معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ارزش اقتصادی تولیدات باغی در مازندران 90 هزار میلیارد تومان است.
کد خبر: ۳۰۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶ 28 September 2016
 عزیزالله شهیدی‌فر ظهر امروز در کارگاه آموزشی عملیات پس از برداشت مرکبات که در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد با بیان اینکه باغبانی مازندران در کشور و جهان پیشرو است، اظهار کرد: مرکبات یکی از ده‌ها تولید باغی استان است که به اندازه یک قاره تولید داریم.
 
وی با اشاره به اینکه باغبانی در مازندران به دلیل شرایط جغرافیایی خاصی که دارد، کارهای تحقیقاتی محققین و تلاش باغداران از ارزش اقتصادی 90 هزار میلیارد تومانی برخوردار است، افزود: از این مبلغ بیش از 50 هزار میلیارد تومان مربوط به تولید مرکبات، کیوی و سیاه ریشه و 40 هزار میلیارد تومان مربوط به گل و گیاه زینتی و گیاهان دارویی است.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: از 50 هزار میلیارد تومان تولید کیوی، مرکبات و سیاه ریشه، 35 هزار میلیارد تومان مربوط به مرکبات، 10 هزار میلیارد تومان هلو، شلیل و سایر سیاه ریشه و 5 هزار میلیارد تومان مربوط به تولید کیوی در استان است.
 
شهیدی‌فر با بیان اینکه سالانه 2.5 میلیون تن مرکبات و 180 هزار تن کیوی در مازندران تولید می‌شود، گفت: سالانه 3 میلیون تن محصولات باغی در استان تولید می‌شود که لازم است مدیریت جدی‌تری صورت گیرد و تولیدکنندگان با هوشمندی بیشتری اقدام به تولید کنند.
 
وی با اشاره به اینکه فرآیند تولید از قبل از کاشت در انتخاب نوع محصول تا پس از برداشت در کیفیت میوه تاثیر‌گذار است، خاطرنشان کرد: تولیدات مازندران از لحاظ کیفیت در جایگاه خوبی قرار دارد اما از دنیا عقب هستیم.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: در مازندران مازاد تولید محصولات باغی به‌ویژه مرکبات داریم که علاوه بر نیاز استان برای مصرف کل کشور هم زیاد است و لازم است تولیدات استان قابلیت صادرات داشته باشند و با تکنولوژی روز دنیا باشد تا قابل رقابت در بازارهای جهانی باشد.
 
شهیدی‌فر اظهار کرد: دو هفته گذشته جلساتی با تجار نیوزلند، روسیه و عراق برگزار شد و اقرار کردند ایران دارای بهترین باغات کیوی جهان است اما از تکنولوژی برداشت و پس از برداشت خوبی برخوردار نیست.
 
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نیوزلند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کیوی است اما یکی از تجار نیوزلندی کیوی مازندران را بهترین کیوی دنیا عنوان کرد که باید شرایط برداشت و پس از برداشت رعایت شود.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد مراحل کاشت، داشت و برداشت کیوی فنی و اصولی است اما در زمان برداشت و پس از برداشت این محصول مشکل داریم.
 
شهیدی‌فر ادامه داد: باغداران زمان برداشت کیوی را با تشخیص خودشان انجام می‌دهند در حالی که باید با نظر محققین زمان برداشت مشخص شود و شاخص قند به 6.2 برسد.
 
وی با بیان اینکه به دلیل تولید انبوه مرکبات در استان، مدیریت این محصول مهم‌تر است، گفت: در گذشته به‌دلیل اینکه تنوع ارقام در محصولات باغی وجود نداشت باغداران مجبور بودند مرکبات را زودتر برداشت کنند تا زود به بازار عرضه کنند و به همین دلیل اقدام به سبززدایی می‌کردند در حالی که اکنون تنوع ارقام زیادی در محصولات باغی وجود دارد و نیازی به سبززدایی و رنگ افزایی نیست و درصورت لزوم هم باید با رعایت استانداردها انجام شود.
 
فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار