انجام وظیفه کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی دولت هم اقدام مثبت دارد و هم اقدام منفی توضیح داد: از جمله نقاط قوت دولت مدیریت تورم است، البته خیلی ها بر این باور هستند که مدیریت تورم تحت تاثیر عواملی چون برجام و اقداماتی از گذشته است با این حال تاثیر آن در دولت یازدهم نمود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: دولت همچنین در سیاست انضباطی مالی و پولی موفق عمل کرده است و به خوبی توانسته است در حوزه بازار پول و سرمایه کشور با هدف گذاری های مشخص هر دو بازار را مدیریت کند که به نظر بنده نقطه مثبت کارنامه دولت است.

این نماینده اظهار داشت: با این حال در حوزه اقتصادی شاهد رکود هستیم و با وجود تمام تلاش های دولت در حوزه های دیگر اقتصادی، این موضوع همچنان به مسئله ای برای کشور است و اگر زودتر برطرف نشود مانند زلزله ای خواهد بود که هر چه عمیق تر شود بازسازی آن سخت تر خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی

پور ابراهیمی با بیان اینکه مهمترین نقد او به دولت در خصوص برنامه ششم توسعه کل کشور است، گفت: دولت در نظر گرفتن با مفروضات شرایط عادی در اقتصاد برنامه ششم توسعه را نوشته است این درحالی است که ما در شرایط عادی اقتصادی نیستیم به نظر می رسد دولت آمال و آرزو های خود را در برنامه نوشته است.

وی با بیان اینکه دولت برای خروج از رکود باید برنامه سه ساله می نوشت تاکید کرد: در شرایطی که نرخ رشد کشور در 5 سال گذشته تنها 2 درصد است چطور می تواند دربرنامه ششم با هدف گذاری هشت درصد در نرخ رشد برنامه نویسی کرد؟

این نماینده با تاکید بر اینکه دولت تلاش دارد معضلات اقتصادی را برطرف کند، ادامه داد: اما بر اساس آمارهایی که در اختیار داریم 50 درصد بنگاه های اقتصادی یا تعطیل شده اند یا زیر ظرفیت 30 درصدی خود به فعالیت اقتصادی ادامه می دهند که ادامه این وضعیت چالش جدی برای کشور خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در حوزه بهداشت و درمان کارنامه پر ستاره ای دارد، گفت: باید از دولت و وزیر بهداشت برای اقداماتی که در بخش بهداشت و درمان انجام شده تقدیر شود تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی از جمله چالش های این حوزه بود که برطرف شده است، اعتقاد دارم برای ارزیابی عملکرد دولت نه باید سیاه نماییی شود و نه باید گفت همه چیز آرام است هیچ کدام به صلاح مملکت و نظام نیست.

اسماعیلی: پیشرفت صنعت خودرو و فولاد در دولت یازدهم/ سهم صنایع از درآمد هدفمندی‌ یارانه‌ها داده نشد

داریوش اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به ارزیابی عملکرد دولت در حوزه صنعت در هفته دولت پرداخت و گفت: دولت در آغاز فعالیت خود ثبات نسبی در مملکت ایجاد کرد.

نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: پایان دولت قبل هر روز درباره تورم نگرانی وجود داشت که در ابتدای کار دولت یازدهم، این دغدغه به یک ثبات رسید و بر صنایع نیز تأثیر گذاشت.

وی در ادامه به تعامل مثبت مجلس و با مجموعه دولت در حوزه صنایع اشاره کرد و بیان داشت: این جلسات به ثبات حوزه صنایع کمک کرد و دولت توانست به شکل جدی تری به صنایع بزرگ و اصلی بپردازد که این نکته مثبتی بود و توانست نگاه خوبی به حوزه فولاد و خودرو داشته باشد.

داریوش اسماعیلی

اسماعیلی در ادامه به برخی نقاط ضعف دولت یازدهم اشاره و خاطرنشان ساخت: دولت فعلی نیز مانند دولت سابق سهم صنایع و تولید را از محل درآمد هدفمندی یارانه ها نداد که این روند ادامه پیدا کرد از سوی دیگر فعالیت مناسبی در حوزه اکتشافات معادن انجام نشد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: ممکن است بگویند ایمیدرو و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن به اکتشاف ورود پیدا کردند اما همین موضوع هم اشتباه بود و باید به سازمان زمین شناسی برای ورود به این مسأله میدان داده می شد.

نیازآذری: پروژه‌های نیمه تمام عمرانی کشور نیاز به التیام دولت دارد

حسین نیازآذری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به مناسبت هفته دولت، درباره عملکرد دولت در حوزه عمران گفت: لازم است برای تأمین زیرساخت های اصلی کشور به خصوص در حوزه عمران، دولت و مجلس رویکرد هماهنگ با یکدیگر داشته باشند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعتبارات لازم برای آغاز و یا اتمام پروژه های نیمه کاره از سوی مجلس پیش بینی می شود که تا کنون رویکرد مناسبی در این خصوص داشته است اما متأسفانه دولت تا کنون رویکرد نتوانسته به وعده هایی که درباره اتمام پروژه های عمرانی داده عمل کند.

حسین نیازآذری

وی افزود: در همین راستا اصلاحیه بودجه می تواند اتمام پروژه ها را تسریع کند به خصوص اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت که در این اصلاحیه دیده شده، می تواند اندکی حوزه عمران را التیام ببخشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلات شرایط فعلی حاکی بر فضای تعاملی میان مجلس و دولت مثبت ارزیابی می شود.

سعادت: قاعده‌ای برای قیمتگذاری محصولات کشاورزی ازسوی دولت تعیین نشده است

محمدباقر سعادت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به مناسبت هفته دولت درخصوص عملکرد دولت در حوزه کشاورزی، گفت: دولت تلاش کرد با صداقت تمام و با نیت کمک به مردم تلاش های خوبی در حوزه کشاورزی داشته باشد اما مشکلات این حوزه عمیق است و نیاز به رسیدگی جدی دارد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به برخی معضلات حوزه کشاورزی که دولت باید آن را برطرف کند، اشاره و عنوان کرد: عدم پرداخت بیمه محصولات کشاورزی مثل گندم، نخیلات، مرغ، گوجه فرنگی و غیره از مهم ترین معضلات است که باید دولت به آن رسیدگی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه نظارت خوبی در برخی حوزه ها وجود ندارد، یادآور شد: ذرت و تا 2 ماه پیش کیلویی 700 تومان تحویل مرغداری ها می شد اما الان بدون اینکه ذرت در خارج از کشور افزایش قیمت داشته باشد، واردکننده آن را 500 تومان افزایش قیمت داده است.

محمدباقر سعادت

سعادت ادامه داد: دولت معتقد است بحث دولت این است که واردات ذرت و قیمت گذاری آن و هرکسی می تواند وارد این حوزه شود در صورتی که نباید اینطور باشد و باید روی تعیین قیمت قاعده ای وجود داشته باشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: شخصی که اقدام به واردات ذرت می کند قطعا ثروتمند است و اگر فرد جدیدی بخواهد وارد این حوزه شود دیگران سعی می کنند برای زمین زدن وی ذرت را زیرقیمت و با ضرر به مرغداران بفروشند که همین رقیب را نابود می کند لذا وزارت جهاد کشاورزی نباید اجازه دهد چنین اتفاقی برای واردکنندگان بیفتد.

فیضی: ارائه لایحه مناطق آزاد تجاری نشان داد دولت به فکر استان‌های دور افتاده است

محمد فیضی زرنگر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تبریک هفته دولت، عملکرد قوه مجریه را ارزیابی کرد و گفت: با نگاهی به کارنامه کاری دولت در سه سال گذشته متوجه می شوید که قوه مجریه عملکرد قابل قبولی داشته و به بسیاری از تعهداتی که داده بود عمل کرده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: با این حال نمی توان نمره کامل به قوه مجریه داد چرا که در برخی از مسائل شاهد هستیم که دولت نتوانسته از عهده کارها برآید، از نگاه بنده مهمترین ضعف عملکردی دولت به موضوع جاده های ارتباطی و ریلی بر می گردد.

وی گفت: قرار بود که دولت از طریق فاینانس داخلی یا خارجی مسیر های ارتباطی را ترمیم کند و متناسب با جهان گسترش دهد اما متاسفانه نتوانست به خوبی و درستی کار را پیش ببرد.

محمد فیضی زنگیر

این نماینده تاکید کرد: با این حال شاهد توجه دولت به بخش ها و استان های دور افتاده از مرکز و تسهیلات پایتخت هستیم، اخیرا لایحه مناطق آزاد تجاری را به مجلس ارسال کرد که نشان دهنده آن است که دولت به فکر پیشرفت و توسعه استان های برخوردار نیست و امیدواریم که در اجرا نیز موفقیت آمیز باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در کل عملکرد دولت قابل دفاع است اما در برخی جزییات مسائلی وجود دارد که انتظار می رود در سال پایانی این نکات را نیز مدت نظر بگیرد.

پورمختار:در دولت یازدهم آرامش و امید در کشور حاکم شد/ رکود مهمترین معضل اقتصادی دولت است

محمدعلی پورمختار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در هفته دولت، عملکرد قوه مجریه را ارزیابی کرد و اظهار داشت: دولت روحانی در سه سال گذشته توانست امید را در بین مردم ایجاد کند و همین فضا بر کل مسائل کشور با هدف ساماندهی به اوضاع حاکم شد که تاثیر بسزایی در اقتصاد و سیاست کشور دارد.

نماینده مردم کبودرآهنگ و بهار در مجلس دهم شورای اسلامی  ادامه داد: آرامش نسبی که در کشور حاکم را می تواند نقطه مثبت کارنامه دولت دانست با این حال انتقاداتی به قوه مجریه در بخش های چون اقتصادی وارد است چرا که نتوانست انتظارات مردم را متناسب با فضای ایجاد شده در کشور برآورده کند.

وی ادامه داد: در اقتصاد با مشکلاتی چون رکود و بیکاری مواجه هستیم که عامل اصلی نارضایتی مردم از دولت شده است به نظر می رسد برنامه و سیاست اقتصادی برای حل مسئله وجود ندارد و شاهد رکود و تعطیلی فعالیت تولیدی، صنعتی و کشاورزی در کشور هستیم که معضل جدی است.

پورمختار

پور مختار با بیان اینکه انتظار می رفت دولت این مسائل را مدیریت و ساماندهی می کرد، گفت: البته در عرصه اقتصادی اقداماتی چون ثبات نسبی ارز و کنترل تورم از اقدامات مثبت دولت است و نباید از این موفقیت ها چشم پوشی کرد.

امیری‌خامکانی: دولت یازدهم چالش بین سران قوا را برطرف کرد

حسین امیری‌خامکانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به هفته دولت گفت: دولت توانست با حاکم کردن فضای آرامش و رفع چالش بین قوا و سران قوا تاثیرات بسزایی در سیاست و رونق اقتصادی بگذارد.

نماینده مردم زرند در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: با ایجاد آرامش و حل چالش هسته ای کشور در فضای بین الملل، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران توانستند با آسودگی و خیالی جمع به فعالیت اقتصادی بپردازند که تا حدودی شاهد رونق  اقتصادی و کاهش تورم هستیم.

حسین امیری خامکانی

وی اظهار داشت: از سوی دیگر مشکل فروش نفت برطرف شد و می توانیم بعد از رفع تحریم ها روزانه 2 میلیون بشکه صادر کنیم و همین امر عامل افزایش درآمد کشور به نسبت سالهای تحریم شده است.

این نماینده همچنین افزود: برجام توانست مشکلات اقتصادی متعددی را از جمله روابط بانکی با جهان را رفع و تا حدودی مردم را به آینده امیدوار کند.

عضو هیات رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در اجرای فازهای پارس جنوبی، تولید گاز و تولید انرژی خورشیدی و انرژی پاک به موفقیت هایی دست پیدا کرد که لازم است در هفته دولت به آن اشاره کرد.

قربانی: طرح سلامت نقطه قوت کارنامه دولت یازدهم است

محمدحسین قربانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به خصوص باهنر و رجایی، هفته دولت را تبریک گفت و اظهار داشت: برای بررسی کارنامه دولت در حوزه سلامت در سه سال گذشته باید به نکاتی اشاره کرد که مردم آن را لمس و تاثیرش را در زندگی احساس کرده اند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت به خوبی طرح سلامت خانواده را اجرا کرده است و با همت دولت و مجلس اعتبار لازم برای این طرح محقق شد. پرداخت یک درصد درآمداجرای هدفمندی یارانه و ارزش افزوده به حوزه سلامت باعث افزایش رضایتمندی مردم در این عرصه شد.

محمدحسین قربانی

وی گفت: با این حال دولت در حوزه بهداشت و درمان ضعف هایی هم داشت که در ارزیابی عملکرد قوه مجریه باید به آنها نیز اشاره کرد. با وجود اینکه طرح سلامت خانواده اجرایی شد اما در دو سال اخیر ضعف های قوانینی که در این زمینه طراحی کرده بودیم نیز نمود پیدا کرد.

قربانی اظهار داشت: البته مشخص شدن ضعف ها امری طبیعی است اما باید دید دولت برای حل این ضعف ها چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار می دهد و انتظار داریم در توزیع منابع در حوزه بهداشت و درمان بر اساس قانون طراحی شده مجلس عمل کند.

پارسایی: بهبود روابط خارجی و وضعیت اقتصادی نتیجه تلاش دولت است/ برخی کارشکنی ها سبب افزایش رکود شده است

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه دولت یازدهم را با دلایلی که دارم، دولت موفقی می‌دانم، اظهار داشت: حسن روحانی با توجه به شرایطی که دولت را تحویل گرفت که تورم، رکود و ضعف روابط خارجی به شدت دیده میشد.

وی افزود: در آن برهه از زمان هر روز قطعنامه هایی علیه کشور ما به ناحق صادر می شد که بخشی از آن ها به دلیل خصومت طرف مقابل بود و برخی دیگر به دلیل بی درایتی مسئولان وقت بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر به آن برهه زمانی بر گردیم می بینیم که دولت یازدهم با تدبیر و تلاش کار کرده که وضعیت فعلی ایجاد شده است.

بهرام پارسایی

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: این موفقیت از لحاظ روابط خارجی و وضعیت اقتصادی نیز قبل مشاهده است و می توان دید که شرایط بهبود یافته است.

پارسایی با بیان اینکه نقاط قوت دولت به قدری بوده است که نقاط ضعف دولت را پوشش می دهد، گفت: حوزه ای که کمتر پیشرفت داشته ، خروج از رکود است که آن نیز دلایلی دارد.

وی افزود: برخی ها به دلیل اغراض شخصی و سیاسی سعی کرده اند دولت را به حاشیه بکشانند. دولت به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را حل کند.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مسائلی که می تواند برای خروج از رکود ضروری باشد، احساس امنیتی است که سرمایه گذاران باید آن را درک کنند تا به سرمایه گذاری روی بیاورند ولی برخی ها با اقداماتی همچون حمله به سفارتخانه ها این امنیت را خدشه دار می کنند که باعث افزایش رکود می شود.

رحیمی جهان آبادی: لغو همه قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران موفقیت بزرگی بود/ عدم حل مشکلات حوزه آسیب‌های اجتماعی ضعف دولت بود

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی، مسائل کلان اقتصادی و اجتماعی موفقیت هایی را داشته است،اظهار داشت: عمده موفقیت های دولت روحانی ر حوزه سیاست خارجی بوده است. در برجام دستگاه دیپلماسی کشور توانست یکی از پیچیده ترین و امنیتی ترین پرونده های تاریخ ایران را به سرانجام برساند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز با بیان اینکه خروج ایران از فشارهای فصل هفتم منشور و رها شدن قطعنامه های شورای امنیت اهمیت فراوانی دارد، بیان کرد: دولت یازدهم در امر تنش زدایی غرب با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به خوبی عمل کرده است. دولت عراق بعد از گذشت چندین سال هنوز نتوانسته قطعنامه هایی که در زمان صدام بر علیه این کشور صائر شده را لغو کند ولی دولت یازدهم با کاری شبیه به معجزه همه قطعنامه ها را به صورت یکجا لغو کرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی دولت، در منطقه خاور میانه نتوانست آنگونه که شایسته بود، فعالیت کند که البته دلایل فراوانی دارد. البته در خاور میانه دیپلماسی ایران توانست تنش زدایی کند و سوء تفاهمات را با ترکیه رفع و از ایجاد چالش اساسی با عربستان سعودی جلوگیری کند.

رحیمی جهان آبادی متذکر شد: دیپلماسی دولت یازدهم در خصوص آسیای مرکزی و شبه قاره هند توانست فضایی که بر علیه ایران بود را کاهش دهد. البته دولت کمتر تمرکز خود را بر روی مسائل منطقه ای گذارد که البته با این شرایط نیز کارنامه خوبی را در این زمینه دارد.

وی افزود: در حوزه اقتصاد نیز دولت روحانی در بحث کاهش تورم عملکرد مثبتی داشت و تورم نزدیک به 40 درصد را به کمتر از 10 درصد رسانده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در افزایش تولید نفت نیز دولت عملکرد مثبتی داشته و از تولید کمتر از یک میلیون بشکه به 2 و نیم میلیون بشکه نفت رسیده است. در بحث سرمایه گذاری خارجی، افزایش صادرات، ساماندهی واردات غیر ضروری و مقابله با بی برنامگی شدید مالی نیز دولت عملکرد مثبتی داشته که احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی از جمله اقدامات درخشان دولت بوده است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در استفاده بهینه از منابع اندک به خوبی عمل کرده است، اظهار داشت: در حوزه مسائل اجتماعی دولت توانست جامعه را از فضای دو قطبی و تنش آلودی که در دهه 80 ایجاد شده بود را خارج و فضائی توام با امید و آرامش را در کشور ایجاد کند.

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: بخش هایی از سیاست فرهنگی دولت روحانی نیز موفقیت آمیز بوده است و برخی از سخت گیری‌ها را تا حدودی کنترل کرد ولی برخی از مسائل در حیطه اجتماعی و فرهنگی باقی مانده است. بعنوان مثال برخی از مسائل اجتماعی مانند اعتیاد و افراد بی خانمان هنوز مشکلات زیادی وجود دارد.

وی گفت: در حیطه مسائل داخلی دولت یازدهم به خوبی از افرادی که منتسب به طیف های مختلف بودند، استفاده کرد که پاسخ این اقدامات را باید در انتخابات بعدی دید. که نتیجه این موضوع از آن جهت است که رادیکال های هر دو جناح کنترل می‌شوند. دولت یازدهم از حد انتظارتی که در مسائل داخی در مورد آن وجود داشت، پایین تر عمل کرده است.

سلیمی: وضعیت نامساعد شورای اسلامی شهرها در دولت یازدهم/ دولت مدیریت بحران را سامان نداد

اصغر سلیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به مناسبت هفته دولت به ارزیابی عملکرد دولت در حوزه های مختلف شهری و کشوری پرداخت و گفت: متأسفانه در حوزه مدیریت بحران اقدام مناسبی انجام نشده البته بخش اعظم مشکلات این حوزه به خاطر عدم در اختیار قرار گرفتن بودجه است که به صورت شایسته به آن پرداخته نشده است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در دولت یازدهم شاهد اتفاقات ناگواری در شوراهای اسلامی برخی شهرها بودیم که حتی تعدادی از اعضای شوراهای شهر برخی شهرها تا سرحد دستگیری و حبس هم پیش رفتند.

اصغر سلیمی

وی افزود: لازم بود دولت برای تقویت احزاب برنامه شفافی داشته باشد چنانچه در حال حاضر احزاب قدرتمند شناسنامه دار نداریم و اغلب پاسخگو نیستند و صرفا زمان انتخابات فعال می شوند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در پایان به معضلات حوزه تقسیمات کشوری اشاره و خاطرنشان کرد: در مجلس نهم و دهم بسیاری از نمایندگان خواستار اجرای تقسیمات کشوری در حوزه های انتخابیه خود بودند چنانچه برخی حوزه ها شلوغ بود و احتیاج به تفکیک داشت یا برخی روستاها باید به بخش و برخی بخش ها باید به شهر تبدیل می شدند که از سوی وزارت کشور مغفول می ماند، با این حال دولت می تواند در کنار مجلس بسیاری از این مشکلات برطرف کند.

مختار: دولت نگاه ویژه‌ای در چارچوب حاکمیت برای حل آسیب‌های اجتماعی داشته است

جلیل مختار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به مناسبت هفته دولت به ارزیابی عملکرد دولت در حوزه اجتماعی پرداخت و گفت: وزارت کشور نگاه ویژه ای برای حل معضلات اجتماعی داشته است تا بتواند با رویکردی کارشناسانه با این معضلات مقابله کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: امروز فرمانداری ها و استانداری ها موظف شده اند تا در شناسایی و ارائه راهکار برای معضلات اجتماعی مناطق خود نقش داشته باشند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دیدگاه حاکمیتی باید در کنار نگاه آسیب شناسانه به کار گرفته شود، گفت: اگر می خواهیم در حوزه معضلات اجتماعی دست‌آوردی هم داشته باشیم باید به صورت تخصصی واردعمل شویم.

جلیل مختار

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینگه اگر دولت در چارچوب حاکمیت نگاه ویژه، کارشناسانه و تخصصی به اجتماع داشته باشد می تواند موفق عمل کند، خاطرنشان ساخت: اگر فقط تک بعدی به موضوع نگاه شود و صرفا از نظر حاکمیتی و در این چارچوب باشد و نگاه تخصصی مد نظر قرار نگیرد نمی توانیم معضلات شناسایی شده را مورد بررسی قرار داده و آنها را برطرف کنیم لذا لازم است دولت سراغ دانشگاه ها و پژوهشگاه ها برود و از ظرفیت آنها استفاده کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار